Companii

Fara promotii nu s-ar vinde nimic: Producatorii de alimente reduc preturile, investesc in promovare, dar nu asteapta miracole de Craciun

Fara promotii nu s-ar vinde nimic: Producatorii de alimente reduc preturile, investesc in promovare, dar nu asteapta miracole de Craciun
23.11.2009, 00:00 49

Producatorii din industria alimentara estimeaza pentru ultimaluna a acestui an o stagnare a vanzarilor la nivelul luniidecembrie a anului 2008 sau o crestere de pana la 5%, in cel maifericit caz.

Aceste rezultate ar fi fost considerate slabe intr-un an faracriza economica, deoarece decembrie aducea pentru multe piete dinindustria alimentara cele mai mari vanzari, insa in conditiileactuale ale pietei producatorii sustin ca si un avans de 5% ar fiimbucurator.

"Nu astept o revenire miraculoasa a vanzarilor de bere inultimul trimestru al acestui an. Ar fi naiv din partea mea.Recesiunea va continua in ultima parte a anului si in prima parte aanului viitor", a declarat Jan Derck van Karnebeek, directorulgeneral al Heineken Romania, producatorul brandurilor Golden Brausi Ciuc si unul dintre cei mai mari producatori de bere, cu afaceride peste 225 mil. euro.

"O sa fie greu"

Piata berii s-a numarat in 2009 printre cele mai lovite segmenteale industriei locale, inregistrand vanzari cu peste 15% mai miciin primele opt luni ale acestui an.

Cel mai afectat segment al bauturilor va fi insa in decembriecel al bauturilor alcoolice de import, deoarece in ultimultrimestru al anului un importator poate inregistra pana la 35% dincifra de afaceri anuala.

"O sa fie greu. Decembrie 2008 a fost cea mai buna luna dinindustria bauturilor alcoolice de import. Daca importatorii vorreusi sa realizeze o cifra de afaceri in lei similara cu cea din2008, volumele obtinute la nivelul intregii piete vor fi mai miciin medie cu 10-15% decat cele realizate in decembrie anul trecut(n.red.- pe fondul cresterii preturilor din acest an)", a declaratPepe Berciu, directorul general si actionarul BDG Import, companiecare importa whiskey-ul Jack Daniel's.

De asemenea, proprietarul producatorului de mezeluri CrisTimestimeaza ca scaderea medie de 10% a vanzarilor, inregistrata depiata mezelurilor de la inceputul anului pana in prezent, se vapastra si in ultima luna din 2009.

"In ceea ce priveste CrisTim, nu cred ca vor fi mari diferentefata de vanzarile din decembrie 2008", a spus Radu Timis,actionarul si presedintele CrisTim, unul dintre cei mai marijucatori ai pietei de mezeluri, cu un rulaj de peste 90 mil. euroin 2008.

O luna decisiva

Reprezentantii producatorilor de lactate sustin ca decembrie vafi o luna decisiva pentru aceasta industrie deoarece, in urmarezultatelor obtinute de producatori in ultima luna a anului, piatava finaliza acest an fie cu o scadere, fie cu o crestere avanzarilor.

"In decembrie, producatorii de lactate pot inregistra intre 10si 15% din vanzarile anuale, in functie de portofoliul fiecaruia deproduse. Fata de octombrie si noiembrie, vanzarile de lactate vorinregistra o crestere in decembrie anul acesta. Speram sainregistram insa acelasi nivel al vanzarilor din decembrie 2008", adeclarat Valentin Blanaru, directorul general al AsociatieiPatronale Romane din Industria Laptelui. Stagnarea vanzarilor indecembrie anul acesta la valoarea in lei realizata in aceeasiperioada a anului 2008 este de altfel visul tuturorproducatorilor.

"Eu sper ca in decembrie vanzarile sa fie la fel cu celeobtinute in 2008 sau chiar sa inregistreze o usoara crestere,pentru ca daca romanii s-au abtinut in ultimele luni, vor consumafara restrictii in decembrie", a declarat Constantin Boromiz,directorul general si unul dintre actionarii Boromir, cel mai mareproducator de panificatie de pe plan local. De aceea, Boromizestimeaza ca va vinde in decembrie anul acesta aproximativ douamilioane de cozonaci, la fel ca in 2008.

Consumatori "mai casnici"

Emilian Dobrescu, reprezentantul general al producatorului dezahar Agrana Romania, sustine insa ca in cursul acestui anconsumatorii si-au schimbat preferintele, si tot mai multipregatesc acasa ceea ce ar putea manca in oras.

"Romanii se duc de mai multe ori la cumparaturi si nu mai facachizitii mari cum faceau in anii precedenti. Prefera sa isipregateasca ceai, cafea si chiar cozonac acasa, si asta se vede invanzarile din retail ale companiei, care au crescut un pic anulacesta", a declarat reprezentantul Agrana, liderul pietei locale azaharului. Pentru a putea mentine vanzarile la nivelul anuluitrecut, atat Agrana, cat si BDG Import, CrisTim si Boromir vorapela si in decembrie la promotii, la acelasi nivel sau mai maridecat in aceeasi perioada a anului 2008. "Anul acesta a fost anulpromotiilor in industria lactatelor, altfel nu s-ar fi vandut mainimic.

Pe perioada sarbatorilor, producatorii vor plusa un pic fata deceea ce a fost pana acum. Daca pana acum pretul unui produs eraredus prin promotii cu 20%, in decembrie reducerile vor ajunge la25-35%", a explicat Valentin Blanaru.

Actionarul BDG Import sustine ca pentru industria bauturiloralcoolice de import, promotiile vor fi aproape duble, prindiscounturi sau pachete promotionale. "Este un efort foarte mare,dar pe care toti importatorii il fac pentru a nu pierde cota depiata", spune Pepe Berciu. Astfel, producatorii sustin ca indecembrie vom vedea mai multe reduceri de preturi decat scumpiri,asa cum s-ar fi intamplat intr-un an obisnuit, pe fondul cresteriicererii din cursul sarbatorilor de iarna.

"Preturile la ulei vor fi cu 10% mai mici in decembrie anulacesta decat in aceeasi perioada a anului 2008. Vanzarile vor fi unpic mai bune decat cele din lunile precedente, pentru ca suntsarbatorile de iarna, dar cu aproximativ 4-5% mai mici decat in2008", a declarat Vasile Leu, directorul general al ArgusConstanta, producatorul marcilor de ulei Argus, Tomis si SoraSoarelui, care a avut in 2008 afaceri de 58 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO