Companii

Petrom: Norocul nostru este ca romanii pot suporta cresterile de pret

Petrom: Norocul nostru este ca romanii pot suporta cresterile de pret

Tamas Mayer: In prezent, retailul de produse petroliere nu este o activitate profitabila. Va fi un succes ca in trei ani sa atingem pragul de rentabilitate

22.10.2007, 19:23 116

Petrom incearca sa revitalizeze afacerea cu benzinarii prin trecerea tuturor unitatilor sub conceptul Full Agency (compania pastreaza controlul benzinariei, dar aceasta este administrata de un dealer) avand ca target profitul in urmatorii trei ani.
Compania vrea sa ajunga la o cota de piata de 20% in Bulgaria si Serbia, tari unde sub brandul OMV, actionarul majoritar, deja are vanzari de un miliard de euro alaturi de reteaua OMV din Romania. Aprecierea barilului de titei, care a ajuns la 90 de dolari, are un efect negativ asupra afacerii cu benzinarii, dar cresterea economica din Romania creeaza spatiul necesar pentru scumpirea produselor petroliere, aceasta putand fi suportata de clienti, fara a recurge la alternative de transport.
"In prezent, retailul de produse petroliere nu este o activitate profitabila. Va fi un succes ca in trei ani sa atingem pragul de rentabilitate si sa contribuim pozitiv la rezultatele companiei. Acesta este obiectivul nostru. Oricum, activitatea de retail s-a imbunatatit semnificativ comparativ cu situatia de acum trei ani", spune Tamas Mayer, membru al comitetului executiv al Petrom, seful diviziei de marketing, adica retailul de produse petroliere. La jumatatea anului, Petrom a raportat o pierdere operationala de 102 mil. euro pe segmentul de rafinare si marketing, in timp ce in 2006 pierderea era de 115 mil. euro.
Rezultatele financiare pe segmentul de marketing sunt erodate de cresterea barilului de titei. "Cu cat este mai scump barilul, cu atat profitul este mai mic pe partea de retail. In Romania totusi, suntem extrem de norocosi pentru ca exista cresteri economice mari care permit consumatorului final sa suporte si scumpirile la produsele petroliere. In Germania, de exemplu, cererea de produse petroliere a scazut odata cu scumpirea acestora. La acest factor se adauga si faptul ca acesti consumatori pot apela la masini care au un consum de carburant mai mic. In economiile mature, posibilitatea cresterii pretului la benzina si motorina este mult mai redusa", explica Mayer, care conduce divizia din decembrie 2004.
Petrom a finalizat proiectul de trecere a tuturor benzinariilor la conceptul de Full Agency, prin care compania pastreaza controlul complet asupra unitatilor in ceea ce priveste alegerea produselor vandute, modul de aranjare a marfurilor in raft si aspectul benzinariilor, dar acestea sunt administrate de alte persoane, de dealeri.
"Doar prin schimbarea sistemului am reusit sa vindem cu 10% mai mult pe statie. Interesul comercial este mult mai bine exprimat prin prezenta unui administrator in cadrul statiilor de alimentare. Aproximativ jumatate dintre admi-nistratori sunt fosti angajati ai Petrom, restul fiind din afara companiei." Petrom are acum 550 de statii, dupa ce 100 de benzinarii au fost inchise pentru ca se aflau in zone fara flux.
La nivel international, vanzarile Petrom merg mult mai bine pentru ca pe piete precum Bulgaria sau Serbia, compania romaneasca lucreaza sub brandul OMV, brand care se bucura de succes printre consumatori. Daca intr-o benzinarie Petrom din Romania se vand intre 2 si 3,5 milioane de litri anual, la OMV se vand aproximativ 5 milioane de litri anual. "Prin cele aproximativ 200 de benzinarii preluate de la OMV la inceputul anului 2006, Petrom reuseste sa inregistreze incasari de aproximativ 1 miliard de euro anual, iar tinta este de a dezvolta aceste retele pana la o cota de piata de aproximativ 20%. OMV este singurul grup care a vazut in aceasta piata una strategica."
Petrom estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de 10,64 mld. lei (3,22 mld. euro), in scadere cu 19% fata de 2006. Practic, aproximativ o treime din aceasta cifra de afaceri este adusa prin vanzarile companiei derulate sub brandul OMV pe pietele din Bulgaria, Serbia si Romania. Petrom a intrat pe aceste piete la inceputul anului 2006 cand a preluat retelele OMV din tarile de mai sus intr-o tranzactie de 234,4 mil. euro.
Petrom intentioneaza pe termen mediu sa-si dubleze cota de piata din Bulgaria, tara in care opereaza pe un segment mai mare de 10% din piata, in timp ce in Serbia prezenta Petrom este destul de redusa, ceea ce presupune investitii mari in perioada urmatoare pentru atingerea targetului de 20% dorit.
"Ne gandim la anumite piete prin care am putea intra direct sub brandul Petrom, dar deocamdata nu am luat vreo decizie in acest sens", explica Mayer. In ceea ce priveste piata interna, el spune ca segmentul de marketing, adica retailul de produse petroliere, va deveni profitabil in trei ani, in prezent segmentul avand o contributie negativa la profitabilitatea pe ansamblul companiei.
Un segment care s-a dezvoltat foarte bine in cadrul benzinariilor Petrom este partea de servicii non-oil. "Acest segment de servicii s-a dezvoltat foarte bine in Romania, Bulgaria si Serbia. Sunt piete diferite comparativ cu cele din Vest, unde daca ai sute de restaurante in oras nu are niciun sens sa mananci intr-o benzinarie. Aici benzinaria este un loc din comunitate", explica Mayer.
El spune ca vanzarile de produse non-oil au inregistrat in 2007 o crestere de 120% comparativ cu anul trecut, marja profitului brut pe acest segment fiind de 15%. Tinta este de 20% pana in 2010. In totalul vanzarilor, produsele non-oil au o pondere de 8% in cifra de afaceri rezultata din segmentul de retail.
Petrom a raportat in primele sase luni ale anului un profit net de 266 mil. euro la afaceri de 1,6 mld. euro.
Pe Bursa titlurile Petrom au ajuns la o valoare de 0,5 lei/actiune, dupa ce vineri au pierdut 4,7%. Petrom ramane cea mai mare companie din Romania cu o capitalizare de 8,4 mld. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO