Companii

Masinile mici si „Rabla" mentin suflul producatorilor de componente auto

Masinile mici si „Rabla" mentin suflul producatorilor de componente auto

Programele „Rabla" din Europa au mentinut 200.000 de locuri de munca in fabricile locale de componente auto, in ciuda crizei economice

11.08.2009, 19:40 93

Daca in ianuarie si februarie peste 10.000 de oameni din industria auto si-au pierdut locurile de munca, dupa primul trimestru nivelul comenzilor de anvelope, airbaguri, volane sau chiar faruri a revenit si a asigurat mentinerea a circa 200.000 de locuri de munca la nivel national.

„Recunoastem o dezvoltare a comenzilor (din partea producatorilor de automobile - n.red.) in special pentru automobile de clasa mica, cu diferente locale", a declarat Antje Lewe, purtator de cuvant al grupului Continental.

Germania, Italia si Franta au introdus primele cate un plan national ce presupune acordarea unei prime pentru achizitia unui automobil nou in urma casarii unui automobil rulat, ceea ce se observa acum la jumatatea anului in vanzarile raportate. Primele variaza, in functie de tara, intre 800 de euro si 2.500 de euro. Au urmat apoi Romania, Austria sau Spania, care dupa cateva luni de la inceputul anului au fixat bugetul si plafonul primei de casare.

Gura de oxigen, dar nu pentru mult timp

De ce automobile de clasa mica? Pentru ca principalele beneficiare ale sistemelor gen Rabla, din toate tarile europene, sunt automobilele din intervalul de pret 7.000 - 11.000 de euro, precum Logan, VW Polo, Fiat Punto sau Renault Clio.

„Exista o crestere a comenzilor pe sectorul auto, pentru Dacia, iar in momentul acesta productia pentru ultimele luni e mai buna decat media anului trecut din cauza programelor auto", a spus Teodor Mermeze, directorul de dezvoltare al Elba Timisoara, care este principalul furnizor de blocuri optice al Dacia. El adauga insa ca planul de vanzari se reduce fata de anul trecut de la 40 de milioane de euro la 34 de milioane de euro in 2009, iar reducerea activitatii din primele luni ale anului a determinat concedierea a 200 de angajati din toata fabrica.

Unii dintre furnizori produc acum chiar mai mult decat realizau in lunile de vara din anii anteriori, dar sunt precauti si nu angajeaza oameni in plus pentru ca risca sa treaca in intervalul octombrie - decembrie printr-o perioada in care va trebui apoi sa renunte la cateva sute de angajati.

„Angajam oameni cu precautie si preferam in schimb sa facem ore suplimentare. Businessul si-a revenit, dar se va contracta la final de an si vom avea o corectie finala de 10%", spune Silviu Badea, directorul general adjunct al Grup Industrial Componente din Pitesti.

 El spune ca afacerile companiei se vor reduce in acest exercitiu financiar la 45 de milioane de euro, fata de 60 de milioane de euro in 2008, dar ca exista perspective de dezvoltare prin atragerea unor noi clienti, chiar daca a concediat cateva sute de angajati la inceputul anului.

„Sunt companii care transfera echipamente din Vest, de la fabrici furnizoare care se inchid. Constructorii insa trebuie sa produca masinile, in special de clasa mica, si ne aduc noua sau altora sculele si utilajele pentru reperele necesare", spune Badea.

Mai sunt companii care recruteaza

Prima companie care a facut acest pas a fost Takata, in cadrul fabricii de volane auto din Arad. A adus inapoi 200 de oameni, dupa ce in ianuarie a concediat 223 de persoane. Compania are mai mult de 5.000 de angajati in cele trei fabrici din Romania, iar afacerile trec de 250 de milioane de euro. Pentru anul curent afacerile se mentin la un nivel constant, daca urmarim faptul ca Volkswagen si Audi, principalii clienti, au vanzari stabile, primul cu o crestere de 0,2%, iar al doilea cu o scadere de aproape 5% in primele sase luni.

Vanzarile Ford si Toyota la nivel european nu stau la fel de bine ca ale concurentilor germani, dar au condus la reangajarea unei treimi din angajatii Yazaki Ploiesti, furnizor de cablaje.

„Suntem foarte sensibili la variatiile pietei si depindem de durata programelor guvernamentale de masuri anticriza", spune Roxana Bogan, directorul de resurse umane al Yazaki.

„Comenzile sunt intr-adevar pentru automobile de clasa mica si medie si exista premise pentru revenire pe piata de componente. Problema esentiala poate este ca tot lantul de producatori trebuie sa realizeze ca preturile au fost prea mari", spune Ioan Seiman, directorul general al producatorului de spume poliuretanice Spumotim, furnizor Dacia.

Ce se intampla la nivel european

Vanzarile de automobile au revenit pe crestere in luna iunie (cu plus 2,4%) pentru prima oara in ultimele 14 luni, dupa ce in luna mai 2008 a inceput un declin perpetuu pentru toate brandurile.

Pentru primul semestru lucrurile sunt insa departe de a fi pozitive, inmatricularile de automobile noi fiind cu 11% mai jos fata de anul trecut, adica cu mai mult de 900.000 de masini.

Cota masinilor de clasa mini a inregistrat singura crestere in functie de volume, potrivit statisticilor Asociatiei Producatorilor Europeni de automobile, ajungand la 44,9% din piata (3,3 milioane de automobile) fata de 38,8% in 2008.

Pe piata locala, care este acum cu aproape 50% sub volumul vanzarilor din intervalul ianuarie - iunie 2008, nu exista niciun segment care sa nu fie pe scadere. Segmentul masinilor de clasa A, mini, a avut insa cel mai redus ritm de cadere, astfel ca vanzarile sunt cu circa 20% sub cele de anul trecut.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO