Companii

McDonald's se indreapta cu viteza spre afaceri de 90 de milioane de euro

McDonald's se indreapta cu viteza spre afaceri de 90 de milioane de euro

Anul viitor, compania va mai deschide intre 5 si 8 restaurante pentru care va angaja aproximativ 800 de persoane

30.10.2007, 16:12 31

Restaurantele McDonald's au inregistrat in primele noua luni ale anului afaceri de aproximativ 75 de milioane de euro, in crestere cu 30% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut si urmeaza ca pana la sfarsitul anului sa inregistreze afaceri de 90 de milioane de euro si un profit net de 8,5 milioane de euro.
"Pana la sfarsitul anului 2007 vom mai deschide doua unitati in Cluj si vom fi prezenti astfel prin 53 de restaurante la nivel national. Rezultatele obtinute la noua luni si cele estimate pentru intreg anul sunt foarte bune, tinand cont ca anul acesta am si investit aproximativ 8 milioane de euro in programe mari de modernizare", a declarat Marian Alecu, directorul general al McDonald's Romania, care coordoneaza si operatiunile din Bulgaria, Macedonia, Serbia, Croatia, Slovenia, Moldova, Georgia si Azerbaidjan.
La nivelul produselor comercializate in lantul de restaurante McDonald's, el spune ca aproximativ 20% din afaceri sunt generate de vanzarea salatelor, iar cafeaua si produsele pe baza de cafea au o pondere de aproximativ 12% in cifra de afaceri.
Evolutia rezultatelor McDonald's vine si intr-un context favorabil al pietei de profil a carei valoare a ajuns la aproximativ 1,5 -2 miliarde de euro, inregistrand un ritm anual de crestere de aproximativ 20%. Piata de profil reuneste toate categoriile de restaurante asa-numite informale de genul fast-foodurilor, pizzeriilor sau shawormeriilor.
"Dincolo de evolutia pozitiva a pietei, a mai fost o serie de factori care au contribuit la cresterea rezultatelor. Pe de o parte, aderarea Romaniei la UE a dus la disparitia taxelor vamale. Totodata, a crescut numarul de turisti care au venit in Romania. Foarte multi dintre acestia, cand vine vorba de mancare, aleg un loc pe care-l stiu, cum ar fi McDonald's. Pe de alta parte, am investit mult in modernizarea restaurantelor", mai spune Alecu. Anul acesta, in toate restaurantele McDonald's a fost introdusa retea internet wireless.
Anul viitor, compania va mai deschide intre 5 si 8 restaurante pentru care va angaja aproximativ 800 de persoane, numarul total al angajatilor McDonald's ajungand astfel la circa 4.000 de salariati. In medie, pe restaurant sunt angajate aproximativ 75 de persoane, dar sunt si cazuri, cum ar fi restaurantul McDonald's de langa magazinul Unirea in care sunt angajate 200 de persoane. Aproximativ 30% din noii angajati sunt studenti aflati la primul loc de munca. Salariul de angajare este de 700 de lei, la care se adauga bonuri de masa, si creste automat dupa doua luni cu 15%, potrivit informatiilor companiei.
"Legat de forta de munca, aderarea la UE a avut insa si un dezavantaj. Deschiderea granitelor a determinat un numar considerabil de persoane sa-si caute de lucru in alte tari, ceea ce a creat dificultati majore pe piata de forta de munca locala. Totodata, numarul mare de investitii greenfield pe plan local atrage si un numar consistent de noi angajati, ceea ce sporeste dificultatea in a gasi noi persoane disponibile necesare extinderii noastre", explica Alecu.
Tintele de extindere sunt in primul rand Capitala, care este piata cea mai promitatoare, fiind urmata de orasele mari precum Cluj, Constanta, Brasov sau Timisoara. Planul McDonald's este de a ajunge pana in 2012 la un numar de 150 de restaurante la nivel national. In medie, investitia intr-un restaurant este de 2 milioane de euro, aceasta variind in functie de dimensiune si de localizare.
Dincolo de problemele cu forta de munca, mai exista un factor care ar putea ingreuna planurile de extindere ale McDonald's si anume lipsa acuta de spatii comerciale. "In prezent, doar 20% din necesarul de spatii comerciale sunt disponibile. Acest lucru formeaza un impediment major pentru planurile noastre de extindere pentru ca se formeaza o batalie acerba pe niste spatii cu preturi nerealist de mari", mai spune Alecu.
O alta companie care activeaza pe acest segment de business, Gregory's s-a confruntat cu aceeasi problema a lipsei de spatii comerciale, ceea ce practic a impiedicat compania sa-si indeplineasca planurile de extindere pentru anul acesta.
Pentru a compensa acest minus, Alecu spune ca deschiderea mallurilor reprezinta una dintre cele mai importante oportunitati de dezvoltare. O alta modalitate de extindere a brandului McDonald's este si acordarea de francize. Cel mai cunoscut om de afaceri care a decis anul acesta sa cumpere o franciza McDonald's este fostul campion national de tenis Ilie Nastase, care anul viitor intentioneaza sa deschida 1-2 restaurante, avand in prezent 3 restaurante in Republica Moldova.
"Primim sute de solicitari pentru acordarea de francize. De exemplu, in Brasov toate restaurantele sunt francizate", a mai spus el. McDonald's a intrat pe piata romaneasca in 1995, odata cu deschiderea unui restaurant la parterul magazinului Unirea din Bucuresti.
Pana in prezent, investitiile companiei se ridica la aproximativ 50 de milioane de dolari si este cel mai mare lant de restaurante fast-food din Romania.
Anual, numarul de romani care mananca in restaurantele McDonald's se ridica la 42 de milioane, tinand cont de faptul ca intr-un an un roman merge de mai multe ori intr-un restaurant McDonald's.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO