Companii

Primul venit este primul servit si la numarul de clienti

12.03.2004, 00:00 39



In urma cu mai bine de sapte ani, pe piata romaneasca aparea primul magazin Cash & Carry. Cinci ani mai tarziu aparea si primul hypermarket. In tot acest timp, noile formate de magazine au atras dupa sine noi categorii de produse, fie ca a fost vorba de odorizante de masina, tigai cu teflon sau crema de pantofi lichida.



Decizia de intrare a acestor companii s-a bazat, pe langa potentialul pietei, si pe asa numitul avantaj al primului venit, adica plusul de imagine pe care il capata orice producator, importator sau chiar retea de magazine care lanseaza in premiera un anumit produs. De cele mai multe ori, numele companiei respective ajunge chiar sa se confunde cu produsul respectiv. Este de notorietate astfel discursul unui oficial roman care la deschiderea unui magazin cash & carry Selgros au spus ca este un magazin de tip Metro (acesta fiind numele primei retele de magazine cash & carry intrata pe piata romaneasca).



Mai mult, a face copii "xerox" sau a-si cumpara "adidasi" sunt expresii intrate de multi ani in uzul romanilor, avand in vedere prezenta de multi ani pe piata romaneasca a producatorului american de copiatoare Xerox sau a celui german de echipament sportiv Adidas.



"Este intotdeauna o "prima" acordata primului venit si avantajul cand nu exista concurenta directa este vizibil. Din experienta Carrefour s-a constatat ca <prima primului venit> dureaza ulterior in tarile in care acesta se instaleaza primul, inaintea altor hypermarketuri" spune Andreea Mihai, director de marketing la Carrefour Romania. De altfel, grupul francez Carrefour este cel care a inventat conceptul de hypermarket in urma cu aproape 50 de ani.



Ultimii ani au adus pe piata romaneasca nu doar noi formate de magazine, ci si noi categorii de produse. In urma cu mai bine de doi ani, in pauzele publicitare au inceput sa apara reclame pentru un inovativ odorizant de masina, care venea ca o alternativa la celebri braduti atarnati de oglinda retrovizoare.



Compania aradeana Safilar, importator in Romania al marcilor grupului american Sara Lee, investea mai multe sute de mii de dolari in promovarea marcii Ambi Pur, mai exact a unui produs conceput sub forma lichida si care se atasa la sistemul de ventilare al masinii, si care continea o rezerva care se putea schimba foarte simplu.



"Ambi Pur detine in continuare pozitia de lider de piata, desi intre timp au aparut si alti concurenti. Avem un plus de imagine ca urmare a asocierii brandului nostru cu aceasta categorie de produse" spune Alin Dicu, directorul general al Safilar, care a urmat aceeasi strategie si pentru crema de pantofi Kiwi.





Tigaile cu teflon reprezentau la randul lor un element de noutate dupa anul 1989. Reprezentantul local al Tefal a mers un pas mai departe si a adus si primele astfel de produse casnice dotate cu un termostat care indica faptul ca tigaia a ajuns la temperatura optima si se pot adauga alimentele ce urmeaza a fi prajite.



"Am reusit sa ajungem in prezent la un grad foarte mare de recunoastere a marcii noastre si putem spune ca facem chiar volume importante de vanzari" sustine Romel Rotaru, director de tara pentru Romania al grupului francez Seb, care include marci precum Moulinex, Tefal sau Rowenta.



Primul venit pe o piata nu are insa doar avantaje.



"Dezavantajul sau mai bine spus mica greutate pe care-am intampinat-o a fost faptul ca a trebuit sa comunicam foarte mult si sa explicam ce inseamna exact un hypermarket comparativ cu un supermarket si/sau un magazin cash & carry. Dar acest moment este depasit chiar daca nu renuntam in continuare la explicarea conceptului de hypermarket si a celui de centru comercial cu o oferta completa de produse si servicii" adauga directorul de marketing al Carrefour Romania.



In plus, concurenta ar putea profita de pe urma eforturilor de promovare ale primului venit.



"Unul dintre dezavantaje este ca dupa eforturi considerabile de a crea o piata, apar alte brand-uri pe structura deja creata si care in plus nu au intotdeauna politici de marketing constructive" completeaza Dicu.



Al doilea operator de hypermarketuri, Cora, care a deschis in toamna anului trecut primul sau magazin din romania, nu a promovat aproape deloc ideea de hypermarket inainte de deschidere, beneficiind astfel de pe urma promovarii pe care a facut-o concurentul sau Carrefour.



In aceste conditii, desi intrarea pe piata a unui producator este in acelasi timp o oportunitate si o provocare, decizia de a fi primul intrat asigura de multe ori un avantaj care se decide decisiv pe termen lung. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO