Companii

Dupa sase ani de mandat la Dacia, Fourmont se pregateste sa spuna adio Loganului, brand care l-a adus in lumina reflectoarelor

Dupa sase ani de mandat la Dacia, Fourmont se pregateste sa spuna adio Loganului, brand care l-a adus in lumina reflectoarelor

Francois Fourmont, 61 de ani, a venit la Pitesti la jumatatea anului 2003 si a preluat proiectul Logan coordonat pana in acel an de catre Christian Esteve

26.10.2009, 00:00 38

La sase ani de la venirea lui Francois Fourmont in Romania Daciae lider de vanzari pe piata interna, insa mai important, asa cumaprecia chiar Ion Tiriac, unul dintre cei mai importanti oameni deafaceri romani, modelul produs la Mioveni a castigat nu doarnotorietate, ci si prestanta in Europa.

Fourmont, 61 de ani, a venit la Pitesti la jumatatea anului 2003si a preluat proiectul Logan coordonat pana in acel an de catreChristian Esteve, primul director de dupa privatizarea din 1999. In2003, Dacia inregistra pierderi de 93 mil. euro. Pierderile aucontinuat pentru inca un an, insa in 2005, la 12 luni de lalansarea modelului Logan, compania a anuntat un profit de 57 mil.euro, primul rezultat pozitiv din ultimii opt ani.

"DomnulFourmont a preluat uzina aproape de terminarea santierului, in2003. A avut o activitate foarte buna, iar cel care va veni va aveao treaba mai usoara, sa mentina nivelul si sa coordoneze echipa", adeclarat Constantin Stroe, vicepresedintele constructoruluiauto.

Doctor in stiinte economice, Fourmont a luat contact cu Daciainca din 1999, cand conducea Auto Chassis International, divizia desasiuri a Renault. Cariera in cadrul Renault a inceput insa in1974, ocupand mai multe posturi in cadrul Departamentului deResurse Umane. Cum a trecut de la postul de director de resurseumane la cel de director de fabrica?

"A fost o mare schimbare. A fost o provocare interesanta,fiindca nu aveam cultura tehnica care era necesara pentru acestpost. Am gasit o metoda mult mai simpla si mai de incredere. De laora 7 la ora 17 imi faceam munca de sef de departament, iar de la17 la 23 ii rugam pe muncitori si pe tehnicieni sa-mi explice pascu pas in ce consta munca lor. Mi-a luat cateva luni sa invat totce trebuia", declara Fourmont in urma cu un an si jumatate.

Reprezentantii Automobile Dacia au declarat ca de la finalulanului functia de administrator si director general al uzinei de laMioveni va fi preluata de Jerome Olive, 52 de ani, un francez careconduce in prezent uzina Renault din Douai, Franta.

O perioada fasta

"Am convingerea acum, cand domnul Fourmont se pensioneaza, caperformantele Dacia, cat timp a fost la conducere, au fost deexceptie. Dacia a crescut si la capitolul productie si vanzari. Afost o perioada fasta", a declarat analistul auto Marius Carp.

Fourmont a preluat in urma cu sase ani o fabrica care avea catinta initiala productia a circa 100.000 de automobile Logan,primul automobil care trebuia sa aiba pretul de achizitie de circa5.000 de euro si sa ofere spatiu generos si dotari pentru cincipasageri.

Gama s-a extins apoi cu Logan MCV, breakul Logan, utilitareleVAN si Pick-up, iar la jumatatea anului trecut cu Sandero, primulhatchback al gamei. Modele pe care probabil Louis Schweitzer,fostul presedinte al Renault, nu le previzionase cand a decisachizitia fabricii din Romania pentru a produce modelul low costdenumit initial X90.

Productia uzinei din Mioveni a urcat de doua ori si jumatate dela nici 100.000 de unitati, care includeau si vechile modeleconstruite pe platforma Nova si Pick-upul, la aproape 250.000 deLoganuri in cursul anului trecut.

Dupa mandatul lui Fourmont

Odata cu cresterea productiei la uzina de la Mioveni, Renault adezvoltat in paralel si o retea integrata. A inceput cu reteaua dedealeri, care a ajuns la mai mult de 100 de puncte de desfacere lanivel national, construita dupa standarde Renault. Prin reteauanationala de dealeri uzina a reusit sa puna pe soselele localepeste jumatate de milion de Loganuri in diferite versiuni.

Bugetul de investitii de circa 1,5 miliarde de euro alocat deRenault pentru activitatile locale in ultimii zece ani a mers insain principal spre dezvoltarea unui lant tehnologic integrat.

"Domnul Olive (noul director general al Dacia - n. red.) va gasiDacia pe pilot automat, la plafonul de zbor, si va trebui sa preiamansa. Va trebui insa sa faca fata la conditiile pietei si va primitot ajutorul echipei. Avem o structura bine fixata si va putealucra cu oameni cu experienta", a spus si Constantin Stroe,vicepresedintele Dacia.

In mandatul lui Fourmont, Renault a investit in Romania peste800 de milioane de euro in Romania. O parte, circa 100 mil. euro,au fost directionati spre constructia unei uzine de cutii de vitezela Mioveni, care producepentru Renault si Nissan. A fost unul dintre semnele ca Renaulttransfera in Romania activitati cu valoare adaugata mai mare.

Dezvoltarea si cresterea Dacia si Renault in Romania, cu unbuget de 1,5 mld. euro, a trecut si prin cateva momente de impas.In perioada 1999-2004 au fost disponibilizati circa 16.000 deoameni. De acest lucru s-a ocupat insa vicepresedintele ConstantinStroe. Alaturi de el, Fourmont a trecut peste greva angajatilor dinprimavara anului 2008. In luna martie cei 13.000 de angajati aiuzinei au oprit activitatea solicitand cresterea salariilor cu 50%.Dupa mai mult de trei saptamani de greva si pierderi de 13 milioanede euro Dacia a acordat o majorare de 18% a salariului mediu.

O noua incercare a urmat la finalul anului trecut, cand Dacia ainchis uzina pentru mai mult de o luna din cauza reduceriicomenzilor, odata cu prabusirea generala a pietei auto. Lainceputul lui 2009 exista pericolul disponibilizarii a circa 3.000de angajati, dar activitatea a fost reluata odata cu implementareaprogramelor Rabla la nivel european. Dacia a inregistrat vanzarirecord pe piete precum Germania sau Franta, iar exporturile audepasit de mai mult de patru ori vanzarile din Romania.

Fourmont a debarcat la Dacia cu un an inainte de lansarea Logansi il lasa pe viitorul director, Jerome Olive, sa incheie actualageneratie Logan prin lansarea SUV-ului, de a carui implementare inproductie s-a ocupat in acest an.

Renault in Romania

  • 18.000 de angajati
  • 63 de furnizori locali si 182 de furnizori externi
  • Automobile Dacia, uzina cu o capacitate de productie de 400.000de automobile si 13.000 de angajati
  • Renault Mecanique Roumanie, fabrica de cutii de viteze in cares-au investit 100 de milioane de euro
  • Centrul de design Renault Design Central Europe, care arealizat conceptul Duster
  • Centrul de inginerie RTR, investitie de 456 mil. euro, care vaangaja 3.000 de ingineri
  • Centrul ILN, care furnizeaza automobile dezasamblate catre 6uzine care produc Logan

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24