Companii

Piaţa unde străinii nu au loc de brandurile locale

Piaţa unde străinii nu au loc de brandurile locale
01.12.2012, 16:00 1588

Retaiulul de electrocasnice, electronice şi produse IT, evaluat la 1,1 mld. euro anul trecut, este controlat de branduri româneşti care au scris o istorie de aproape două decenii. Niciun brand străin specializat nu şi-a făcut curaj să se bată cu Altex, Domo, Flanco sau eMag.

"Există jucători străini care activează în retailul electroIT, însă niciunul nu este specializat. Această situaţie are două explicaţii: în primul rând consumul per capita este mic, motivul pentru care piaţa nu prezintă foarte mult interes. În al doilea rând, jucătorii români sunt foarte competitivi", explică Iulian Stanciu, directorul general al eMag, cel mai mare retailer online IT&C local. Stanciu este de asemenea acţionar în cadrul Flanco, al treilea cel mai mare jucător din retailul electroIT offline.

El mai spune că în România consumul anual per capita de produse electro-IT este de 60 de euro, de circa şase ori mai mic decât în Italia şi de zece ori mai mic decât în Germania.

"Jucătorii străini au început să se retragă din Europa Centrală şi de Est pentru că brandurile locale sunt foate competitive. Mai mult, nu cred că pe piaţa locală urmează să intre vreun retailer străin". Iulian Stanciu mai spune că retailerii locali oferă o serie de servicii adaptate pieţei, pe care străinii nu le-ar putea oferi. "Noi (eMag - n. red.) oferim livrare a doua zi şi posibilitatea de retur în 30 de zile".

Altex, cel mai mare retailer local de produse electro-IT, a fost creat de antreprenorul Dan Ostahie, care s-a lansat în businessul de profil acum mai bine de două decenii. Proprietarul celui mai mare retailer electroIT din România, cu afaceri de peste 200 de milioane de euro anul trecut, a început afacerile în 1991, imediat după terminarea facultăţii, importând televizoare second-hand din Elveţia. Pentru început i-au trebuit 10.000 de dolari, împrumutaţi de la bancă şi pentru care a pus gaj casa părinţilor, iar după circa două decenii deţine cel mai puternic jucător de pe piaţa electrocasnicelor, electronicelor şi produselor IT.

Al doilea jucător de pe piaţă, retailerul Domo a fost creat în urmă cu circa două decenii de către Lorand Szarvadi, iar în prima fază importa şi distribuia mărci internaţionale precum Zanussi, Bosch sau Electrolux. Primul magazin a fost deschis în 1996, la doi ani după înfiinţare, iar astăzi reţeaua numără 100 de magazine şi venituri de 165 mil. euro anul trecut.

Astfel, pe o piaţă de 1,1 miliarde de euro anul trecut jocurile sunt făcute de Altex, Domo, Flanco şi eMag.

Toate acestea sunt branduri ro­mâneşti, cu o istorie care a început să se scrie la scurtă vreme după căderea Cortinei de Fier.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO