Companii

Ostahie, Altex: Nu vad o revenire imediata a multiplilor de evaluare, din cauza crizei de lichiditate

Ostahie, Altex: Nu vad o revenire imediata a multiplilor de evaluare, din cauza crizei de lichiditate

Dan Ostahie, fondatorul grupului Altex: Daca pastram aceeasi reteta de pana acum la nivel macroeconomic, va merge prost.

20.11.2008, 14:05 62

In acelasi timp, data fiind conjunctura economica, Ostahie evita sa faca evaluari pentru grupul pe care il conduce de la inceputul anilor '90. "Este un moment impropriu pentru emiterea unei valori a unei companii listate sau nelistate. Avem de-a face cu pescuit in ape tulburi, iar in criza nu se pescuieste", a spus Ostahie. Ostahie a adaugat ca in ultimii 4-5 ani multiplii de evaluare aplicati la EBITDA (profit operational) in sectorul de retail au cunoscut o degradare constanta, scazand de la o medie de 8 la o medie de 6.
Grupul Altex, infiintat in urma cu mai mult de 15 ani de catre Dan Ostahie, cuprinde in prezent, pe langa reteaua de retail electroIT, si firme de transport, de real estate sau de retail auto, iar in acest an va rula afaceri de 360 de milioane de euro.
"In acest caz nu vad o revenire imediata din cauza crizei de lichiditate. In partea de food am vazut insa cifre mai mari si chiar in perioada de criza, pentru ca acest segment este de obicei mai putin afectat", a spus Ostahie.
Pentru perioada urmatoare seful Altex vede o reducere corelata a consumului in sectorul imobiliar rezidential, urmat de piata auto, mobila si apoi de piata de electronice si electrocasnice, reducere datorata in special limitarii capacitatii de creditare a consumatorilor.
Efectul negativ al limitarii capacitatii de creditare asupra sectoarelor de retail va fi insa depasit de reticenta consumatorilor fata de cheltuieli. Astfel, efectul pshihologic indus de criza financiara si de limitarea resurselor va fi unul de conservare si va duce spre un consum de nevoie si nu de impuls, dupa cum era pana in prezent.
Urmarind trendul pietei, Ostahie a adoptat o strategie similara pentru propria companie, iar daca pana acum Altex trecea de perioadele de criza prin investitii importante in retea, in 2008 si 2009 va urma o perioada de limitare a investitiilor.
"In ciuda experientei acumulate criza o vom traversa ca acum zece ani. O vedem depasita prin conservare, nu ca in 2004, din cauza etapei de dezvoltare la care a ajuns Altex. Proiectele esentiale le-am incheiat, iar acum mai lucram la costuri, eficientizare. Urmeaza fine tuningul", a declarat Ostahie.
Potrivit presedintelui si principalului actionar, cea mai mare companie de retail de electronice si electrocasnice din piata locala a trecut prin trei perioade care au decis continuitatea activitatilor.
Afacerea a fost fondata in anii '90, cand antreprenorul Dan Ostahie a inceput importul unor tiruri cu televizoare uzate, care au fost apoi reconditionate si comercializate. "Am gandit mare de la inceput. Daca unii prieteni faceau acest import cu microbuzul, eu l-am facut cu TIR-ul."
Compania s-a dezvoltat pe plan regional, in zona Moldovei, pana in 1996 cand economia locala a avut parte de piedici importante precum inflatia galopanta. "Eram atunci in Africa de Sud, iar colegii ne-au sunat sa ne intrebe ce fac, pentru ca toate magazinele din jur se inchideau. Le-am zis sa continue sa vanda." Intors din Africa a depozitat incasarile magazinelor la banci si a inchis 50% din cele 60 de magazine operate la acea data. Ulterior, odata cu revenirea cresterii economice, reteaua a continuat dezvoltarea prin deschiderea de unitati de retail la nivel national.
A urmat anul 2003, cand creditul de consum a impins vanzarile spre dublarea cifrei de afaceri si a motivat cresterea suprafetelor de retail. "Atunci ne-am gandit la scaderea vanzarilor in 2004 si am avut curajul sa construim primul magazin de suprafata mare", a spus Ostahie.
Este vorba de primul magazin Media Galaxy din reteaua Altex, magazin care a dublat vanzarile lunii februarie, luna inaugurarii. Pasul Altex spre suprafete comerciale mari, de peste 2.000 de metri patrati, a fost urmat rapid si de competitorii Altex si Flamingo, ceea ce a dus la dezvoltarea unor retele de retail electroIT nationale conforme unor standarde comparabile cu magazine similare din vestul Europei.
"In 2006 am continuat cu proiectele Feeria si Unirea, doi cartofi fierbinti in mana orcarui antreprenor, iar abia in 2007 si 2008 le-am echilibrat. Acum Media Galaxy Unirea, un proiect irepetabil, este magazinul numarul 1", a spus Ostahie.
Vizavi de criza actuala Ostahie spune ca majoritatea companiilor sunt "in orb" si se teme de efectul macroeconomic indus de cei care "nu au pus frana la timp" si au continuat sa faca cheltuieli, de dezvoltare si nu numai, sau care nu si-au redus inca costurile de operare. Acest lucru se va simti in piata prin filtrarea propriu-zisa a jucatorilor.
"Pe mapamond statul a inceput sa intervina si sa dea bani pentru salvarea unor companii. In acelasi mod, daca dezvoltarea ultimilor 3-4 ani s-a datorat bankingului, in anii urmatori dezvoltarea economiei va tine de investitiile guvernamentale si de bani externi atrasi pentru infrastructura. Daca pastram aceeasi reteta de pana acum la nivel macroeconomic, va merge prost", a spus Ostahie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO