Terenul fostei fabrici de bere Ursus din Cluj şi fabrica de ciocolată Poiana din Braşov au intrat în vizorul germanilor de la Lidl, care vor să ridice magazine în locul centrelor de producţie care în vremurile bune aveau afaceri de zeci de milioane de euro.
Vânarea fostelor platforme industriale nu este o premieră pentru Lidl. Lanţul german de discount a deschis un magazin în locul unei foste fabrici de cărămidă din Târgu-Jiu sau în locul fabricii de bere Zimbru din Iaşi.
Retailerii internaţionali, unii dintre puţinii investitori străini care încă mai pompează bani în economia locală, deschid magazine pe spaţiile ocupate până nu de mult de unităţi de producţie, însă cu ce bani mai merg românii la cumpărături dacă nu mai au locuri de muncă?
„O economie trebuie să crească sustenabil şi să aibă o serie de piloni pe care să se bazeze. La noi tot ce se construieşte se construieşte pe consum, aşa cum se întâmpla încă din perioada de boom. Aceste reţele de comerţ modern forţează deschideri şi se extind în continuare deşi există deja o densitate mare de magazine în România“, spune Aliz Kosza, un manager cu experienţă în turism, FMCG (Orkla Foods) şi construcţii (Fabryo), care deţine în prezent propria firmă de consultanţă.
Multe dintre lanţurile de magazine merg chiar în centrul oraşelor, lucru care nu se întâmplă în alte state precum Ungaria şi Austria, unde magazinele sunt amplasate la periferie. „De altfel, o serie de fabrici au fost nevoite să se închidă pentru că erau poziţionate în zonele centrale, unde nu mai aveau permis de mediu“, spune Kosza. În ultimii ani tot mai multe fabrici au decis să îşi închidă porţile motivând fie criza financiară şi lipsa apetitului de consum, fie necesitatea de a se reloca în zone cu costuri de producţie mai mici. Investitorii care au închis fabrici au adus în discuţie şi dificultatea de a încărca tirurile cu marfă în interiorul oraşelor, dar aceleaşi tiruri străbat acum oraşul pentru a aproviziona reţelele de comerţ modern.
Doar două fabrici
În industria ciocolatei în România mai există doar două unităţi mari de producţie, ambele deţinute de grupul austriac Meinl. Compania Mondelez România (fosta Kraft Foods), unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţă, a închis în 2009 fabrica Poiana din Braşov, care urmează a fi transformată în magazin Lidl, potrivit mai multor surse apropiate tranzacţiei. Până la închiderea ediţiei reprezentanţii celor două companii nu au răspuns solicitării ZF.
Lidl vrea să preia spaţiile unor foste fabrici în care s-au realizat mai mulţi ani branduri româneşti cu tradiţie, cum este cazul berilor Ursus şi Zimbru sau al ciocolatei Poiana. Multe dintre aceste branduri nu sunt nici măcar prezente pe rafturile magazinelor lanţului german, Lidl preferând să aducă cele mai multe produse din import.
Reţeaua Lidl ocupă poziţia 22 într-un top al companiilor din România care realizează cele mai mari importuri, fiind astfel retailerul pe rafturile căruia se regăsesc cele mai multe produse aduse direct din străinătate, reiese dintr-un clasament al importatorilor furnizat ZF de Institutul Naţional de Statistică.
Cititi articolul integral pe ZF Corporate.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels