Companii

Piata auto a trecut in viteza de doua miliarde de euro

30.12.2004, 00:00 25

Piata auto a este estimata pentru anul acesta la 180.000 de unitati noi vandute, cu o valoare ce "sare" bine de 2 miliarde de euro. Aceasta este cea mai buna performanta inregistrata dupa Revolutie, piata auto crescand in acest an cu mai bine de 30% fata de anul precedent.
"Evolutia din in 2004 a continuat trendul ascendent al pietei importatorilor auto", apreciaza Viorel Niculescu, director general al Romcar, compania care reprezinta pe piata locala marcile Ford si Mazda. El mentioneaza insa ca un element de surpriza amplitudinea pe care a inregistrat-o cresterea pietei in acest an (mai bine de 30%), in conditiile in care cele mai optimiste prognoze ale analistilor facute la inceputul anului vizau o crestere de cel mult 20%.
"Aceasta crestere s-a datorat in principal facilitatilor financiare - leasing, credit si in ultima parte a anului cresterii leului comparativ cu euro si dolar", adauga Niculescu.
Intr-adevar, aprecierea monedei nationale in raport cu euro - moneda de referinta pe piata auto, a facut ca masinile sa se ieftineasca cu cel putin 7-8%. La aceasta s-a adaugat si tendinta manifestata pe fondul razboiului din piata de reducere a preturilor nominale in euro sau pastrarea acelorasi preturi, insa oferirea gratuit a unor dotari optionale.
Dublarea investitiilor in publicitate facute de comerciantii de masini, alaturi de dezvoltarea unor companii dedicate activitatii de preluare a masinilor uzate de la clientii care doreau sa si cumpere masini noi, au fost la randul lor, spun analistii, factori importanti in evolutia peste asteptari a pietei auto.
Nu in ultimul rand, unii dintre importatorii locali au decis sa isi consolideze activitatea. Este cazul celor cinci importatori de autovehicule controlati de omul de afaceri Ion Tiriac - Autorom, Romcar, M Car Trading, Hyundai Auto si Premium Auto, care vor fi reuniti sub denumirea Tiriac Auto, ca parte a strategiei de integrare a intregului grup de firme apartinand omului de afaceri. Cei cinci importatori reprezinta pe piata locala marcile Mercedes-Benz, Smart, Chrysler, Jeep, Mitsubishi, Ford, Mazda, Jaguar, Land Rover si Hyundai si detin cumulat o cota de peste 15% din piata.
Spre deosebire de alti ani, cresterea importurilor nu a mai surprins nepregatiti producatorii locali. Atat Daewoo, cat mai ales Dacia au facut fata cu brio cresterii pietei reusind sa isi mentina si chiar sa isi creasca in anumite segmente cotele de piata.
Performerul pietei auto din acest an a fost insa fara indoiala producatorul local Dacia, care a prezent la jumatatea acestui an mult-asteptatul "model de 5.000 de euro", botezat Logan
Impactul pe piata al masinii a fost imediat, clientii din Romania luand cu asalt dealerii marcii. In aceste conditii, la inceputul acestei luni, adica la trei luni de la lansare, modelul Dacia Logan inregistrase peste 30.000 de comenzi, dintre care jumatate au fost deja livrate.
Asa cum anticipau cei de la Renault modelul a avut un impact deosebit si pe alte piete emergente din regiune, dar si pe pietele dezvoltate din Europa de Vest. In urma cererilor venite din aceste zone, Renault a luat decizia de a vinde din primavara anului viitor modelul Logan si pe pietele din Europa de Vest.
Decizia Renault a facut ca fabrica Dacia din apropiere de Pitesti sa mai produca modelul Dacia Solenza (cel mai bine vandut model de anul trecut de pe piata auto romaneasca) doar pana in primavara anului viitor. Locul acestui model va fi luat pe liniile de montaj de Logan, pe masura ce exporturile in regiune vor creste o data cu lansarea comerciala a modelului. de altfel, la un an de la lansarea modelului in Romania, adica in toamna anului viitor, Logan va incepe sa fie comercializat pe langa Romania, si in alte 35 de state din toata lumea. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO