Harta logistică a comerţului modern. 2.000 de magazine sunt alimentate din depozite de 80 de hectare

19 apr 2017 Autor: Cristina Rosca

Jucătorii din comerţul modern local îşi alimentează cele aproape 2.000 de magazine cu marfă din depozite de 80 de hectare amplasate de regulă în Bucureşti şi Cluj sau în împrejurimile celor două centre urbane.

Odată cu expansiunea lan­ţu­rilor de hipermar­ke­turi, supermar­keturi şi re­ţele de discount, retailerii încep să parieze pe o no­uă re­giu­ne, respectiv Moldova.

Penny Market a fost primul retailer care a des­chis un depozit în Moldova.  Compania a construit un depozit de 1,9 hectare la Bacău, depozit care a intrat în operare în februarie 2017. Un astfel de depozit a necesitat o in­vestiţie de circa 20 mil. euro, fiind în pro­prietate. Penny Market, spre deosebire de lan­ţu­rile de supermarketuri şi hipermarketuri, aco­peră în mod egal toată ţara pentru că este dis­counter şi deci se adresează şi clienţilor cu venituri medii şi mici. Astfel, puterea de cum­părare mică din zona Moldovei poate repre­zen­ta un avantaj competitiv pentru grupul german Penny Market, care atrage clienţii prin politica preţurilor mici.

Planurile Penny Market nu se opresc însă aici, compania vrea să extindă celelalte două de­pozite, cele din Turda şi Ştefăneşti. Aici ur­mează a fi extinsă zona de temperatură con­tro­lată, în contextul în care şi în magazine retai­lerul pariază tot mai mult pe produsele fresh. Mai mult, compania a anunţat planuri pentru continuarea expansiunii cu 20-25 de magazine pe an, ţinta fiind dublarea reţelei la 400 de ma­gazine în următorii ani.

Expansiunea este de altfel cea care dictează in­vestiţiile în logistică, de aceea şi Profi vrea să des­chidă un depozit în Roman, conform date­lor comunicate recent de companie. Compania este de câţiva ani campioana expansiunii în România, doar pentru 2017 având în plan 200 de magazine noi. Dacă va merge mai departe cu aceste planuri, Profi urmează a ajunge cel mai extins retailer din România. Lanţul Profi a fost cumpărat în urmă cu câteva luni de fondul de investiţii Mid Europa Partners de la un alt investitor financiar.

În ceea ce priveşte segmentul logistic, în comerţul modern local jucătorii au două strategii diferite. Astfel, de regulă, jucătorii germani preferă să îşi cumpere terenurile şi să îşi dezvolte singuri depozitele. Acesta este şi modelul belgienilor de la Mega Image. La polul opus, francezii preferă să lucreze cu companii specializate de logistică unde închiriază suprafeţe generoase. Acesta este şi modelul Profi şi cel al Selgros. Oficialii retailerilor au spus că optează pentru acest model de business pentru a direcţiona banii către alte investiţii, fie ele comerciale, fie în sor­timentaţie sau marketing. Investiţiile în­tr-un depozit propriu de 2-3 hectare sunt de circa 20 de milioane de euro, potrivit datelor oferite de jucătorii din piaţă.

Jucătorii din comerţul modern au ajuns să deţină în total 80 de hectare de depozite logistice. Din totalul suprafeţei, circa 50 de hectare sunt deţinute de retaileri, restul fiind închiriate. Primele poziţii în topul retailerilor cu cele mai mari depozite logistice sunt deţinute de reţelele surori Kaufland şi Lidl, cu 18,5 hectare şi respectiv 16,5 hectare, toate în proprietate. Acesta este de altfel modelul nemţilor şi la magazinele pe care şi le con­stru­iesc pe terenuri în proprietate. Poziţia a treia este controlată de Carrefour cu circa 12,5 hec­tare închiriate.


Citiţi analize despre cum s-a dezvoltat sectorul logistic în ediţia din acest an a anuarului ZF Logistică & Transporturi 2017


Podiumul nu urmează să se schimbe dat fiind că următorii clasaţi sunt departe de lideri. Mai mult, liderul detaşat, grupul german Kaufland, are chiar planuri de expansiune. Lanţul de hipermarketuri vrea la rândul său să construiască un depozit în zona Moldovei ca urmare a expansiuni companiei în această zonă pe de-o parte şi a lansării operaţiunilor în Republica Moldova pe de alta. Acest depozit ar urma să alimenteze magazinele de pe am­bele maluri ale Prutului, mai ales că toate operaţiunile vor fi administrate de la Bucureşti.

Astfel, planurile retailerilor nu se opresc aici, expansiunea viitoare cu până la 300 de magazine noi an de an, determinându-i pe unii jucători să continue să investească în logistică. Printre aceştia se numără atât liderul comer­ţului local, grupul german Kaufland, dar şi discounterul Penny Market şi lanţul de supermarketuri Profi. Auchan se uită la rândul său la oportunităţi în domeniu, dar nu oferă detalii.

Jucătorii din comerţul modern local au ajuns să deţină în proprietate sau în chirie echivalentul a 80 de terenuri de fotbal de depozite logistice de unde zilnic pleacă peste 1.000 de camioane pentru a alimenta reţelele de magazine. Suprafaţa logistică a marilor retaileri a crescut constant odată cu dezvoltarea reţelelor de magazine, comerţul modern ajungând să numere aproape 2.000 de hipermarketuri, supermarketuri, magazine de discount sau cash & carry.

cristina.roca@zf.ro

Continuarea pe ZFCorporate

ZF Corporate este serviciul de business intelligence al Ziarului Financiar. Pentru a putea avea acces la informatii trebuie să vă abonaţi la ZF Corporate sau la unul din cele 12 fluxuri ale sale, profilate pe sectoare de activitate (Bănci, Retail, Agricultură, Energie şi altele) - vezi prezentarea video a ZFCorporate. Detalii de abonare la ZF Corporate: Alexandru Matei (tel. fix: 0318.256.286) sau trimiteţi un email cu datele dumneavoastră de contact prin care solicitaţi informaţii şi abonare la adresa alexandru.matei@zf.ro. Veţi fi contactat în maximum o oră.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 19.04.2017

 
Cuvinte cheie:
logistica
, comert modern
, expansiune
, magazine
, market
, retaileri
, hipermarketuri
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide