Companii

Privatizarile Automobile Craiova, Tractorul Brasov si Mittal Steel Roman, sub lupa Comisiei Europeane

Privatizarile Automobile Craiova, Tractorul Brasov si Mittal Steel Roman, sub lupa Comisiei Europeane

Ford s-a angajat sa investeasca 675 mil. euro la Craiova si sa dubleze numarul de angajati

29.10.2007, 18:45 171

Comisia Europeana (CE) investigheaza privatizarea Mittal Steel Roman, fosta Petrotub, procedurile de lichidare de la Tractorul Brasov si vanzarea Automobile Craiova, insa presedintele Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), Teodor Atanasiu, apreciaza ca rezultatele sunt previzibile, dar atentioneaza ca intreaga procedura ar putea fi incheiata in termen de pana la 18 luni.
Comisia a deschis la sfarsitul lunii septembrie doua investigatii cu privire la acordarea unor ajutoare de stat la privatizarea companiilor Tractorul Brasov si Mittal Steel Roman, pentru ca la 10 octombrie sa fie inceputa o investigatie si in cazul privatizarii companiei Automobile Craiova.
Potrivit lui Atanasiu, in cazul Mittal Steel Roman, este verificata o investitie garantata de statul roman, iar lichidarea Tractorul Brasov este considerata o privatizare cu ajutor de stat urmare a unui plan de afaceri care ar fi influentat pretul de licitatie.
El a aratat ca la Petrotub va trebui restituit ajutorul de stat primit pentru investitii, in timp ce pentru Tractorul Brasov nu exista elemente de ajutor de stat deoarece pretul obtinut prin lichidarea fabricii a depasit suma evaluata.
Cu toate acestea, potrivit unei note a Comisiei Europene, terenul platformei industriale Tractorul Brasov a fost vandut firmei Flavus Investitii la un pret de 41 de euro pe metru patrat, cu mult sub nivelul pietei. Flavus Investitii a castigat, in luna iulie, activele uzinei Tractorul si terenul aferent cu o suprafata de 126 de hectare la pretul de 77 de milioane de euro, fara TVA.
Mai multi agenti imobiliari din Brasov au declarat ca terenurile din zona uzinei Tractorul sunt vandute cu 100 de euro pe metru patrat, iar in cazul in care s-ar vinde terenul intreprinderii valoarea ar fi mult mai mare.
In cazul privatizarii Automobile Craiova, Comisia Europeana verifica doua posibile forme de ajutor de stat, respectiv un ajutor de stat regional realizat prin angajamentul statului de a efectua cheltuieli din bugetul de stat pentru dezvoltarea unor scoli de pregatire in constructii de masini si un alt ajutor de stat oferit prin "denaturarea" pretului pe pachetul de actiuni al uzinei.
Atanasiu apreciaza ca pregatirea personalului nu poate fi considerata un ajutor de stat neeligibil, in conditiile in care multe tari europene asigura astfel de scoli de pregatire in zone industriale.
Teodor Atanasiu a aratat insa ca Romania a notificat Comisia Europeana in cazul acestei privatizari, precizand ca este vorba de un ajutor de stat regional sau national pentru care a cerut avizul.
Seful AVAS considera ca solicitarea Comisiei Europene de suspendare a contractului de privatizare a Automobile Craiova este "inoportuna", deoarece contractul include o clauza impusa de statul roman pentru obtinerea prealabila a acordului CE asupra tranzactiei. Atanasiu a aratat ca intreaga analiza a Comisiei Europene ar putea dura pana la 18 luni, perioada in care contractul de privatizare a Automobile Craiova va fi blocat.
Guvernul cauta mai multe solutii prin care sa evite posibile alte investigatii ale Comisiei Europene privind viitoarele privatizari, precum notificarea prealabila obligatorie a CE, eliminarea unor conditii impuse cumparatorului de mentinere a obiectului de activitate sau a numarului de salariati, potrivit lui Laszlo Gyerko, vicepresedintele AVAS.

Ce investigheaza Comisia
Automobile Craiova
CE verifica acordarea unui ajutor de stat regional realizat prin angajamentul statului de a efectua cheltuieli din bugetul de stat pentru dezvoltarea unor scoli de pregatire in constructii de masini, precum si un alt ajutor de stat oferit prin "denaturarea" pretului pe pachetul de actiuni al uzinei.

Tractorul Brasov
Terenul platformei industriale Tractorul a fost vandut firmei Flavus Investitii la un pret de 41 de euro pe metrul patrat, cu mult sub nivelul pietei, potrivit unei note a Comisiei.
Flavus Investitii a castigat, in luna iulie, activele uzinei Tractorul si terenul aferent cde 126 de hectare la pretul de 77 mil. euro, fara TVA.

Mittal Steel Roman
La Mittal Steel Roman (fosta Petrotub) este verificata o investitie garantata de statul roman, motiv pentru care ajutorul de stat pentru investitii va trebui restituit. Mittal Steel Roman a fost preluata in 2003 de grupul siderurgic Mittal, care mai detine combinate la Galati, Hunedoara si Iasi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO