Companii

Impactul utilizarii carburantilor ecologici

21.11.2002, 00:00 18

Producatorii si importatorii polonezi de carburanti vor fi obligati sa utilizeze aditivi ecologici in procent de 4,5% in cazul productiei de carburanti incepand cu aprilie 2003, conform unei noi legi privind productia de carburanti, lege ce urmeaza a fi aprobata de Senat in decursul acestei saptamani. Punctele slabe ale acestei legi vor determina majorarea preturilor la carburanti, cresterea vanzarilor de pe piata subterana si va bloca importurile, afirma oficialii industriei carburantilor.
Aceasta lege controversata a fost aprobata de Sejm saptamana trecuta dupa doua intruniri ale comitetului si o sesiune parlamentara agitata ce a inclus 10 runde separate de vot.
Legea are in vedere reducerea emisiilor de gaze toxice, este menita sa implusioneze sectorul agriculturii si sa respecte cerintele Uniunii Europene cu privire la utilizarea de surse alternative de energie prin stabilirea unor niveluri minime obligatorii cu privire la aditivii ecologici produsi pe piata locala, folositi la fabricarea benzinei, motorinei si pacurii.
"Din punct de vedere al competitiei, aceasta lege este restrictiva," a declarat Leszek Wieciech, manager al departamentului de relatii cu guvernul din cadrul companiei petroliere britanice BP. "In prezent, majoritatea carburantilor vanduti in Polonia sunt produsi de rafinariile poloneze. Odata cu inghetarea efectiva a importurilor, nu vom mai avea nici o alternativa si vom fi condamnati sa acceptam orice se produce pe piata locala. Ar putea fi o situatie dificila, dar totul depinde de comportamentul producatorilor locali. Sper ca nu vor ceda inevitabilei tentatii de a profita de situatie".
Legea va restrictiona importurile pentru ca interzice vanzarea de aditivi ecologici importati fabricati pe baza de produse importate. Oficiali ai industriei carburantilor atrag de asemenea atentia asupra unui factor tehnic pe care legea nu il ia in considerare, si anume faptul ca pentru producerea de carburanti ecologici este nevoie de un tip de carburanti special modificat.
In timp ce cea mai mare rafinarie a Poloniei, PKN Orlen, a declarat ca poate produce astfel de aditivi, carburantii produsi de rafinariile straine nu se vor conforma standardelor impuse.
Conform estimarilor Ministerului Agriculturii, importurile de carburanti vor scadea cu 60 milioane de euro in 2003. Dupa introducerea motorinei ecologice, importurile vor scadea cu pana la 230 milioane de euro pana in anul 2010.
Industria carburantilor nu este de acord cu nivelul aditivilor ecologici propus de lege, considerandu-l mult mai mare decat in cazul carburantilor din Uniunea Europeana, care contin in prezent aditivi ecologici in procent de 2%, procent ce se va ridica la 7,25% pana in anul 2010.
Saptamana trecuta a fost introdus un amendament, obligandu-l pe ministrul  Finantelor sa acorde o serie de facilitati pentru benzinari. Oficialii industriei carburantilor nu sunt insa multumiti de introducerea acestui amendament, spunand ca, din moment ce legea nu fixeaza un nivel al facilitatilor, ministerul Finantelor va profita de faptul ca aditivii ecologici sunt obligatorii pentru a acorda scutiri de impozite care nu vor acoperi costul suplimentar al acestor aditivi si care vor duce la majorarea pretului la benzina.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO