ÃŽn mallurile din capitală atmosfera este de sărbătoare. ÃŽn ultimul weekend dinaintea Crăciunului nu ai loc să arunci un ac pe hoÂlurile centreÂlor comerciale, la fel ÅŸi în parÂcare, unde abia după 10 minute prinzi, dacă ai noroc, un loc. Atmosfera te duce cu gândul la vreÂmurile bune din perioaÂda de boom, când la fel ca ÅŸi buzuÂnarele, pungile erau pline. Acum însă pungile sunt puÅ£ine ÅŸi destul de goale. "Lumea vine, se uită ÅŸi pleaÂcă. Nu se resimte agloÂmeÂraÅ£ia ÅŸi în vânzări", spun în cor vânzătorii.
ÃŽn centrul comercial AFI Palace Cotroceni din capitală, duminica la ora 14.00, locuri de parcare nu mai sunt. "A trebuit să mă învârt 10 miÂnuÂte să caut un loc. ÃŽntr-un final a plecat o doamnă ÅŸi am prins portiÅ£a. A fost însă vorÂba doar de noroc", spune un ÅŸofer nemulÅ£umit.
Aglomeraţia din parcare se regăseşte şi în mall unde mii de oameni se plimbă pe holuri. Cei mai mulţi doar se plimbă şi ies, la fel cum au intrat, fără nicio sacoşă de cumpărături.
"ÃŽn comparaÅ£ie cu alÅ£i ani bugetele alocate pentru cadouri sunt mult mai mici. Åži prietenii ÅŸi familia ÅŸi-au limitat bugetele pentru sărbătorile de iarnă. Se simte criza foarÂte mult, chiar dacă la televizor politicienii spun că nu", spune un pensionar aflat la cumpărături în AFI PaÂlace Cotroceni. "Am văzut însă în magazine ÅŸi perÂsoane care au cumpărat cadouri foarte scumpe", adaugă soÅ£ia acestuia.
Pentru a lua pulsul vânzărilor, ZF a mers ieri în trei malluri din Capitală, respectiv AFI Cotroceni, Plaza România şi Unirea Shopping Center.
Retailerii sunt mai reticenţi în a da informaţii despre decembrie, cei mai mulţi spunând că aceste date ţin de strategia internă a companiei, iar câte o cifră "mai scapă" doar cei care au vânzări mai mari şi sunt mulţumiţi de evoluţia rezultatelor.
Cei mai mulţi cumpărători spun că şi-au limitat bugetele de cumpărături şi cu siguranţă nu vor cheltui mai mult decât în 2010. Aceste afirmaţii vin în contextul în
care consumul a avut o evoluţie negativă şi în acest an,
declinul cuÂmuÂlat în perioada 2009-2011 apropiindu-se de 20%.
"Anul acesta nu voi cumpăra cadouri scumpe ÅŸi în general cheltuielile pentru sărbători nu vor fi mai mari decât cele de anul trecut. ÃŽn magazine nu am văzut reduceri ÅŸi de aceea sunt foarte supărată", spune o cumÂpăÂrătoare aflată în centrul comercial Plaza România din vesÂtul Capitalei. Ea nu este singura care spune că nu găÂseÅŸÂte reduceri care să îi "îmbie" pe cumpărători ÅŸi să îi facă să intre. "Văd că oameni sunt în mall, însă nu ÅŸtiu câţi cumÂpără pentru că bani nu prea sunt ÅŸi nici reduceri", spune Mihai (50 de ani) venit cu familia la cumpărături în AFI Cotroceni. După o plimbare prin mall cumpărase o pereche de încălţări de la Bata.
Nici în centrul comercial Unirea, situat la kilometrul zero al Capitalei, cumpărătorii nu sunt foarte mulÅ£umiÅ£i de preÅ£urile din magazine. "M-am plimbat prin magazine, însă nu am văzut reduceri semnificative. Din acest motiv nu am făcut cumpăÂrăÂturi prea multe", spune o tânără aflaÂtă în mallul de la Unirea. Ea adauÂgă că bugetul din acest an nu este mai mare faţă de cel din 2010.
Nemulţumiţi de reduceri
DeÅŸi cumpărătorii nu se araÂtă mulÅ£umiÅ£i de proÂmoÂÅ£iile ÅŸi reducerile cu care îi aÅŸÂteaptă comerÂcianÅ£ii, aceÅŸÂtia din urmă s-au înÂgheÂsuit toÂtuÅŸi să îşi taÂpeÂteze viÂtriÂnele ÅŸi să îşi deÂcoÂreze magaÂziÂneÂle cu "Super PromoÅ£ie", "ReÂduÂceÂre 30% la al doilea proÂdus cumpărat". Tina R proÂmitea reduceri de până la 50%, la fel ÅŸi Kenvelo. La Geox acestea variau între 15 ÅŸi 30%.
Suedezii de la H&M nu înÂtâmpină cumpărătorii cu cifre însă pe fiecare dintre geamurile magaziÂneÂlor din capitală scrie alb pe roÅŸu "Super promoÅ£ie". ÃŽn acest conÂtext la coaÂdă erau circa zece persoane, în timp ce alte câteva zeci se plimbau prin magazin pentru a "ochi" ceva.
"Am găsit ceva să îmi cumpăr aici, însă nu pentru că sunt multe reduceri importante, ci pentru că am avut eu noroc", spune o tânără studentă, care "se pierduse" între hainele de la reduceri.
AÅŸa cum recunoaÅŸte ÅŸi ea, achiziÅ£ia s-a făcut pe baza norocului. AlÅ£i cumpărători nu au fost însă la fel de noÂrocoÅŸi. "Probabil că din cauza preÅ£urilor mari voi aloca un buget mai mare cadourilor pentru Crăciun. Nu am văzut foarte multe magazine în care să se acorde reduceri, însă nu am făcut cumpărăturile pentru Crăciun, ci în aceasÂtă săptămână intenÅ£ionez să merg prin magazine", spune Georgiana Urzică (30 de ani), care lucrează în marketing.
Perioada oficială de reduceri începe la jumătatea lunii ianuarie. Atunci preţurile pot scădea cu până la 70% faţă de preţul iniţial. În prezent, ceea ce cumpărătorii văd în magazine sunt promoţii.
Ce spun vânzătorii?
La rândul lor, vânzătorii sunt cei care spun că deşi este trafic, oamenii intră, se uită şi pleacă fără nicio achiziţie. Astfel, agitaţia dinainte de Crăciun nu se simte şi în vânzări. "Comparativ cu anul trecut, vânzările au fost mult mai slabe, nu doar acum în ultimul weekend de dinaintea sărbătorilor, ci în toată luna decembrie. Clienţii vin în magazin, se uită, dar nu prea cumpără", spune managerului unui magazin de haine din centrul comercial Plaza România.
De aceeaÅŸi părere este ÅŸi vânzătoarea unui magazin din AFI Palace, care spune că este într-adevăr mai multă luÂme, "însă doar unii cumpără, alÅ£ii doar se uită". La biÂjuÂteÂrii însă se simte o boare de optimism, în condiÅ£iile în care două vânzătoare spun că vânzările au crescut comÂpaÂraÂtiv cu o perioadă normală ÅŸi comparativ cu aceeaÅŸi peÂrioadă a anului trecut. "Este evident pentru noi că traficul a crescut ÅŸi odată cu traficul a crescut ÅŸi numărul celor care cumpără", spune vânzătoarea unui magazin Cellini.
Retailerii din zona de fashion spun totuşi că vânzările în weekendul care tocmai a trecut au fost mai bune decât într-un weekend normal. Unii sunt de părere că a fost chiar mai bun decât acelaşi weekend din 2010, vânzările crescând chiar cu 10-20%.
"Vânzările merg mai bine decât într-un weekend normal, însă comparativ cu perioada similară a anului trecut nu sesizăm diferenţe majore", spune Philippe Besadoux, cel care conduce operaţiunile Kenvelo, Lee Cooper şi Tom Tailor pe piaţa locală.
Retailerii alimentari sunt mai reticenţi în a da informaţii despre decembrie, cei mai mulţi spunând că aceste informaţii ţin de strategia internă a companiei.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels