Companii

Inca un fond de investitii pentru supermarketurile "Domnului Joe"

13.01.2004, 00:00 35

Reteaua de supermarketuri Artima, dezvoltata de omul de afaceri Florentin Banu, este aproape de a atrage ca actionar un al treilea fond de investitii, care va contribui cu cateva milioane de euro la dezvoltarea afacerii, afirma surse apropiate discutiilor.
Artima are deja in structura actionariatului doua fonduri de investitii, Transbalkan Romanian Fund sI Growth Fund, din familia SEAF (Small Enterprise Assistance Funds). Desi de Artima au fost interesate mai multe fonduri de investitii de pe piata romaneasca, in final in afacere va intra tot un fond administrat sau aflat in legatura cu SEAF, afirma sursele citate.
"Anul acesta vom investi cam 5-6 milioane de euro pentru deschiderea de noi magazine. O parte dintre acesti bani ii vom obtine din credite, avem insa nevoie si de un influx de capital de cateva milioane de euro", a declarat Florentin Banu, directorul general al retelei Artima, care opereaza in prezent 9 supermarketuri in zona de vest a tarii.
Mircea Jalba, directorul general al SEAF Romania, nu a dorit sa comenteze informatiile privind negocierile pentru intrarea unui al treilea fond de investitii in afacerea Artima. In Romania, SEAF a investit, in afara de Artima, si in producatorul de vin Vinterra si cel de software TotalSoft. Desi depinde de strategia fiecarui fond in parte, perioada medie dupa care fondurile isi vand participatia este in general de 4-5 ani.
"Nu exclud nici vinderea acestei afaceri", spune Banu, care acum detine 37% din actiunile companiei, mai ales ca avem printre actionari si fonduri de investitii. Astept insa oferte in acest sens", a mai spus Banu. Capitalul social al Artima este in prezent de 5,5 milioane euro.
Artima va deschide anul acesta, potrivit lui Banu, cinci sau sase magazine. "Nu vrem sa trecem in sud si est, deoarece sunt destui concurenti in aceste zone, iar noi avem inca un potential de dezvoltare important in zona de vest a tarii", a mai spus Banu, cel care a fost timp de sapte ani actionarul majoritar al celui mai mare producator de napolitane roman Joe IBC. La sfarsitul anului 2000, grupul Nestle a cumparat actiunile detinute de Banu la Joe IBC, valoarea tranzactiei, nefacuta publica, fiind estimata la mai multe milioane de dolari.
Cu banii obtinuti din vanzarea Joe, Florentin Banu si-a deschis propria retea de supermarketuri, Artima. Reteaua include in prezent noua supermarketuri amplasate in Resita, Lugoj, Deva, Sannicolau, Caransebes, Oradea, Bistrita,  Baia Mare si Petrosani. Cifra de afaceri avansata pe parcursul anului trecut de oficialii companiei era de 15 milioane euro, in crestere fata de cele 9,5 milioane euro realizate in anul 2002.
SEAF este o familie de fonduri finantate de mai multi investitori straini privati sau institutionali (printre care BERD sI IFC a€“ divizia de investitii a Bancii Mondiale). Fondurile din familia SEAF, cu activitati de finantare in Europa, America de Sud si de Nord si Asia, sustin in special companiile mici si mijlocii cu potential ridicat de dezvoltare.



O parte din retelele de retail merg pe mana provinciei
Supermarketurile reprezinta cea mai dezvoltata forma de comert modern din Romania. Potrivit unui studiu al institutului de cercetari de piata GfK Romania, daca in 2001 vanzarile prin supermarketuri reprezentau 3% din totalul vanzarilor pentru consum din Romania, in anul 2002 valoarea s-a dublat. La jumatatea anului trecut supermarketurile au ajuns la 11% din totalul pietei romanesti. In Bucuresti si orasele mari din tara cota de piata a acestui tip de comert este aproape dubla. De altfel, Bucurestiul a fost primul oras in care au aparut la inceputul anilor '90. La Fourmi si Mega Image au fost primele retele romanesti, acestea fiind detinute insa de investitori straini privati. Ulterior au intrat pe piata romaneasca, insa tot prin Buucresti,  si marile retelele internationale de supermarketuri, precum Billa, Gima, iar lantul Delhaize le Lion a cumparat 51% din actiunile Mega Image.O alta strategie a fost dezvoltata de companii precum Artima sau Univers'all, membra a grupului GFS, care au preferat sa deschida primele lor magazine in provincie. Daca dupa cinci magazine Univers'all a optat pentru venirea in Buucresti unde va deschide in acest an primul sau magazin, Artima a preferat sa opereze magazine doar in zona de vest a tarii.
caseta Joe pe poza
Florentin Banu, 36 de ani este cel care a infiintat in anul 1994 cel mai mare producator roman de napolitane a€“ Joe IBC. De altfel, denumirea acestei marci de napolitane a€“ Joe a€“ provine de la porecla pe care o avea in copilarie Florentin Banu.
Nascut la Bacau, Banu a crescut la Timisoara, unde a urmat si liceul. Dupa Revolutie acesta a emigrat in Austria, de unde s-a intors cu reteta "napolitanelor vieneze".
Compania pe care a dezvoltat-o impreuna cu fratele sau a reusit la cinci ani de la infiintare, in 1999 sa realizeze vanzari de 15 milioane de dolari.  In anul 2000 "afacerea Joe" a fost cumparata de gigantul elvetian Nestle pentru mai multe milioane de dolari.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO