Companii

Producatorii si retailerii de vin nu mai asteapta in decembrie cresterile de altadata

Producatorii si retailerii de vin nu mai asteapta in decembrie cresterile de altadata

Piata de vinuri este estimata la 450 de milioane de euro

03.12.2009, 00:00 113

In anii trecuti, luna decembrie aducea vanzari mai mari cu10-30% comparativ cu anul precedent.

"Anul trecut in noiembrie aveam precomenzi pentru decembrie,insa in 2009 cred ca majoritatea vor fi pe ultima suta de metri", aspus Catalin Paduraru, unul dintre actionarii retaileruluiVinexpert.

In cazul retailerilor, vanzarile pe care le inregistreaza inaceasta luna sunt echivalente cu trei - patru luni obisnuite. Inaceasta perioada Paduraru spune ca va scadea si valoarea medie aunei sticle vandute de la peste 15 euro, sub aceasta valoare. "Anulacesta pare destul de axat pe vinuri romanesti, in conditiile incare au iesit multe titluri in zona premium", a mai spusPaduraru.

Vanzari prin promotii

Producatorii de vin sunt pesimisti in ceea ce priveste vanzarilepentru aceasta perioada, majoritatea asteptandu-se la vanzari maimici sau similare fata de aceeasi perioada din 2008.

"Ca si anul trecut exista semnele unui usor declin al vanzarilorin aceasta perioada, mai mult pe segment corporate, de evenimente.Estimam ca vanzarile vor fi mai slabe decat anul trecut, multecompanii renuntand la evenimentele de sfarsit de an. De aceea,exista premise ca vanzarile in luna decembrie sa fie mai mici decatin 2008", a spus Alina Rosu, director de marketing al Halewood.

Compania estimeaza ca la nivelul intregului an vanzarile vor fisimilare cu cele din 2008, adica se vor situa la circa 11-12 mil.euro.

"Conditiile actuale ne obliga sa performam (...) prin promovareavanzarilor cu ajutorul promotiilor. Acest aspect permite un rulajcrescut, dar o crestere putin semnificativa a cifrei de afaceri", amai spus Alina Rosu.

Printre producatorii care mizeaza pe o stagnare a vanzarilor inaceasta perioada se numara Domeniile Tohani. Florin Timau,reprezentantul companiei, afirma ca vanzarile vor fi aproximativ lafel cu decembrie anul trecut.

Pe de alta parte, Murfatlar Romania mizeaza pe vanzari mai mariin decembrie, raportat la decembrie anul trecut.

"Preconizam vanzari de aproximativ 5,5 milioane de sticle dediverse capacitati, echivalentul a 4,5 milioane de litri de vin.Din punct de vedere valoric vanzarile se vor ridica la peste 40milioane de lei (9,5 mil. euro - n.red.)", a spus Daniel Negrescu,brand manager al Murfatlar.

La nivelul intregii piete, Negrescu spune ca din punct de vederecantitativ vanzarile vor fi stabile, dar din punctul de vedere alvalorii se va inregistra o scadere.

"O luna nu poate salva mare lucru. Ne bazam pe un ultimtrimestru foarte bun, care poate recupera din pierderileinceputului de an", a mai spus Negrescu.

Sticle de 1.000 de euro

Daca in anii trecuti retailerii aduceau produse la 2.000 - 3.000de euro, acum cele mai mari preturi sunt cele de 1.000 de euro.

Astfel, pe segmentul premium preturile medii se incadreaza intre200 si 1.000 de euro.

Piata de vin este estimata la circa 450 de milioane de euro anulacesta, cu 10 procente mai putin fata de 2008.

Locul cinci in Europa, dupa suprafatacultivata

Potrivit Patronatului National al Viei si Vinului (PNVV),productia de vin se va situa in 2009 la 6 mil. hectolitri, cu 5-10%peste media ultimilor ani, pe fondul conditiilor meteo favorabilepentru viticultura. La nivelul Europei, Romania, care are 186.900de hectare, ocupa locul cinci in topul tarilor dupa suprafatacultivata. Potrivit PNVV, piata "oficiala" este de 1,2-1,5 mil.hectolitri, iar piata totala (care include autoconsumul si piatanelegala) atinge 5,5-6 mil. hectolitri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO