Companii

Focusul retailerilor electroIT: promotii si reduceri de pret in "luna cadourilor" pentru optimizarea stocurilor de inceput de an

Focusul retailerilor electroIT: promotii si reduceri de pret in "luna cadourilor" pentru optimizarea stocurilor de inceput de an

Reducerile de preturi vor fi din ce in ce mai dese pe rafturile produselor de entertainment

04.12.2008, 16:09 22

Cu toate ca vanzarile au continuat sa scada in ultimele luni, Altex, Domo si Flamingo apreciaza ca decembrie, la fel ca si in anii trecuti va aduce din nou un varf de vanzari, insa cu un volum mai mic.

"Noi trebuie sa fim pregatiti pentru orice conjunctura. Decembrie va fi o luna mai apatica decat cea din 2007, dar ramane cea mai buna luna din an, iar pastrand proportiile in urma reestimarii bugetelor va aduce in continuare circa 20% din vanzarile anuale", a spus Adrian Urda, director general al Altex.
"Probabil ca decembrie va aduce aproape 20% din cifra de afaceri a anului, daca luam in considerare ce s-a intamplat pana acum. Datorita faptului ca un numar mare de clienti sunt in asteptare deocamdata si se vor grabi in ultimele zile la cumparaturi ma tem sa nu asistam la o amanare a consumului pentru luna ianuarie, din cauza aglomerarilor ce vor avea loc in magazine", a spus Jiri Rizek, directorul general al Flamingo.
Reducerile au aparut deja si s-au instalat pe rafturile cu produse cu cea mai mare cautare in perioada urmatoare, produse care de altfel au adus cresterea vanzarilor din acest an.
Daca in cazul produselor albe, precum masinile de spalat sau frigiderele, media de crestere a vanzarilor cu 5-10% anual este singurul lucru sigur in industria respectiva, iar reducerile si promotiile sunt mai rare, rafturile cu LCD-uri, accesorii IT, produse de gaming sau notebook-uri prezinta reduceri chiar si de 25%.
"Nu este vorba acum doar despre discounturile acestei perioade, ci si de gamele de produse, care se cumpara cu predilectie in aceasta perioada. Am asteptari foarte mari de la luna decembrie, dar in acelasi timp ma gandesc la criza si la cum va influenta consumul", a declarat Rizek.
Chiar daca marjele au fost reduse si mai mult, iar preturile unor produse s-au ieftinit chiar si cu 30% de la inceputul anului, mai ales in categoria IT, perspectivele de consum in cea mai prolifica perioada a anului raman neclare.
"Marea intrebare a pietei este acum daca asteptarea se termina si populatia va reveni la cumparaturi. Ultimele doua luni au fost mai slabe decat ne asteptam, dar ultimul sfarsit de sptamana a adus rezultate foarte bune", a declarat Lorand Szarvadi, directorul general al Domo. Totodata, criza financiara mondiala ar trebui sa aduca si un avantaj pentru retaileri in urma ieftinirii preturilor materiilor prime. Cum cotatiile metalelor sau ale cauciului au cazut in ultimele luni, retailerii se asteapta la reduceri importante si din partea producatorilor de electrocasnie, ceea ce se traduce prin preturi mai mici la raft.
"Ne aflam in negocieri cu furnizorii pentru reduceri si ne asteptam la asa ceva in perioada urmatoare. Producatorii inca refuza, dar costurile materiilor prime, cuprul, zincul, otelul, au scazut, deci si preturile lor trebuie sa scada", a spus Szarvadi. "Daca poducatorii scad preturile atunci le vom reduce si noi. Nu depinde doar de costurile materiilor prime. Si furnizorii incearca la randul lor sa vanda mai mult si fac discounturi la anumite produse", a declarat Rizek.
In ceea ce priveste anul viitor, cei trei jucatori care acumuleaza circa 70% din piata electroIT se pregatesc pentru situatii de reducerea drastica a consumului de electronice si electrocasnice, cel putin in primul trimestru. Piata a fost evaluata in acest an la aproape 1,3 mld. euro.
Ajustarea stocurilor si asigurarea unui mix constant de produse pe rafturi reprezinta principala strategie de abordare a primelor trei luni din 2009. "Cred ca in ianuarie si februarie va fi o cadere, o cadere de 10-12% a pietei fata de aceeasi perioada din 2008", a spus Rizek. El a explicat ca aceasta situatie va avea loc in conditiile in care nici anul trecut primele doua luni ale anului nu au adus rezultate semnificative raportat la anii anteriori.
"Ianuarie nu ar trebui sa fie o luna rea, dar ma tem mai tare de februarie si de martie. Cel mai rapid piata isi va reveni in perioada Pastelui", a spus Szarvadi.
"Trebuie acum sa fim atenti la managementul stocurilor, cu ce ajungem in ianuarie si februarie. Anul 2009 va debuta mai greu, mai greu chiar decat 2008, avand in vedere toate concedierile si restructurarile ce au loc in aceasta perioada", a declarat Urda.
El a dat exemplul companiilor din industrie, precum Azomures, care a trimis in somaj saptamana trecuta mai mult de 2.000 de angajati, circa 70% din efectivul total. In aceeasi situatie se gasesc multe alte companii locale, precum cele din industria auto, care au anuntat astfel de masuri. De asemenea, Automobile Dacia este unul dintre cei mai importanti producatori locali care au trimis angajatii in somaj tehnic timp de trei saptamani. 
"Cum este Azomures sunt inca alte cateva zeci de companii. Cei 1.000 sau 2.000 de angajati vor limita imediat consumul, iar cei 1.000 de colegi care nu au fost trimisi in somaj se vor speria, si la fel nu vor mai cheltui pentru achizitii importante", a spus Urda.
Urda a spus ca se asteapta ca acest efect perturbator sa aiba un impact important asupra logicii comerciale a consumatorului si sa reduca perspectivele comerciale ale retailerilor.
In ceea ce priveste rezultatele comerciale la finalul anului cei trei retaileri specializati si-au mentinut estimarile realizate la inceputul trimestrului trei. Astfel, Altex estimeaza vanzari de 360 de milioane de euro, Domo de circa 240 de milioane de euro, iar Flamingo de circa 200 de milioane de euro.
"Mentinem investitiile angajate si bugetul pentru 2008. Vineri (5 decembrie - n.red.) deschidem si Tehnomarketul din complexul comercial West Park. Avem programate noi magazine si vom inaugura unitati noi si in primul trimestru, chiar daca unii constructori au mai amanat proiecte", a spus Szarvadi.
"Flamingo a anuntat ca va continua dezvoltarea intr-un ritm precaut. Vom deschide noi magazine anul viitor, dar in paralel vom inchide ce nu este profitabil", a mentionat Rizek.
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO