Companii

Indesit: Avantajul Romaniei este ca nu toti oamenii au electrocasnice

Indesit: Avantajul Romaniei este ca nu toti oamenii au electrocasnice

Giuseppe Parma lucreaza pentru Indesit din 1996, cand s-a angajat in cadrul departamentului de vanzari din Italia. A urmat apoi mai multe functii printre care manager Indesit in Europa Centrala, director de marketing New Europe si export, director general al Indesit Polonia, director regional in Europa Centrala, country manager in Spania si apoi in tarile baltice

10.11.2009, 00:00 212

Giuseppe Parma, noul director al companiei, spune insa casituatia pietei locale este normala si depinde de evolutia intregiieconomii europene.

"Aici suntem in primele trei companii din piata (dupa Arctic siElectrolux - n. red.), iar tinta este profitabilitatea. Criza nueste eterna si ne pregatim sa putem sa crestem iar cand piata isirevine. Am fost si la Moscova, dupa criza, in 1998, iar acolosituatia era mai grava. Acum suntem lideri de piata", a declaratParma, care l-a inlocuit pe Eugen Paturan, romanul care a condusIndesit in ultimii zece ani.

Pentru anul viitor compania previzioneaza acelasi nivel devanzari ca acela din 2009, cand volumele au scazut cu 30%. Astfel,de la nivelul de 300.000 de aparate comercializate in cursul anuluitrecut, Indesit se asteapta in 2009 la vanzari de circa 210.000 deunitati.

"In iarna va fi cel mai greu, iar 2010 va fi totusi negativ.Planificam evolutia in functie de intreaga economie, iar ostabilizare vom vedea poate in 2011", a spus Parma.

El a adaugat ca la inceputul anului viitor reducereacheltuielilor bugetare, fie prin concedierea angajatilor dinsectorul public sau prin reducerea salariilor, va aduce inca unimpas in piata electroIT, dupa modelul pe care l-a intalnit inLetonia, unde dupa alegerile parlamentare s-au redus cheltuielilecu salariile administratiei pentru a obtine finantareeuropeana.

"In Romania avantajul este ca nu toate familiile au aparaturaelectrocasnica. Exista inca potential pentru prima achizitie, iarcresterea va veni si de aici", a adaugat Parma.

Cad vanzarile, se schimba si cererea

Directorul Indesit spune ca odata cu reducerea pietei si marcileinregistreaza volume de vanzari diferite in functie de clasa depret in care se incadreaza.

Astfel, valoarea vanzarilor estimata de Indesit in acest an estemai mica cu 50% fata de 2008, chiar daca volumele sunt mai mici cu30%, datorita faptului ca cererea consumatorului s-a orientat simai mult spre brandul Indesit in detrimentul Ariston.

Noul director al Indesit Romania nu a dorit sa precizezevaloarea vanzarilor, insa potrivit ultimelor date disponibile in2008 compania a inregistrat un rulaj de 70 mil. euro.

"Intr-adevar Indesit aduce cele mai mari volume. Ariston asuferit mai mult pentru ca are o imagine high-end, iar in perioadade criza te orientezi dupa necesitate, nu mai cauti cevaaspirational", a spus Parma.

Diferentele in modelul de achizitiei al consumatorului roman seevidentiaza si in comparatie cu cele ale statelor vecine si celedin vestul Europei si sunt motivate in principal de mostenireaculturala si de resursele disponibile. Reprezentantii Indesit arataca in cazul aragazelor romanii prefera modele cu alimentare pe gaz,fata de bulgari, unguri sau polonezi, care merg spre celeelectrice.

"Bineinteles acest lucru este motivat de traditie si de faptulca aici gazul este mai ieftin. Ca sa stii insa ce vor consumatoriitrebuie sa vezi ce mananca, iar pentru asta trebuie sa mergi inpiata. Chiar acum cateva zile am fost in Obor", a spus Parma.

El spune ca in cazul masinilor de spalat pe plan local se vandcel mai bine masinile inguste, cu o latime de 50 de centimetripentru ca pot fi instalate mai usor in blocuri. "Este vorba demostenirea erei comuniste, in care s-au construit blocuri cu unspatiu destul de mic in bai", a spus Parma.

Programele Rabla tin jos pretulelectrocasnicelor

Reprezentantii importatorului spun ca in Romania pretul mediu,de raft, al unui aparat electrocasnic este de 245 de euro, mult maijos decat media din vestul Europei, de 399 de euro, si la jumatatefata de Turcia sau Grecia, unde nivelul ajunge la 500 de euro.

Faptul ca orientarea spre pret a consumatorului roman este incao directiva puternica in cadrul procesului de achizitie determinaun nivel mai redus decat in alte tari pentru cheltuielile pentruelectrocasnice. De aceea si mixul de produse din lanturile deretail este la un nivel de pret inferior fata de alte tari.

In plus, la pastrarea pretului mediu de 245 de euro pentru unaparat electrocasnic contribuie si promotiile frecvente, precum siprogramele de buy-back, ce au in vedere reciclarea si acordareducere de cateva sute de lei la achizitia unui produs nouinsotita de predarea unui produs uzat.

"Programele sunt ceva tipic acestei perioade si contribuie lapastrarea pretului. Reciclatorii finanteaza acum programele, iar caefect avem si educarea consumatorului, care trebuie sa stie catrebuie sa recicleze", a spus Parma.

"Bucurestiul nu s-a schimbat de 5 ani"

"Sunt familiarizat cu Bucurestiul de mai multi ani, de cand eramdirector regional al Indesit pentru Europa Centrala si mi se pareca nimic nu s-a schimbat. Doar traficul si blocajele, care suntacum mai dese. In schimb in Polonia vad la fiecare sase luni cateceva nou. Se investeste mult si multe din cladirile comuniste suntrenovate, si se instaleaza pe acoperisuri panouri solare. InBucuresti sunt acum in schimb mai multe masini, si curios, doar cucate o persoana inauntru. Tramvaiul il vad in aceeasi stare. Intarile baltice, e drept, au construit mai mult, vezi aceleasiautostrazi goale si politisti la tot pasul, ceea ce nu se intamplain Bucuresti. Avantajul vostru este ca dupa criza Romania areposibilitatea de a recupera, si sunt multe de facut, in fiecaresector."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO