Companii

Grewe, Mercedes: Nu este niciun semn care sa ne determine sa credem ca piata auto isi revine in 2009

Grewe, Mercedes: Nu este niciun semn care sa ne determine sa credem ca piata auto isi revine in 2009

Michael Grewe, directorul general al Mercedes-Benz: In a doua jumatate a anului "superofertele" nu vor mai exista si piata va reveni la nivelul anterior

09.06.2009, 18:23 46

"La inceputul anului estimam ca dupa vacanta de vara, in luna septembrie, piata auto sa-si incetineasca ritmul de scadere, iar spre finele anului speram la o crestere comparativ cu finele anului trecut. Acum am revizuit aceasta schema. Nu este niciun semn in piata care sa ne determine sa credem ca piata auto isi va reveni in 2009", a declarat Michael Grewe, directorul general al Mercedes-Benz, importatorul marcilor grupurilor Daimler si Chrysler pe piata locala, care a realizat anul trecut afaceri de aproape 400 mil. euro.

Afacerea Mercedes-Benz este controlata de omul de afaceri Ion Tiriac cu o participiatie de 49% si de Daimler AG, constructorul german care detine 51% din actiunile importatorului.
La nivelul primelor patru luni, Romania face parte dintre tarile cu cel mai puternic declin al pietei auto, de peste 50%, precum Islanda, Irlanda si tarile baltice.
Din cauza discounturilor de pana la 40% practicate de mai multi dealeri pentru a-si epuiza stocurile acestia inregistreaza in prezent pierderi.
"In piata sunt multe afaceri neprofitabile in acest moment. Stocurile se lichideaza datorita reducerilor. Acestea nu sunt vanzari "sanatoase" pentru dealeri pentru ca nu se obtine profit, iar aceasta situatie nu mai poate continua", a subliniat Grewe. Potrivit directorului Mercedes-Benz, o parte importanta dintre cei care au achizitionat anul acesta o masina noua au facut-o datorita discounturilor.
 
Romanii au profitat de discounturi
"Multe dintre achizitiile din prima parte a anului sunt achizitii de oportunitate. Au cumparat o masina cei care au nevoie de una si care intentionau sa o faca in urmatorii ani, acum decizia fiind impulsionata de discounturile practicate in piata", a spus Grewe.
In conditiile in care stocurile sunt in prezent aproape epuizate, iar numarul discounturilor a inceput sa scada, trendul descendent al pietei auto va continua si in a doua jumatate a anului.
"In a doua jumatate a anului 'superofertele' nu vor mai exista si piata va reveni la nivelul anterior. Pentru acest an nu estimam o piata a autoturismelor peste nivelul de 130.000 de unitati, luand in considerare atat Dacia, cat si importurile", a spus Michael Grewe.
Pana acum cele mai optimiste estimari cu privire la evolutia vanzarilor de autoturisme in acest an indicau un volum total de 180.000 de unitati, cu o scadere de 33%, iar cele mai pesimiste vanzari de 140.000 de masini, cu un declin de 50%, comparativ cu anul anterior.
 
Rabla nu are doar efecte benefice
Programul "Rabla", care in prezent sustine cresterea pietei germane si a incetinit scaderea celei franceze, nu este intotdeauna o solutie, in opinia sefului Mercedes-Benz.
"Franta a mai derulat in trecut programe de tip "Rabla", dar dupa finalizarea acestora piata a inregistrat o scadere brusca, chiar sub nivelul inregistrat anterior programului. Acelasi lucru se va intampla si in Germania odata cu epuizarea programului, cand piata isi va reveni la nivelul normal", a subliniat Grewe.
In conditiile in care in a doua si a treia etapa a programului "Rabla" din acest an se ia in calcul extinderea la utilitare si la persoane fizice si ulterior la persoane juridice, directorul Mercedes-Benz spune ca impactul acestuia va fi unul redus pentru piata vehiculelor comerciale.
"Segmentul persoanelor fizice care achizitioneaza un vehicul utilitar este in general unul mic si atunci de obicei se cumpara o masina care de fapt are un rol mixt - masina de familie si vehicul comercial", a subliniat Grewe.
Viata vehiculelor comerciale depaseste de multe ori pragul de zece ani, si atunci de multe ori multi prefera sa le vanda. O prima de casare de 900 de euro este prea mica pentru un vehicul comercial, in opinia sefului Mercedes-Benz.
Pentru a compensa scaderea vanzarilor de masini pana la 40%, Mercedes-Benz realizeaza investitii in extinderea depozitelor de componente, iar dealerii in cresterea capacitatii de service. "In ultimele luni am triplat depozitul de componente. Vanzarile acestora cresc profiturile care pot determina supravietuirea unui anumit dealer", a spus Grewe.
Potrivit sefului Mercedes-Benz, dealerii auto vor urma trei etape pentru a reveni pe profitabilitate. "Primul pas il reprezinta reducerea inventarului, pentru a obtine lichiditati si a reduce costurile, al doilea il reprezinta revenirea pe profit prin cresterea marjelor, iar al treilea cresterea vanzarilor incepand cu 2010", a spus Michael Grewe.
 
Dealerii sunt sustinuti financiar
La nivel national Mercedes-Benz Romania are o retea de 28 de dealeri, dintre care o parte importanta s-au dezvoltat in ultimii doi ani, in ritm cu cresterea pietei.
"Mercedes-Benz isi sustine financiar reteaua de dealeri. Desigur, nu le acordam cadouri, dar ii sustinem in ceea ce priveste acordarea de discounturi si am devenit mai flexibili in ceea ce priveste cerintele cu privire la showroom - spre exemplu nu mai impunem un anumit numar de masini expuse", a spus Grewe.
Dealerii Mercedes-Benz au realizat reduceri de personal la nivel administrativ si la nivelul birourilor, dar si-au mentinut aceeasi echipa de vanzari si de service.
Vanzarile autoturismelor Mercedes-Benz, care la nivelul primelor patru luni au inregistrat un declin de 38% la 539 de unitati, vor mentine acest trend pana la finele anului, potrivit sefului companiei, in conditiile in care acesta este cel mai mic inregistrat de marcile premium BMW si Audi, cu scaderi de 56%, respectiv 52%.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO