Companii

Masuri de criza pentru o industrie auto aflata in impas. Ce urmeaza dupa reducerile de productie si somajul tehnic?

Masuri de criza pentru o industrie auto aflata in impas. Ce urmeaza dupa reducerile de productie si somajul tehnic?
11.12.2008, 16:02 80

Lumea auto a intrat in sevraj la nivel international, iar marii producatori de automobile sau de componente auto recurg acum la infuzii de capital din partea guvernelor. Zeci de mii de locuri de munca sunt restructurate in Statele Unite si in vestul Europei.

Se intampla si in Romania, dar la o scara mai mica. Efectul este insa la fel de puternic, raportat in principal la cei 40.000 de oameni care intra mai devreme in concediu in acest an.
Marii producatori, Draxlmaier, Michelin, Continental, Takata Petri sau Leoni Wiring, companii care au impreuna un efectiv de 25.000 de angajati si care au raportat anul trecut afaceri de peste 1,2 miliarde de euro, au anuntat masuri de ajustare a nivelului de productiei. Miile de angajati din fabricile acestor producatori primesc acum concedii prelungite la final de an, in perioada sarbatorilor, iar in functie de angajator intreaga remuneratie sau doar o parte din ea.
Tonul masurilor de criza a fost dat pe plan local de catre producatoul national de automobile Dacia, care a oprit productia mai mult de 40 de zile lucratoare, iar ceilalti actori din amonte, producatorii de componente au urmat, deoarece sunt dependenti de comenzile de la Mioveni sau de comenzile unui alt producator european de automobile.
Inchiderea uzinelor si somajul tehnic sau concediul prelungit pentru angajati sunt programate pana la jumatatea lunii ianuarie, urmand apoi, in functie de evolutia pietei auto, sa fie ajustate bugetele pentru anul viitor.
"Sper ca somajul sa dureze putin, dupa cum a fost anuntat de toate companiile si nu cred ca vor mai fi afectati si alti oameni, decat ce s-a anuntat pana acum. Din nefericire sectorul acesta ( auto - n.red.) a fost puternic afectat la nivel global si european", a declarat Monica Barbuletiu, virepresedintele Agentiei Romane pentru Investitii Straine.
Potrivit ARIS, perioada actuala poate fi interpretata si ca o perioada de revenire, de reajustare a pietelor, dupa ce in ultimii trei ani majoritatea companiilor au investit masiv in expansiunea pe continent, in urma facilitatii acordarii de finantari.
"Finantarile au fost usor de obtinut, iar unele companii, din toate domeniile, fie ca au fost din auto sau din imobiliare, au avut cresteri nesanatos de mari, prea rapide. Ar fi trebuit insa ca aceasta corectie sa fie mai lina, sa nu aiba efecte atat de dure", a spus Barbuletiu. Dupa ce au adus sute de milioane de euro pe plan local si au dezvoltat retele de fabrici, producatorii de componente auto se vad acum nevoiti sa reduca productia dupa ce ani de zile au investit pentru crestere si pentru instruirea a mii de oameni.
Draxlmaier, cel mai mare angajator din Romania, cu mai mult de 17.500 de oameni, a anuntat inchiderea celor cinci fabrici pentru perioade intre trei si cinci saptamani.
Din punct de vedere social angajatii nu sunt afectati foarte puternic, salariile fiind acordate integral chiar si pe aceste perioade. La una din fabrici insa, Rolem Codlea, 1.000 de oameni au fost disponibilizati. Agravarea crizei financiare pe plan mondial ar putea insa aduce masuri suplimentare, cu disponibilizari la fiecare producator in parte.
In aceste conditii insa unele companii continua investitiile, chiar daca vor fi intr-un ritm mai lent.
Continental, chiar daca va opri productia cu cateva zile mai devreme decat era programat pentru finalul anului, a anuntat ca proiectele de dezvoltare vor fi continuate iar la unele fabrici se fac insa angajari.
"Din proiectele consiliate de ARIS am constatat ca unele proiecte au stagnat sau au incetinit o serie de investitii pe termen lung. Pentru investitiile deja demarate nu s-a schimbat nimic, iar companiile isi duc la final proiectele", a spus Barbuletiu.
Potrivit ARIS, criza financiara a clasificat investitorii straini in patru categorii principale. Cea mai afectata categorie este cea a investitorilor care nu dispun de o situatie financiara prea buna si depind de fondurile atrase de la institutiile financiare. Odata ce finantarile au inghetat, acelasi lucru s-a intamplat si cu proiectele noi.
A doua categorie cuprinde companiile care dispun de fonduri, dar vor sa isi conserve resursele pentru oportunitatile ce pot aparea in astfel de perioade, achizitia unui competitor, investitii in active financiare sau chiar imobiliare.
Cei care renunta complet la un proiect de investitii pe plan local reprezinta o pondere mai mica in totalul proiectelor prezentate ARIS in acest an, iar cei care continua dezvoltarea sunt companii care au istorie in domeniul in care activeaza, dispun de o baza financiara solida si nu fac aceste investitii in cadrul unui plan structurat pe termen lung.
"Am prins criza intr-o perioada nefasta. 2008 ar fi fost un an grozav pentru investitori, dar din cauza celor doua perioade electorale multe companii au asteptat rezultatul pentru a continua, pentru a observa daca colaborarea are o continuitate odata cu schimbarea administratiilor", a spus Barbuletiu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO