ComerÅ£ul tradiÅ£ional a înregistrat anul trecut o creÅŸÂteÂre a vânzărilor după ce consumatorii au redescoÂperit - de voie sau nevoie - magazinele mici ÅŸi chioÅŸcurile în pandemie.
„Perioada aceea în care oamenii nu puteau circula fără declaraÅ£ie ne-a adus cu siguranţă o creÅŸtere a vânÂzăÂrilor chiar dacă am ÅŸi pierdut o parte din clienÅ£ii ocazioÂnali care veneau din trafic. Sunt convins că unii consuÂmaÂtori ÅŸi-au schimbat atitudinea faţă de comerÅ£ul tradiÅ£ioÂnal“, spune Ionel Popa, proprietarul magazinului LaDoiPaÅŸi din comuna Băleni, judeÅ£ul GalaÅ£i. Compania Dinatos, care operează magazinul ce măsoară 140 mp, ÅŸi-a majorat veniturile cu 26% în 2020, până la peste 4,8 mil. lei (aproape 1 mil. euro).
ComerÅ£ul tradiÅ£ional a revenit în atenÅ£ia consuÂmaÂtoÂrilor după ani de zile în care reÅ£elele internaÅ£ionale se extindeau agresiv ÅŸi duceau astfel la închiderea a mii sau chiar peste 10.000 de mici chioÅŸcari anual.
ÃŽn comerÅ£ul tradiÅ£ional mai sunt astăzi circa 60.000 de astfel de magazine tradiÅ£ionale, faţă de circa 150.000 la jumătatea anilor ‘90, când au început să se dezvolte reÂÅ£elele internaÅ£ionale.
„Cele circa 60.000 de magazine din comerţul tradiţional din România acoperă în continuare peste o treime din vânzări, dar sunt depăşite ca rată de creştere prin dezvoltarea accelerată a reţelelor de comerţ modern“, spun analiştii companiei de cercetare Nielsen.
Aceste magazine au vânzări de 7-8 mld. euro anual, conform estimărilor ZF.