Companii

Magazinul IKEA din Baneasa si-a majorat profitul cu 70%. In trei ani, retailerul a castigat 14 mil. euro

Magazinul IKEA din Baneasa si-a majorat profitul cu 70%. In trei ani, retailerul a castigat 14 mil. euro

Puiu Popoviciu a incasat dividende in toti cei trei ani de cand a deschis magazinul din zona Baneasa din Capitala.

02.05.2010, 23:15 53

IKEA, cel mai mare retailer local de mobila, a inregistrat anultrecut un profit de 24 mil. lei (5,7 mil. euro), din care va acordadividende in valoare de 3,44 mil. lei (0,8 mil. euro) catre fostelefirme actionare, controlate de Puiu Popoviciu.

Potrivit calculelor ZF, IKEA a inregistrat o crestere deaproximativ 70% a profitului, comparativ cu nivelul de 14 mil. lei(3,8 mil. euro) din 2008, iar in aceste conditii marja a ajuns la6,8%. Este pentru al treilea an consecutiv in care IKEA a avutprofit si a acordat dividende actionarilor. In primul an deprezenta pe piata locala IKEA a avut un castig de 4,6 mil. euro.

"Societatea va depune suma de 14 milioane de lei (intr-un contescrow - n. red.), reprezentand 70% din profitul nedistribuitestimat al societatii in suma de aproximativ 24 de milioane delei", se arata intr-un anunt publicat in Monitorul Oficial.

Cresterea profitului s-a produs in conditiile in care anulacesta miliardarul Puiu Popoviciu, unul dintre cei mai discretioameni de afaceri locali, a vandut magazinul din Baneasa catrefirma-mama de la care luase initial franciza, intr-o tranzactieestimata de ZF la peste 30 mil. euro.

Afacerile lui Popoviciu se deruleaza in sectoare precum celimobiliar (este unul dintre cei mai importanti proprietari despatii comerciale din Capitala), hotelier (Howard Johnson, RamadaPlaza si Ramada Parc) sau restaurante. Asociatul lui in afacerieste Radu Dimofte.

Crestere, intr-o perioada grea

Majorarea castigului IKEA s-a produs pe fondul scaderiivanzarilor, compania avand in 2009 afaceri de 349,24 mil. lei (83,2mil. euro), in scadere cu 9% comparativ cu nivelul din 2008.Tendinta de scadere a vanzarilor a fost de altfel specifica pentruintreaga industrie, piata contractandu-se cu 15% in 2009, pana laputin sub un miliard de euro.

"Situatia (companiilor din industria mobilei - n. red.) a fostmai proasta ca in anii anteriori, dar nu la fel de proasta ca lanivelul intregii economii sau productiei industriale", a spusAurica Sereny, presedinte al Asociatiei Producatorilor de Mobiladin Romania (APMR).

Ea aminteste ca firmele din industria de profil au probleme cuincasarea facturilor si cu accesul greu la finantare. "Inceputul dean a fost slab, dar din martie-aprilie vanzarile au inceput sa serevigoreze", a mai spus Sereny.

Strainii isi extind retelele

In prezent, industria locala de mobila este disputata deMobexpert, IKEA, Elvila, kika, Neoset, iar intrarea direct agigantului suedez si iesirea lui Puiu Popoviciu din retailul demobila marcheaza o prima batalie castigata a retelelorinternationale care pana recent pareau ca nu recupereaza teren inRomania.

Pana la iesirea lui Popoviciu, industria mobilei, atat in zonade productie, cat si a retailului, era controlata in proportiecovarsitoare de romani.

Cei mai multi si-au dezvoltat businessul prin preluarea unorsocietati care existau inca de dinainte de 1989 sau in mai micamasura prin investitii de la zero.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO