Companii

La primul angajat, sentimentul care l-a incercat a fost teama

La primul angajat, sentimentul care l-a incercat a fost teama

Eugen Saulea, director al BIP Grup: "Ca angajator exista un sentiment de independenta in luarea deciziilor cu care rar te poti intalni atunci cand esti in pozitia de angajat, dar si de riscuri asumate pe masura."

17.10.2007, 13:12 244

A incepe o afacere pe cont propriu nu este o decizie usoara, mai ales daca renunti la o cariera construita timp de zece ani intr-o multinationala si la avantajele salariale si tehnologice pe care aceasta le ofera.
"Pentru mine a deveni om de afaceri a fost echivalentul unui examen de absolvire", spune Eugen Saulea, directorul BIP Grup (Business Ideas Provider Grup) din Bucuresti. El a renuntat la o cariera construita timp de zece ani si la avantajele de care beneficia din pozitia de angajat intr-o companie multinationala, pentru a porni in 2004 propriul business prin care ofera servicii de trade marketing.
"Toti cunoscutii au ramas surprinsi cand le-am comunicat ca voi pleca si voi incepe o afacere. Ma intrebau daca este o alegere potrivita. Am fost insa perseverent si am crezut in ideea mea", isi aminteste Eugen Saulea, care conduce un bussines de 840.000 de euro.
Absolvent de ASE, specializare management-finante, avea experienta in domeniile vanzari si marketing, domenii in care a reusit sa urce intreaga scara ierarhica, de la pozitii de executie pana la cele de top management, atat in companii nationale, cat si multinationale. Lucrand ca director national de vanzari pe segmentul retail intr-o companie multinationala, a apelat la serviciile unei firme specializate de merchandising. Calitatea slaba a serviciilor si costurile foarte mari au fost cele doua motive care l-au determinat sa porneasca propria afacere.
"Experienta acumulata in domeniul vanzarilor a definit conceptul companiei, initial ca provideri de know-how (consultanta) in vanzari, latura cantitativa, insa nevoia serviciilor cu accent mai mult pe latura calitativa ne-a condus la scurt timp catre serviciile de trade marketing", precizeaza Eugen Saulea.
BIP Grup a fost conceputa ca principala sursa pentru externalizarea serviciilor de merchandising, promovare si distributie POSM (Point of Sale Materials - distributie la locul de vanzare) cu toate ca, in acel moment, acestor servicii nu li se acorda o foarte mare importanta.
"Evolutia pietei si modul alert de desfasurare a activitatii in mediul de afaceri au determinat tot mai multe companii mari sa isi externalizeze anumite servicii specializate din vanzari si marketing catre companii de specialitate. Intelegand si raspunzand acestei tendinte, am incercat sa oferim inca de la inceput servicii complete de merchandising, promovare si distributie POSM combinate cu servicii de monitorizare si raportare in punctele de vanzare cu acoperirea integrala a tuturor canalelor de distributie: retail traditional, retail modern si HoReCa (hoteluri, restaurante, catering)", spune Saulea.
Avea 29 de ani cand a demarat proiectul BIP Grup cu o investitie de 5.000 de euro, aflandu-se intr-un moment de criza aparut pe fondul unor schimbari de management in compania in care activa in acel moment. Practic, prin luarea deciziei de a dezvolta o afacere proprie a avut ocazia sa-si testeze eficienta a ceea ce a invatat in cei peste zece ani de activitate in domeniul vanzarilor.
Identificarea clientilor, care sa fie dispusi sa-si externalizeze serviciile de mercantizare, si ulterior dezvoltarea de pachete de servicii in acord cu nevoile si bugetele acestora au fost o provocare la inceputul afacerii. "A fost foarte greu sa convingem clientii de necesitatea acestui serviciu, insa au fost clienti care au riscat si au externalizat acest serviciu catre noi. Tchibo Romania a fost primul nostru client, acesta externalizand atat serviciul, cat si echipa activa pana in acel moment", afirma directorul BIP Grup.
Eugen Saulea recunoaste ca nu este usor sa te afli in postura de angajator.
"In principiu aceasta postura te responsabilizeaza mult mai mult si te obliga la mai multa atentie in gestionarea resurselor umane, logistice si financiare.
Ca angajator exista un sentiment de independenta in luarea deciziilor cu care rar te poti intalni atunci cand esti in pozitia de angajat, dar si de riscuri asumate pe masura", precizeaza el.
Acesta este motivul pentru care, atunci cand a angajat prima persoana, sentimentul pe care l-a incercat a fost teama. "Siguranta financiara pe care o aveam ca angajat s-a risipit odata cu grijile ce au aparut atunci cand am devenit angajator.
Tinteam foarte sus ca obiective prin oferta de servicii activa in acel moment si pentru ca acestea sa poata fi realizate aveam nevoie de personal bine pregatit, atat pentru executie, cat si pentru management", mentioneaza directorul BIP Grup.
Pentru a putea atrage si a avea credibilitate in fata acestora, se impunea calitate in executie, dar si in organizare, coordonare, monitorizare, pentru a putea proba cu rezultate concrete seriozitatea companiei. Sentimentul de liniste a aparut in momentul in care au existat contracte ferme, personal motivat, resurse logistice adecvate, sentiment cu care BIP Grup s-a intalnit abia dupa sase luni de la inceperea activitatii.
Afacerea BIP Grup a fost demarata cu un numar de zece angajati, in cadrul diviziei merchandising si 50 de colaboratori in cadrul diviziei promovare, toti activi la nivelul orasului Bucuresti.
In prezent, divizia merchandising dispune de un numar de 500 de angajati, activitatea acestora fiind coordonata prin intermediul a sapte filiale nationale, autonome din punctul de vedere al resurselor logistice, financiare si umane, acestea asigurand controlul activitatii in peste 40 de orase.
Eugen Saulea considera ca nevoia de finantare ce apare in ascensiunea fiecarei companii reprezinta un obstacol major care te poate propulsa catre categoria companiilor mari sau te poate obliga sa ramai o companie mica. Un management bun al resurselor financiare ale companiei reprezinta, dupa parerea sa, solutia optima pentru a depasi situatiile de criza.
"Dezvoltarea companiei atrage in mod obligatoriu cresterea resurselor implicate. Cresterea numerica a proiectelor, a numarului de clienti implica in mod automat alocarea unor bugete suplimentare pentru resursele logistice, dar si pentru resursele umane, ceea ce se poate exprima mai simplu prin cuvantul finantare", spune Eugen Saulea. Cu toate ca afacerea proprie a inceput sa-i aduca venituri mai mari decat cele obtinute din postura de angajat, directorul BIP Grup spune ca target-ul sau nu a fost acela de a ajunge milionar in euro.
"Milionul ca si cifra de afaceri am putea sa-l facem si anul acesta. Depinde de noi foarte mult. Nisa pe care am intrat ne asigura o astfel de pozitie. Nu am stat insa niciodata sa ma gandesc la asta", recunoaste Saulea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO