Energie

E.ON Moldova: Deschiderea supermarketurilor si cresterea numarului de malluri aduc un avans de 8% in vanzarile de energie

Cristian Secosan, , director general E.ON Moldova Furnizare

Cristian Secosan, , director general E.ON Moldova Furnizare: Avem o strategie prin care dorim sa atingem statutul de furnizor national. Dorim sa iesim din zona noastra de acoperire, prin castigarea unor clienti in afara Moldovei. Nu am facut deocamdata angajari, analizele pe regiuni fiind realizate de oameni de vanzari din cadrul companiei noastre.

15.09.2008, 16:01 38

Avansul afacerilor este dat atat de un consum mai ridicat din partea populatiei si a consumatorilor industriali captivi (companii care au acelasi regim de pret cu populatia), dar si de castigarea unor clienti eligibili importanti (clienti care-si negociaza propriile contracte de achizitie de energie).

Explicatia cresterii consumului pe segmentul captiv este destul de simpla: extinderea numarului de malluri si supermarketuri alaturi de veniturile in crestere ale populatiei, venituri care permit echiparea locuintelor cu aparate electrocasnice, consumatoare la randul lor de energie.

"Am crescut foarte mult pe partea de consumatori din segmentul reglementat, atat casnici, cat si consumatori industriali captivi. Fata de anul trecut, cred ca vom vinde cu 7-8% mai multa energie, comparativ cu anul 2007 cand cresterea a fost de 5%. Explicatia este destul de simpla. Odata cu cresterea economica, numarul de firme creste si se ridica si nivelul de trai. S-au deschis malluri si supermarketuri, printre noii clienti aflandu-se companii precum Kaufland sau Selgros. Oricum, nu cred ca vom mai inregistra cresteri ca anul acesta si pe viitor", spune Cristian Secosan, directorul general al E.ON Moldova Furnizare.

Compania s-a infiintat anul trecut prin divizarea fostei Electrica Moldova in doua companii distincte in functie de ariile de activitate, furnizarea, respectiv distributia de energie electrica.

In primul an complet de functionare pe piata, Secosan spune ca afacerile companiei vor ajunge la un nivel de aproximativ 1,3 miliarde de lei, in crestere cu 10% fata de anul trecut.

"In 2007, in cele noua luni de functionare separata a companiei fata de partea de distributie, afacerile noastre au ajuns la un nivel de aprox. 880 de milioane de lei. Pe tot anul, cred ca cifra s-ar fi dus la circa 1,2 mld. lei. Pana la sfarsitul acestui an cred ca vom inregistra o crestere de 10% fata de nivelul de afaceri de anul trecut, daca am lua in calcul un an financiar complet, si nu doar cele noua luni de functionare", explica reprezentantul E.ON Moldova Furnizare. Secosan spune ca o parte din aceasta crestere va fi sustinuta si de faptul ca s-a semnat protocolul de esalonare a datoriilor CFR.

Datoria totala a CFR catre furnizorii de energie se ridica la aproximativ un miliard de lei din care circa 85 de milioane de lei reprezinta doar datoria pentru E.ON Moldova Furnizare. Datoria catre companie a fost esalonata in 12 luni, prima rata fiind platita in luna iulie.

Compania a furnizat anul trecut circa 3,2 TWh, din care aproximativ 0,45 TWh au fost livrati catre consumatorii eligibili, restul fiind directionat catre segmentul reglementat.

"Anul acesta, cred ca vom ajunge la un consum pe segmentul eligibil de 0,55 TWh, cantitatea totala pe care o estimam pentru 2008 fiind de 3,5 TWh. Puteam sa ajungem si la un nivel mai mare, dar efectul preluarii Chimcomplex se vede doar pentru noua luni din acest an in conditiile in care unitatea a inregistrat si cateva intreruperi de activitate", spune Secosan.

E.ON Moldova Furnizare a reusit sa castige contractul cu Chimcomplex Borzesti in primavara acestui an, in aprilie.

Consumul anual al companiei se ridica la circa 0,3 TWh, Chimcomplex fiind alimentat inainte de schimbarea furnizorului de catre Petprod, al doilea cel mai mare trader privat de energie electrica de pe piata locala.

"Acest lucru ne va aduce fata de anul trecut o crestere a cantitatilor furnizate pe eligibil de aproximativ 20%. De exemplu, comparativ cu ceea ce livram in luna martie, acum reusim sa vindem o cantitate dubla de energie", explica Secosan.

Unul dintre cei mai mari clienti pe care si l-ar dori orice trader de energie activ pe piata locala va fi combinatul austriecilor de la Voestalpine, daca pana la urma se vor decide sa faca investitia de 5,5 miliarde de euro in Romania. E.ON Energie deja a avut o discutie cu cei de la Voestalpine pe partea de asigurare a utilitatilor necesare.

"Am avut o discutie cu cei de la Voestalpine pentru a vedea in ce masura E.ON s-ar putea implica in facilitarea venirii acestui investitor pe partea de utilitati. A fost o discutie de principiu si este un lucru normal din moment ce toti investitorii de asemenea dimensiuni se uita in principal la infrastructura", spune Secosan. Un combinat de talia Voestalpine ar putea consuma anual circa 1,75 TWh, adica 3% din consumul intern al Romaniei.

Compania pune in prezent la punct o strategie prin care incearca sa se adreseze si clientilor care nu sunt localizati in regiunea Moldovei in scopul maririi portofoliului de consumatori si implicit a afacerilor. "Avem o strategie prin care dorim sa atingem statutul de furnizor national. Dorim sa iesim din zona noastra de acoperire, prin castigarea unor clienti in afara Moldovei. Nu am facut deocamdata angajari, analizele pe regiuni fiind realizate de oameni de vanzari din cadrul companiei noastre. Ne asteptam la o crestere a numarului de clienti de anul viitor, pentru ca de obicei finalul de an aduce cele mai multe schimbari de contracte de furnizare", spune reprezentantul E.ON Moldova Furnizare.

De asemenea, recent anuntata intentie de fuziune a celor doua holdinguri prin care este prezent grupul E.ON pe piata locala prin intermediul carora sunt controlate companiile din segmentul gazelor naturale si cele care activeaza pe piata energiei electrice va avea un efect pozitiv asupra afacerilor E.ON Moldova Furnizare din dublarea bazei de clienti carora li se poate adresa compania. Fuziunea ar urma sa aiba loc incepand de anul viitor.

"Fuziunea companiilor de gaze cu cele de energie sub forma unui holding este un lucru extrem de bun. Practic, prin aceasta miscare dispunem de o infrastructura mult mai mare si avem posibilitatea de a le oferi clientilor un serviciu complet, un confort mai mare. Ideea este aceea de a aduce impreuna aceste businessuri care acum impart baze de date de cate peste un milion de clienti fiecare. Cu toate acestea, doar 300.000 de clienti sunt comuni atat pentru E.ON Gaz, cat si pentru cei din E.ON Energie. Aceasta fuziune ne dubleaza baza de clienti", explica Secosan.

La nivel de piata, reprezentantul E.ON Moldova Furnizare spune ca incepe sa se simta o asezare a jucatorilor, cresterile exponentiale din anii trecuti ale afacerilor cu energie fiind foarte greu de repetat in contextul actual.

"S-a maturizat piata si s-a stabilizat. S-au mai terminat cateva contracte pe termen lung si cred ca acum se apropie de un nivel normal. Practic, majoritatea companiilor au ajuns la o baza stabila de clienti, pe care stiu cum sa-i gestioneze, dar care nu le mai permit cresteri de cate 10 ori intr-un an. A fost Vestul Salbatic pe piata energiei, dar acum cred ca s-a instaurat economia de piata", a conchis Secosan.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO