Companii

Gunter Vosskaemper, directorul retelei Praktiker: imprevizibilul este sarea si piperul businessului

Gunter Vosskaemper, directorul retelei Praktiker: imprevizibilul este sarea si piperul businessului

Gunter Vosskaemper, directorul general al retelei Praktiker, spune ca in 2002, cand Praktiker a intrat pe piata din Romania, nu exista o competitie reala, in sensul ca functionau afaceri mici, companii romanesti, dar nu un format de retail modern

09.04.2008, 15:26 126

Ziua de lucru a sefului Praktiker Romania incepe la 7 dimineata si dureaza in medie 12 ore, desi nu de putine ori trece si de 14 ore. Timpul liber si-l dedica de bunavoie tot muncii, si asta cu inima deschisa pentru ca, spune Gunter Vosskaemper, "imi place foarte mult jobul meu. In plus, un general manager nu poate sa isi termine programul in 8 ore. Depinde de mine cat decid sa lucrez". In weekend, calatoreste prin tara, dar tot in interes de serviciu, pentru a vizita magazinele din provincie.
Si totusi, cand ramane timp de viata personala? "Uneori, magazinele mai sunt si inchise", glumeste Vosskaemper, "asa ca atunci am grija de muzica. E singurul hobby pe care il am si ma dedic lui. Sunt cativa manageri expati in Romania cu care obisnuiesc sa mai cant din cand in cand". Asta se intampla cand nu calatoreste in Germania pentru a-si vizita familia. Vacantele se traduc de obicei intr-un singur fel: cateva zile cu familia pe o insula olandeza de la Marea Nordului, neaparat in extrasezon.
Nu e absolut nimic ce ar vrea sa schimbe la viata lui de pana acum, iar daca nu ar fi fost retailul, crede ca ar fi fost un om bun de resurse umane. Insa, dincolo de ipoteze raman obiectivele pentru anul curent: expansiunea, sustenabilitatea si noile magazine.
Cariera lui Gunter Vosskaemper numara 37 de ani in retail, din care 21 i-a petrecut la compania germana Praktiker. Cu toate acestea, managerul afirma si acum cu convingere ca retailul este unul dintre cele mai incitante domenii de activitate. Primul sau job, unde a lucrat timp de zece ani incepand cu varsta de 15 ani, a fost intr-un magazin de instrumente muzicale. Aici, Vosskaemper a invatat sa cante la numeroase instrumente, dar cel mai bine se pricepe la chitara, clape si tobe. Asa se face ca, in paralel, Vosskaemper a facut parte din cateva trupe rock si a cantat chiar jazz intr-o trupa Big Band. Muzica i-a ramas de atunci singurul hobby. De altfel, in biroul sau de la sediul Praktiker din Voluntari se gasesc cateva chitari si un set de clape la care obisnuieste sa cante dimineata, inainte de sosirea celorlalti colegi, sau cand vrea sa se relaxeze si sa isi limpezeasca gandurile.
Vosskaemper a schimbat pentru prima oara tonalitatea in cariera la 25 de ani, tot in retail, dar ca sef de departament intr-un hipermarket. Dupa 6 ani in care a ocupat mai multe functii, ultima ca sef pe departamentul de bricolaj, Vosskaemper a facut o noua mutare, de data aceasta la Praktiker. "Mi-am dat seama cat de mult imi place domeniul DIY (do-it-yourself, retail de bricolaj). Si acasa obisnuiam sa repar sau sa construiesc lucruri, iar cand am avut ocazia sa schimb iar tipul de retail, nu am stat pe ganduri", spune managerul german.
In cadrul companiei Praktiker, Vosskaemper a fost, pe rand, store manager si area sales manager in Germania, apoi director de distributie la Praktiker Ungaria si, in cele din urma, country manager pe Romania.

Nu neaparat nemteste. In 2001, cand a primit propunerea de a veni in Romania la conducerea filialei locale a Praktiker, Vosskaemper nu a stat deloc pe ganduri: "Nu a fost nimic la care sa ma mai gandesc, asa ca am zis DA din prima", isi aminteste el.
Mai mult, in privinta dificultatilor intampinate de-a lungul carierei, managerul afirma ca "raspunsul consta in cum le privesti: ca o problema sau ca si ceva ce trebuie rezolvat". Nici deschiderea primului magazin in Romania, pe 28 septembrie 2002, moment de care isi aduce aminte cu cea mai mare placere, nu i-a adus prea multe puncte culminante. "Normal ca exista perioade stresante. Dar sunt doua tipuri de stres care trebuie luate in considerare: cel pozitiv si cel negativ. Daca ar fi sa cantaresc, cea mai mare pondere a avut-o stresul pozitiv." La deschidere, cei 30 de oameni care reprezentau pe atunci Praktiker Romania au lucrat zi si noapte. "Nu mai conta ce zi a saptamanii este sau cat este ceasul. Nimeni nu se uita la ceas, pentru ca toti aveam acelasi target: sa deschidem."
"In privinta stilului de lucru, nu as spune ca s-a lucrat nemteste. Suntem in Romania, deci trebuie sa ne adaptam comportamentului local. S-a lucrat corporatist - pe de o parte am dat, pe de alta parte am primit expertiza, dar am avut parte si de implicarea de la zero a unor manageri romani. Ei ne-au ajutat sa gestionam imprevizibilul, care a dat sarea si piperul businessului." Praktiker a intrat in Romania in acelasi an cu competitorul sau francez Bricostore, care in prezent ocupa locul al doilea pe piata locala de bricolaj.
"In 2002, cand Praktiker a intrat pe piata din Romania, nu exista o competitie reala (cu exceptia Bricostore - n.red.), in sensul ca functionau afaceri mici, companii romanesti, dar nu un format de retail modern", spune Vosskaemper. Bricostore a deschis primul magazin in martie 2002, al doilea in noiembrie 2003, iar al treilea abia peste un an. Ceea ce i-a oferit retailerului german suficient spatiu sa devina lider de piata in mai putin de un an de la lansare. Primul magazin Praktiker a fost inaugurat in septembrie 2002, in Voluntari, iar anul urmator au fost deschise alte trei magazine.
Vosskaemper nu se multumeste insa cu cele 20 de magazine pe care le coordoneaza in prezent, desi principalul sau concurent, Bricostore, detine doar opt locatii in Romania. Mai mult, pe site-ul international al grupului german Praktiker, reprezentantii companiei anunta ca tara noastra va fi vedeta extinderii planificate pentru 2008, in Europa de Est si de Sud-Est. "Au mai ramas orase cu oportunitati deschise, pe care trebuie sa le valorificam", spune country managerul Praktiker. Asa ca, potrivit planurilor sale, in maxim cinci ani, reteaua pe care o conduce va avea in Romania 30 de magazine. "Vrem sa ne mentinem acelasi ritm de crestere ca si pana acum", mai spune Vosskaemper. In 2007, retailerul a deschis patru magazine noi in Romania, iar in acest an sunt planificate cinci inaugurari.

Romania, in centrul expansiunii. La nivel mondial, compania Praktiker opereaza o retea de 425 de magazine localizate in Germania si pe alte opt piete din Europa. Vanzarile globale ale grupului au fost in 2007 de 3,95 miliarde de euro, cu 24,8% mai mari fata de anul precedent.
In 2007, cifra de afaceri a retailerului german pe piata romaneasca a fost de 251,4 milioane de euro, ceea ce i-a asigurat pentru a cincea oara consecutiv locul intai in top. Anul trecut, Praktiker Romania s-a aflat in centrul strategiei de expansiune a retailerului in afara Germaniei. Pe fondul expansiunii retelei cu 4 unitati, vanzarile pe piata romaneasca au crescut cu circa 63% in 2007 fata de anul anterior.
Praktiker Romania a deschis in 2007 primul magazin de dimensiuni mai mici - avand o suprafata de vanzare de 4.300 de metri patrati - in Targoviste, un oras cu aproximativ 90.000 de locuitori. Formatul de magazin mic este dezvoltat de Praktiker doar in Romania si Grecia, primele piete externe ale companiei, dupa valoarea vanzarilor.
Praktiker Romania a avut anul trecut aproape 7 milioane de clienti, in crestere fata de 4,4 milioane in 2006 sau 2,8 mil. de clienti in 2005, potrivit datelor publicate de grup.
In ultimii doi ani, competitia in retailul local de bricolaj s-a intensificat, odata cu intrarea in Romania a unor jucatori puternici de talie internationala, Hornbach, bauMax, Mr. Bricolaje si Obi. Pe piata mai activeaza doua retele mari de bricolaj dezvoltate de antreprenori romani, Dedeman si Ambient, acestea putand fi tinte de preluare pentru investitorii straini din sector.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO