Companii

Masinile scumpe incep sa bata in retragere dupa zece luni

16.11.2004, 00:00 20

Cresterea puterii de cumparare si reducerea preturilor ca urmare a razboiului declansat de ofertele importatorilor auto de pe piata auto locala au facut ca dupa ani de cresteri explozive, ritmul de crestere al masinilor scumpe sa fie depasit de cel al masinilor din segmentele mici sau medii.
Peste cinci sute de masini scumpe - adica cele care costa peste 40.000 de euro CIP, fara taxe vamale, accize si TVA, deci cu un pret final de minim 50.000 de euro - s-au vandut pe piata romaneasca in primele zece luni ale anului, potrivit statisticilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA).
Cu 20% mai mult decat anul trecut, masinile scumpe au inregistrat pentru prima data in ultimii ani un ritm de crestere inferior ritmului pietei auto.
Vanzarile de autombile noi au ajuns in primele zece luni ale anului la aproape 142.000 de unitati, ceea ce corespunde unei cresteri de aproape 30% fata de perioada similara a anului precedent.



Marcile populare, in top
Renault, Skoda, Peugeot sau Volkswagen, adica marcile cu cea mai puternica prezenta in segmentele populare ale pietei auto sunt si dupa primele zece luni ale anului situate pe primele locuri in topul celor mai vandute marci de import de pe piata locala.
La polul celalat se afla Mercedes, BMW sau Audi, adica marci recunoscute pentru prezenta in segmentul superior al pietei auto, dar care au inregistrat in acest an scaderi tocmai in segmentele reprezentative pentru ele, cel al limuzinelor de lux, adica masinile incadrate in mod traditional in segmentul F al pietei auto.
Atat Audi A8, cat si BMW Seria 7 sau Mercedes Clasa S, cele mai importante modele din segmentul F, au inregistrat scaderi ale vanzarilor in primele noua luni ale acestui an. Cele trei modele germane au inregistrat cumulat vanzari de aproape 130 de unitati, in scadere fata de mai bine de 160 de unitati in aceeasi perioada a anului trecut.
De pe urma scaderii vanzarilor de limuzine au beneficiat alte modele de lux proaspat intrate pe piata, precum Maserati Quattroporte, dar mai ales masinile de teren.
Tendinta remarcata de analisti inca din a doua parte a anului trecut, de scadere a interesului clientilor pentru limuzine de lux in favoarea masinilor de teren s-a regasit si in statisticile APIA din acest an.
Gropile tot mai mari din Bucuresti si de pe principalele sosele din tara, precum si drumurile dese facute la resedintele de la munte de catre oamenii cu bani au facut ca masinile de teren scumpe, adica cele ale caror pret "sare" de 50.000 de euro (cu toate taxele incluse) , sa inregistreze aproape fara exceptie cresteri importante ale vanzarilor.
O masina cu un pret CIP de 40.000 de euro ajunge sa aiba un pret final (cu taxe vamale si TVA incluse) de peste 50.000 de euro daca este produsa in unul din statele Uniunii Europene si aproape 70.000 de euro daca este produsa in state precum Japonia sau Statele Unite, pentru care taxele vamale sunt de 30%.



Mai multe masini de teren
Audi AllroadQuattro, BMW X5, Lexus RX300, Hummer H2, RAnge Rover, Toyota Land Cruiser, Volkswagen Touareg sau chiar Porsche Cayenne au inregistrat in acest an comenzi care au depasit cu mult asteptarile importatorilor marcilor respective.
De altfel, cele peste 50 de Volkswagen Touareg vandute in primele luni ale anului au permis marcii germane sa se situeze pe primul loc in segmentul masinilor de teren de lux. In plus, cele peste 40 de masini de teren Porsche Cayenne vandute in primele zece luni ale anului reprezinta mai mult decat a vandut marca germana cumulat in perioada 2000-2002.
Aceeasi este situatia si in cazul importatorului Toyota, care vinde an de an tot stocul alocat de masini de teren Land Cruiser si mai nou Lexus RX300. Daca Toyota se bucura de un grad ridicat de recunoastere a marcii pe piata romaneasca, marca Lexus este de putin timp prezenta si totusi incepe sa realizeze volume de vanzari serioase.
Cea mai apreciata marca de lux de pe piata a ramas si in acest an Mercedes, prezenta cu nu mai putin de opt modele in topul celor mai vandute masini scumpe. Mercedes a vandut peste 100 de masini al caror pret depaseste 50.000 de euro cu toate taxele, fiind urmat la mica distanta de BMW.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO