Companii

Piata apelor minerale a scazut cu 6%. Doar canicula mai poate aduce cresteri de consum

Piata apelor minerale a scazut cu 6%. Doar canicula mai poate aduce cresteri de consum
03.05.2009, 20:27 56

Piata apelor minerale s-a redus cu 6% in volum in primele trei luni din an fata de aceeasi perioada din 2008, potrivit datelor de la Societatea Nationala a Apelor Minerale (SNAM). Producatorii insa nu-si iau gandul de la cresterile de vanzari.
Scaderea volumelor imbuteliate de la izvoarele SNAM, care reprezinta circa 90% din piata apelor minerale, arata un declin in consum, spun producatorii de profil.
In primele trei luni au fost imbuteliate aproape 250 de milioane de litri de apa minerala de la sursele SNAM. Piata a fost estimata anul trecut la 300 mil. euro si circa un miliard de litri, in stagnare fata de nivelul din 2007, principalul motiv fiind vremea nefavorabila pentru producatori. Astfel, in lipsa unor temperaturi mari in vara, cresterea consumului a franat, iar producatorii s-au vazut nevoiti sa-si ajusteze previziunile de vanzari.
In acest an, doar canicula mai poate impulsiona consumul de apa minerala, in conditiile in care romanii isi reduc bugetele pentru achizitionarea de produse de larg consum.

Micula: Niciun sector nu este ferit
"Categoric ca efectele crizei se resimt si pe piata apelor minerale, niciun sector nu este ferit. Consumatorii au mai putini bani disponibili si reduc din bugetele pentru apa",  a afirmat Viorel Micula, presedintele European Drinks, producatorul apei Izvorul Minunilor. El a precizat ca volumele de apa imbuteliate de compania sa au inregistrat o crestere foarte mica, de cateva procente, in primele trei luni ale anului fata de aceeasi perioada din 2008.
"Consumul de apa minerala la nivel local s-a diminuat cu circa 5% in primul trimestru. Cauzele sunt legate de obiceiurile de consum ale consumatorilor care incep sa se schimbe. Se pare ca oamenii nu se mai duc asa des in hipermarketuri, isi fac cumparaturile mai aproape de casa, si implicit unitatea de cumparare nu mai este baxul, ci sticla", a explicat Madalin Simion, brand manager la Biborteni.
 
Asteapta canicula
"Mai adaugam reculul dupa sarbatorile de iarna, cand oamenii sunt in perioada in care si-au cheltuit veniturile si stau mai mult in casa", a mai spus el.
Vanzarile Biborteni, apa imbuteliata de compania Bibco Biborteni, a inregistrat in primul trimestru un declin al vanzarilor de 2-3% fata de perioada similara din 2008, insa in aprilie au revenit pe un trend ascendent, inregistrand un avans de 10-15%, comparativ cu aceeasi luna a anului trecut.
La randul sau, Romaqua, cel mai mare jucator pe piata apei minerale, a comunicat o crestere de 12% a volumelor de apa imbuteliate in Q1 fata de primele trei luni din 2008. Datorita conditiilor climatice din aprilie si prognozelor pentru urmatoarele luni, Romaqua mizeaza pe cresteri de vanzari in trimestrul al doilea. "Avem asteptari pozitive pentru trimestrul al doilea si acest lucru se datoreaza in primul rand cresterilor de temperatura, meteorologii prognozand o vara calduroasa, chiar caniculara, perioada in care organismul uman are nevoie de o hidratare mai intensa", spune Mihaela Draghici, directorul de comunicare al Romaqua, producatorul apelor Borsec, Stanceni si Aquatique.
Chiar si in conditiile unei veri caniculare, producatorii va trebui sa faca fata cererii mari de apa cu capacitatile de imbuteliere de anul trecut, deoarece in 2009 companiile au stopat investitiile in fabrici, principalul motiv fiind restrangerea accesului la credite bancare.
Printre investitiile planificate initial pentru 2009, dar care nu vor fi finalizate in acest an se numara un proiect al grupului Romaqua de demarare a productiei intr-o fabrica de langa Miercurea-Ciuc (fosta fabrica Ana Vie a lui Nestle) si instalarea unei linii in unitatea companiei Bibco Biborteni.

Intarzieri de plati pe lantul de distributie
"Primul efect al crizei care s-a resimtit in industria apelor a fost intarzierea la plati pe tot lantul de distribuitie. Apoi s-au redus bugetele, s-au diminuat si investitiile. Se pare ca se tinde spre renuntarea contractelor de exclusivitate incheiate cu unitatile HoReCa, contracte care erau foarte costisitoare pentru orice producator. Pe scurt, pe de o parte e rau, pe de o parte unele lucruri revin la normal", mai afirma Simion.
Piata apelor minerale se numara printre putinele sectoare din economie dominate de investitori romani. Cota de piata cumulata a companiilor cu capital autohton este estimata la 70%, cei mai mari antreprenori romani fiind Octavian Cretu (Romaqua), fratii Ioan si Viorel Micula (European Drinks) si Arpad Kurko (Perla Harghitei).

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO