Companii

Pe o piata de 100 de milioane de euro, consumul de deodorante abia a ajuns la un produs pe an

Pe o piata de 100 de milioane de euro, consumul de deodorante abia a ajuns la un produs pe an

Cel mai important factor de crestere a pietei deodorantelor este dezvoltarea distributiei moderne, in special a hipermarketurilor si supermarketurilor

09.11.2008, 15:30 470

Consumul de deodorant pe cap de locuitor a crescut de la 0,8 bucati/an in 2005 la 1,12 bucati/an in prezent, dar este mult sub media unor tari din Europa, ca Ungaria, unde in 2007 consumul era de 2,5 bucati/an, Germania, unde se utilizeaza 3,5 bucati pe an, sau Marea Britanie cu 5,1 bucati/an vandute pe cap de locuitor.

"Utilizarea redusa a deodorantului la nivel local trebuie vazuta si in contextul in care penetrarea acestei categorii este redusa. De exemplu, deodorantele pentru femei sunt cumparate in circa 47% din gospodarii", a declarat pentru ZF Ramona Bloju, brand building manager deo, in cadrul Unilever South Central Europe, companie care continua sa fie lider valoric de piata in categoria deodorantelor, detinand o cota de 24,8% in iulie-august 2008, potrivit datelor Unilever.
Piata deodorantelor, estimata la aproximativ 60 de milioane de euro, isi pastreaza, in ciuda unei cereri reduse, pozitia de top in categoria produselor de ingrijire personala, cosmetice si parfumerie, la paritate cu piata sampoanelor, inregistrand in continuare cresteri de 15%-20%, potrivit datelor furnizate de compania de studii de piata Nielsen, care nu include vanzarile cash&carry sau vanzarile directe.
Jucatorii spun insa ca o valoare totala a acestui segment atinge pragul de 100 de milioane de euro.
"In ultimele 12 luni, deodorantele pentru femei au ajuns la o valoare de pana la 54 de milioane de euro, in crestere cu peste 15% in comparatie cu anul anterior, la fel ca si piata deodorantelor pentru barbati, care a atins valoarea de 46 de milioane de euro in aceeasi perioada", a declarat Viorel Ognean, directorul general al Coty Cosmetics Romania, unul dintre principalii importatori de cosmetice si produse de toaleta de pe piata autohtona.
Coty Cosmetics, care comercializeaza doar parfumuri si cosmetice decorative (farduri, rimel), detine o cota de piata, ca valoare, de 7% in categoria deodorantelor pentru femei, iar in categoria pentru barbati aproape 9%.
"In luna seprembrie, de exemplu, segmentul deodorantelor distribuite de Coty a devansat cresterea pietei, contribuind cu 40% la vanzarile companiei, in timp ce in luna septembrie a anului anterior am avut o contributie de 25%", a spus Ognean.
Coty Cosmetics, care aduce pe piata din Romania brandul Adidas, se afla pe locul patru in topul celor mai mari jucatori pe piata deodorantelor, fiind devansat de companii ca Unilever, reprezentantul marcilor Dove, Rexona si Axe, de Colgate-Palmolive, care comercializeaza branduri ca Lady Speed Stick si Mannen Speed Stick si de Beiersdorf Romania, prezent cu deodorantele Nivea, conform datelor furnizate de compania de cercetare a pietei MEMRB Retail Tracking Services.
Topul celor mai importanti cinci jucatori pe aceasta piata este completat de Sarantis, cel mai important brand importat de acesta fiind STR8. Din cele trei categorii (deodorante spray, deodorante stick si deodorante roll-on), in care se imparte piata, segmentul aerosol (spray) detine cea mai mare pondere de aproximativ 60%, dar scade in favoarea celorlalte doua categorii. "Stick-ul este segmentul cel mai dinamic, cu o pondere de peste 30% din piata totala, urmat de roll-on, de asemenea in crestere. Romancele sunt din ce in ce mai atente la ingrijirea personala, in ultimul timp observandu-se tendinta de a se indrepta mai mult catre deodorantele functionale (stick, roll-on, aerosol antiperspirant) si catre cele cu aplicare directa, acestea fiind produse mai economice in comparatie cu aerosolul", este de parere Ognean.
Si Dan Zloteanu, directorul de marketing al Beiersdorf Romania crede ca cele mai mari cresteri vin din segmentul de stick si roll-on, datorita gradului de penetrare mai scazut si implicit a potentialului de crestere mai mare decat al spray-urilor.
Mai mult de atat, deodorantele pentru barbati au inregistrat o crestere mai dinamica, ajungand anul acesta la o pondere de 45% din totalul pietei.
"In ceea ce priveste Beiersdorf, detinem o cota de piata de 13,3%, cumulat segmentul pentru femei cu cel pentru barbati, in crestere cu 1,2% fata de 2007", spune Zloteanu. Beiersdorf a inregistrat anul trecut un profit de 5 milioane de euro, in crestere cu 14% fata de 2006, cand a raportat un profit de 4,3 milioane de euro. De asemenea, vanzarile au ajuns la 40 de milioane de euro, in crestere cu aproape 30% fata de anul anterior, potrivit raportului financiar al companiei.
Cel mai important factor de crestere a pietei deodorantelor este dezvoltarea distributiei moderne, in special a hipermarketurilor si supermarketurilor, care contribuie esential la cresterea penetrarii categoriilor de ingrijire personala, inclusiv a deodorantelor.
Cresterea va fi bineinteles sustinuta si de noutatile cu care vin companiile in intampinarea consumatorilor. Extensiile de brand lansate incontinuu, produsele noi, sau cele imbunatatite vor contribui la pastrarea trendului ascendent al acestei piete.
Mai mult de atat, brandul, daca vorbim despre produsele peste medie, dar si promotiile agresive desfasurate in comertul modern la care inca mai reactioneaza consumatorii, fiind foarte sensibili la pret, in cazul produselor pentru categoriile sub medie, contribuie la valoarea ridicata a pietei.
Jucatorii vad o crestere pe acesta piata si in urmatorii cinci ani, insa intr-un ritm mai temperat decat in perioada 2006-2008.
In ce priveste turbulentele de pe piata financiara, acestea nu s-au resimtit inca pe piata deodorantelor, mai ales ca produsele din aceasta categorie sunt considerate produse de baza, dat fiind pretul cu care se comercializeaza.
O schimbare s-a simtit insa la nivelul bugetelor de marketing ale companiilor alocate sustinerii acestor produse, unii jucatori de pe aceasta piata fiind nevoiti sa le reduca deja.
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO