Companii

Fluctuatiile valutare si energia scumpa au diminuat profitul Alro

16.11.2005, 18:52 15

Alro Slatina, cel mai mare producator de aluminiu primar din Europa Centrala si de Est, a obtinut in primele noua luni un profit net de 96,6 mil. lei (26,8 milioane de euro), in scadere cu 22,35% fata de aceeasi perioada a anului trecut, insa mai mare cu 9,4% decat estimarile companiei.

Cifra de afaceri realizata de producatorul de aluminiu a crescut cu 11,3% fata de primele trei trimestre din 2004, atingand in primele noua luni din acest an un nivel de 1,13 miliarde de lei (312,24 milioane de euro).

In aceste conditii, principalele motive care au dus la scaderea castigurilor nete sunt cresterea cheltuielilor cu energia electrica, pierderile generate de fluctuatiile de pe piata valutara, precum si aprecierea cheltuielilor cu salariile. La inceputul lunii contractul dintre Alro si Energy Holding, companie de comert cu energie electrica, a fost intrerupt, conducerea producatorului de aluminiu sperand sa obtina un pret mai bun in urma negocierilor cu Hidroelectrica, care este noul furnizor de energie electrica al societatii din Slatina. Alro este cel mai mare consumator de energie electrica din Romania. Fata de aceeasi perioada a anului trecut cheltuielile companiei cu energia au crescut cu 10,6 milioane de lei (2,93 milioane de euro), cheltuielile totale ale companiei crescand cu 13%. Asigurarea unor contracte pe termen lung pentru furnizarea de energie electrica este cea mai importanta problema pe care Alro trebuie sa o rezolve pentru a obtine finantare pentru un proiect de extindere a capacitatii de productie. Productia de aluminiu a crescut in fiecare an, reprezentantii companiei estimand ca vor atinge un nivel de 420.000 de tone pe an in 2009.

Obiectivul pentru acest an este realizarea unei productii de 240.000 de tone de aluminiu primar. Extinderea capacitatii de productie va presupune investitii de cel putin 300 de milioane de dolari.

In 2005 investitiile vor depasi 25 de milioane de dolari, fiind concentrate pe dezvoltarea capacitatilor de productie pentru produsele cu valoare adaugata mai mare. Dintre produsele realizate de Alro cea mai mare valoare adaugata o au slepurile, dale mari de aluminiu care sunt mai usor de utilizat de clientii companiei. La polul opus se situeaza lingourile, care au cea mai mica valoare adaugata.

Producatorul de aluminiu din Slatina a fost preluat de Marco Industries in anul 2002, cand trustul in spatele caruia se afla omul de afeceri rus Vitali Matsitski a cumparat 10% din actiunile Alro de la fosta Autoritate pentru Privatizare (APAPS).

Anterior, Marco Industries preluase peste 40% din capitalul Alro prin intermediul unor tranzactii importante derulate prin Bursa de Valori Bucuresti. La mijlocul lunii octombrie, Departamentul National Anticoruptie (DNA) a anuntat ca a inceput sa verifice privatizarea producatorului de aluminiu Alro Slatina dupa ce a primit o plangere potrivit careia pe parcursul procesului de trecere in proprietate privata a combinatului s-ar fi comis ilegalitati.

Alro Slatina este listat la Categoria I a Bursei de Valori Bucuresti, ultimul pret de tranzactionare fiind de 3 lei/actiune. La acest nivel capitalizarea bursiera a producatorului de aluminiu este de 2,04 miliarde de lei (561,65 de milioane de euro). stelian.vezentan@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO