Companii

Piata apei minerale s-a contractat cu 7% in T1

Piata apei minerale s-a contractat cu 7% in T1
30.05.2010, 19:48 556

Productia de ape minerale imbuteliate, o industrie care ruleazaanual circa 300 de milioane de euro, s-a contractat cu 7% inprimele trei luni fata de aceeasi perioada din 2009, arata datelede la Societatea Nationala a Apelor Minerale (SNAM).

Declinul din primul trimestru este similar celui inregistrat lanivelul intregului an 2009 fata de perioada anterioara, candbusinessul producatorilor a fost lovit din doua directii - criza silipsa caniculei din vara.

Imbuteliatorii spera insa si in acest an ca vor putea recuperain vara scaderile de productie din primele trei luni, iarprognozele meteo le alimenteaza asteptarile.

"Temperaturile din vara ne vor influenta businessul mai multdecat masurile de austeritate anuntate de autoritati. Daca vom aveao vara caniculara sunt sanse sa recuperam declinul de productie dinprimul trimestru din an", spune Balazs Becsi Zsolt, directorulexecutiv al Apemin Tusnad, unul dintre cei mai mari imbuteliatoriidependenti de apa minerala. Compania a realizat anul trecutafaceri de 11 mil. euro, iar in T1 din 2010 a avut un declin alvanzarilor similar celui inregistrat la nivelul pietei de profil,potrivit datelor furnizate de directorul producatorului apeiTusnad.

"Declinul consumului in primul trimestru a fost probabil similarratei de scadere a productiei, pentru ca nici imbuteliatorii sinici distribuitorii nu au facut stocuri mari in aceasta perioada.Stocurile se fac de obicei in luna mai, inainte de intrarea insezonul de vara", explica Becsi Zsolt.

Producatorii au resimtit declinul pietei si in ultimele doualuni si dau vina din nou pe vreme.

"Sezonul de consum s-a lasat asteptat: luna mai a fost ploioasasi rece, iar producatorii au ramas cu stocuri", afirma CristianSerban, directorul executiv al companiei Rio Bucovina, cu rulajeanuale de 28 mil. euro.

El mai spune ca nu se asteapta sa vada o crestere a consumuluide apa minerala in acest an si ca pariaza pe lansari noi de produsepentru a castiga clienti noi.

Cresterile vin din bidoane

In acest an, producatorul Bucovina a inceput imbutelierea de apaplata La Vita in bidoane de 6 litri, dar a pariat si pe canalulHoReCa (hoteluri, restaurante, catering) aducand pe piata unambalaj care tinteste clientii restaurantelor: sticlele de 0,75litri.

Companiile de profil au remarcat inca de anul trecut ca migrareaconsumului catre litraje mari duce in jos pretul mediu pe piata,dar si marjele de profit ale imbuteliatorilor.

"Cererea de apa la bidoane de 5-6 litri este mare, familiile ingeneral vor astfel de produse. Pentru producatori, ambalajele marisunt un compromis la capitolul profitabilitate, dar aduc volumeimportante", apreciaza Serban.

Pana acum, doi dintre cei mai mari cinci imbuteliatori de apaminerala, Coca-Cola Hellenic si Romaqua Group, au stat departe desegmentul ambalajelor mari, pentru a nu face pasul spre segmentulinferior de pret.

Vin branduri premium in acest an

Cele doua companii vor avea din a doua jumatate a anului doicompetitori puternici pentru brandurile lor, odata cu lansarea pepiata a apei Bilbor imbuteliata de URBB, producatorul berii Tuborgsi al brandului Aqua Carpatica.

Bilbor va intra pe segmentul premium, ca si Aqua Carpatica,potrivit datelor din piata. URBB nu a anuntat inca data lansariiprimului sau brand de apa minerala si nici detalii legate destrategia de marketing.

Fabricile Bilbor si Aqua Carpatica, ambele construite de la zerocu investitii de peste 10 mil. euro, sunt cele mai mari proiecte cevor fi finalizate in 2010 pe piata de profil si aduc investitorinoi in industrie.

Artizanul lansarii pe piata a Aqua Carpatica este omul deafaceri elvetian de origine greaca Jean Valvis, care a dezvoltat sivandut companiile LaDorna si Dorna Apemin.

Si Violeta si Valerii Moraru, fostii actionari ai companiei BereAzuga - vanduta anul trecut catre Ursus Breweries - intentioneazasa deschida in iunie o noua fabrica de ape minerale in Covasna, inurma unei investitii de 5 mil. euro. Ei pariaza pe segmentul mediude pret cu brandul Azuga.

De partea cealalta, companiile care s-au impus deja pe piata austopat toate investitiile mari in productie in ultimul an,descurajate de inghetarea creditarii si de declinul consumului.Printre acestea se numara producatorii Romaqua si Biborteni.

La randul sau, Coca-Cola Hellenic, cel mai mare jucator dinsectorul bauturilor non-alcoolice, care detine apele Dorna, IzvorulAlb si Poiana Negri, a stopat productia din localitatea Floreni(judetul Suceava) la finele lui 2009, pentru a transfera liniile deimbuteliere a apei in locatia din Poiana Negri.

In mainile antreprenorilor

Cei mai mari cinci imbuteliatori de apa minerala

  • Romaqua Group, cu brandurile Borsec, Stanceni si Aquatique,realizeaza rulaje anuale de peste 70-80 mil. euro pe piata apelorminerale, potrivit estimarilor ZF
  • Dorna Apemin, companie detinuta de Coca-Cola Hellenic din 2003,are in portofoliu apele Dorna, Izvorul Alb si Poiana Negri si olocatie de imbuteliere in judetul Suceava
  • European Drinks, detinuta de fratii Micula, detine brandurileIzvorul Minunilor si Hera si a avut anul trecut vanzari estimate deZF la peste 50 mil. euro pe segmentul apei minerale
  • Rio Bucovina, controlata de omul de afaceri de origine sirianaAhmad Khatab, a avut anul trecut vanzari de 28 mil. euro si detinebrandurile de apa Bucovina si La Vita
  • Perla Harghitei, companie controlata de Arpad Kurko, activeazape piata cu brandurile Perla Harghitei, Tiva Harghita si Cristalinasi are rulaje anuale de circa 18 mil. euro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO