Companii

Petrom face profit record în plină criză, prin scumpiri

Petrom face profit record în plină criză, prin scumpiri

Autor: Andrei Chirileasa

10.11.2011, 00:07 338

OMV Petrom (SNP), cea mai mare companie locală, a raportat în trimestrul al treilea un profit record de 275 mil. euro, adică peste 1 mld. euro anualizat, faţă de pierderi în T3 2010.

Cifra de afaceri a urcat cu 24%, la 1,4 mld. euro, pe fondul scumpirii benzinei şi motorinei cu circa 20% în ultimul an. În schimb, volumul total al vânzărilor Petrom a stagnat, iar vânzările interne au scăzut cu 3%.

Reprezentanţii Petrom justifică profitul mare şi majorarea preţurilor benzinei şi motorinei prin creşterea preţului ţiţeiului. "În T3/11 am continuat să beneficiem de mediul favorabil al preţului la ţiţei, precum şi de efectele pozitive ale programelor de management strict al costurilor şi de îmbunătăţire a performanţei operaţionale", spune Mariana Gheorghe, CEO al Petrom, în raportul trimestrial.

Cu alte cuvinte, compania valorifică la un preţ mai mare petrolul extras, însă acest lucru nu ar fi posibil fără un preţ mai mare al carburanţilor la pompă. Costurile de producţie ale companiei cresc însă mult mai lent.

Rezultatele Petrom reprezintă o veste ne­aş­teptat de bună pentru austriecii de la OMV, dar şi pentru acţionarii minoritari ai companiei care vor încasa anul viitor dividende mai mari. Cu toate astea, acţiunile au crescut ieri cu doar 2,2% pe bursă şi se tranzacţionează sub nivelul de la începutul anului. Petrom are în prezent o capitalizare de 4,2 mld. euro, în condiţiile în care doar în pri­mele nouă luni a raportat un profit de aproa­pe 700 mil. euro, dublu faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. În ciuda acestor rezultate, statul nu a reuşit să vândă pe bursă un pachet de 10% din Petrom, pentru care cerea 485 mil. euro, pentru că investitorii au considerat preţul prea mare.

Reversul medaliei îl reprezintă efectul negativ al scumpirii carburanţilor în economie, care afectează atât companiile, cât şi consumatorii. Orice marfă, de la pâine şi lapte până la cărămizi se transportă cu consum de carburanţi. Astfel, scumpirea carburanţilor se transmite în preţul final al produselor de pe raft.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO