Companii

Pariul lui Basescu: Comarnic-Brasov va fi gata la finalul mandatului

Pariul lui Basescu: Comarnic-Brasov va fi gata la finalul mandatului
19.01.2010, 23:25 254

Semnarea contractului pentru autostrada Comarnic-Brasov, care vacosta statul roman 4,8 mld. euro, de trei ori suma care va fialocata pentru constructie si proiectare (estimata la 1,5-1,7 mld.euro), nu inseamna ca va si incepe constructia imediat. RaduBerceanu, ministrul transporturilor, a declarat ca acesta esteprimul pas pentru acest proiect, urmatorul fiind cajoint-venture-ul francezo-elen Vinci-Aktor sa faca rost debani.

"Penoi ne intereseaza doar daca ei nu pot sa faca inchidereafinanciara. Ei ar putea sa spuna ca renunta daca nu gasesc bani.Noi credem insa ca fiind un consortiu atat de puternic va gasiposibilitati de finantare, iar BEI (Banca Europeana de Investitii,n.r.) mie personal mi-a spus ca sunt interesati sa participe lafinantare", a declarat Berceanu.

In aceste conditii, ce trebuie facut inainte sa inceapaconstructia? "Contractul are niste clauze suspensive de ambeleparti. Consortiul castigator trebuie sa faca inchiderea financiaraa proiectului (sa semneze obtinerea finantarii de la banci - n.r.),termen estimat la circa sase luni, iar statul trebuie sa finalizezeexproprierile si sa devieze utilitatile", afirma surse dinMinisterul Finantelor Publice.

Daca termenul de realizare a autostrazii va depasi patru ani,firmele vor plati penalitati, iar daca vor realiza mai devremeautostrada vor primi banii mai devreme. Autostrada nu putea ficonstruita cu bani de la bugetul de stat, pentru ca cel putin panain 2020 nu erau bani prevazuti pentru acest proiect si singuraalternativa a fost realizarea unui parteneriat public privat. "Panain 2020, nu aveam nicio alta varianta de a face rost de bani pentruaceasta autostrada in afara concesiunii. Parteneriatulpublic-privat ofera avantaje de necontestat, avand in vedere ca ceicare o vor construi vor trebui sa tina aceasta autostrada 30 de anisi nu vor putea da vina unii pe ceilalti, asa cum se intampla inalte contracte normale", a spus Berceanu.

De ce este asa scumpa?

"Toata lumea se intreaba daca pretul pentru aceasta bucatica deautostrada nu este prea mare. Daca incepea in 2004, cand a fostorganizata licitatia, costul de constructie ar fi fost de 17milioane de euro pe kilometru, iar acum este de 28 de milioane deeuro", afirma Alexandru Dobre, presedintele de onoare al AsociatieiRomane a Antreprenorilor din Constructii (ARACO).

Totusi, de ce trebuie sa plateasca statul atat de mult dacaautostrada este in concesiune si nu se recupereaza banii din taxe?Initial proiectele de concesiune au fost gandite astfel incatconstructorul sa recupereze banii investiti in totalitate dintaxele de concesiune (chirii si taxe de autostrada). Ulterior,odata cu declansarea crizei financiare, bancile au inceput sa fiereticente la finantarea unor astfel de proiecte, pentru ca a scazuttraficul rutier, atat la cel de persoane, cat si la cel de marfa.In aceste conditii, contractele in parteneriat public-privatsemnate in ultimii ani au fost cu plata mixta - de la bugetul destat si din taxele de autostrada.

Statul va plati 4,8 mld. euro pe perioada celor 30 de ani pecare se deruleaza contractul, insa numai dupa ce se va terminaconstructia. Din suma totala, 3,108 mld. euro reprezinta cheltuielicu imprumutul principal, 670 mil. euro - cheltuieli cu creditulsubordonat, 323 mil. euro - cheltuieli legate de operare siintretinere, 584 mil. euro - taxe, impozite si alte costurifinanciare, 146 mil. euro - inflatia, potrivit MinisteruluiTransporturilor. "In total costurile de operare si intretinere decirca un miliard de euro, care vor fi acoperite in cea mai mareparte din taxele de autostrada. In cazul in care taxele vor depasiun anumit nivel specificat in contract, ce este in plus se vaimparti in procente egale cu statul roman, daca vor depasi si aldoilea nivel, restul va fi incasat integral de MinisterulTransporturilor", a declarat Adrian Ionescu, directorul deInfrastructura in cadrul ministerului.

Proiectul va crea 3.000 de locuri de munca

Autostrada Comarnic-Brasov (55 km) va produce circa 3.000 delocuri de munca in perioada celor patru ani de constructie,potrivit estimarilor Ministerului Transporturilor. Aceasta este celmai complicat proiect de infrastructura construit vreodata inRomania, avand tuneluri pe o lungime de 30 de kilometri si podurisi viaducte pe o distanta de 8 km. Cu alte cuvinte 70% din lungimeaautostrazii vor fi lucrari de arta.

Francezii au intarziat la semnarea unui contract de 4,8 mld.euro

Primii care au ajuns luni la Ministerul Transporturilor, chiarcu cateva ore inainte, pentru semnarea contractului - care eraprogramata pentru ora 17:00 - au fost grecii de la Aktor, care auluat pulsul "Salii Hartilor" in care au loc conferintele organizatede Berceanu.

Premierul Emil Boc a ajuns ca de obicei in cazul unor astfel deevenimente mai devreme, insa a trebuit sa astepte o jumatate deora, pentru ca Christophe Pelissie du Raussas, senior vicepresidental Vinci, a intarziat.

Motivul a fost faptul ca avionul de linie Tarom cu care veneareprezentantul grupului francez, cu afaceri de 34 mld. euro, aplecat cu o intarziere de jumatate de ora de la Paris din cauzaninsorii.

Odata inceputa conferinta, au inceput si primele probleme.Invitat sa spuna cateva cuvinte, Raussas a declarat ca "este foartebucuros ca Vinci este implicat cu doua companii in acest proiect,Vinci Concession si Vinci Construction Grand Projets si ca sematerializeaza ceea ce a fost inceput inca din 2008", insatraducatoarea nu a facut fata si a fost ajutata pe alocuri deBerceanu cand se impotmolea.

Ulterior, la microfon a urmat Petros Katsias, directorul generalal Aktor Romania, sucursala locala a grupului elen Aktor, cuafaceri anuale de 1,9 mld. euro, care a vorbit in engleza, dar niciasa traducerea n-a fost reusita. Berceanu a preferat sa vorbeascain romana, pentru ca a vazut ca "stam prost cu traducerea".

Desi contractul este unul dintre cele mai mari semnate vreodatade statul roman, organizarea evenimentului a fost precara, nu doarprin traducerea gresita, cat si prin faptul ca informatiile nu aufost clare, iar mapa de presa a constat in patru foi, care aveau inprincipal date despre istoricul licitatiei.

Avantajele sistemului de concesiune pentruautostrazi

Plata de la bugetul de stat se va face numai dupa finalizarea sidarea in folosinta a autostrazii.

Platile vor fi esalonate pe perioade indelungate, in cazulautostrazii Comarnic-Brasov fiind vorba de o perioada de 26 deani.

Concesionarul este obligat sa mentina autostrada la un nivelcalitativ foarte inalt pe durata concesiunii. O data la opt anitrebuie sa faca reparatii capitale.

Orice deficiente rezultand din proiectarea si constructiaautostrazii vor fi remediate de catre concesionar, pe riscul sicheltuiala sa.

Din sumele incasate din concesiune (taxele de autostrada, chiriietc.) o parte va reveni statului roman (inca nu se stie cat), ceeace va conduce la scaderea platilor de disponibilitate efectuate dela bugetul de stat.

Doua treimi sunt tuneluri

TUNELURI: Lungimea totala - 30 km, cel mai lung avand 3,8 km

Poduri Si viaducte: 16, avand o lungime totala de 8 km, custructuri care au deschideri de pana la 175 m si inaltimi de panala 25 m

Noduri rutiere: 5 (Comarnic, Sinaia, Busteni, Predeal, Rasnov)

Lungimea traseului: 55 km

Viteza de proiectare (viteza de deplasare luata in calcul) 120km/h

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO