Companii

Producatorul turc de autocare Temsa: Vanzarile de pe piata romaneasca le depasesc pe cele din Ungaria sau din Grecia

Producatorul turc de autocare Temsa: Vanzarile de pe piata romaneasca le depasesc pe cele din Ungaria sau din Grecia
11.10.2007, 15:08 829

Producatorul turc de autocare si autobuze de dimensiuni medii Temsa, parte a grupului Sabanci, estimeaza ca va comercializa in acest an circa 200 de unitati pe piata romaneasca, ceea ce reprezinta circa 10% din totalul productiei exportata in Europa de catre companie.
"Suntem prezenti in Romania de aproximativ 8 - 9 ani printr-un dealer local (Mit Motors International - n.red.). Vanzarile locale nu sunt foarte mari, dar sunt cele mai importante din regiune, depasindu-le ca valoare pe cele din Ungaria sau din Grecia", a declarat Mehmet Buldurgan, directorul general al Temsa. In Ungaria, Temsa vinde anual aproximativ 130 de autocare si autobuze, iar in Grecia vanzarile ajung la aproximativ 40 de unitati. Cel mai mare client al Temsa pe piata locala este grupul Atlassib, detinut de omul de afaceri Ilie Carabulea, care a achizitionat mai mult de 60 de autocare si autobuze Temsa.
"In perioada 2003-2007, Atlassib a achizitionat intre 60 si 80 de autocare Temsa. Restul clientilor sunt de talie mai mica, cu achizitii de cinci, maxim 10 unitati", a declarat George Damian, directorul de vanzari al Mit Motors International. In prezent Atlassib detine, potrivit ultimelor date disponibile, un parc auto mai mare de 150 de autocare.
Cele mai importante piete de export pentru producatorul turc sunt, in ordinea vanzarilor, Germania si Franta, unde compania detine o cota de 10% din piata autovehiculelor de transport de pasageri. Nu toate tarile vest sau central europene contribuie insa in aceeasi masura in structura exporturilor companiei.
"Polonia are un numar mare de autobuze importat din Europa de Vest, asa ca nu a fost o prioritate ca si piata, la fel ca si Spania. De aceea credem ca pentru viitor Europa de Est prezinta cel mai mare potential, in special pentru autobuze de trafic in oras", a spus Buldurgan.
Compania dezvolta in prezent in Europa reteaua de birouri locale prin care urmareste sa centralizeze comenzile si specificatiile lor pentru fiecare tara. In acelasi timp, importurile se vor desfasura prin importatorii locali.
"Birourile locale vor trebui sa inregistreze preferintele clientilor locali in materie de autobuze si autocare. Spre exemplu, in Germania sunt preferate autocare cu un plus de confort, in timp ce in Franta se urmareste exploatarea la maxim a spatiului", a spus Buldurgan.
Compania exporta in prezent 80% din productia de autobuze, autocare si vehicule utilitare de marime medie, iar 70% din export are ca destinatie Europa. Fabrica Temsa, localizata in Adana, produce anual 1.000 de autobuze si autocare, 2.000 de autocare de marime medie si 7.500 de vehicule utilitare de marime medie.
Compania a anuntat ca in prezent lucreaza, impreuna cu un grup de universitati din Turcia, la un proiect de dezvoltare de tehnologii alternative de propulsie.
Proiectul presupune dezvoltarea unor autocare si autobuze hibride, cu motoare diesel si electrice, dar si pe baza de hidrogen.
Potrivit reprezentantilor companiei, prototipul va fi finalizat in aproximativ 2 ani, iar productia ar putea demara cel mai devreme peste 3 ani.
"Chiar daca pentru moment cererea pentru mijloacele de transport in comun hibride este mai mare in USA, estimam ca in aproximativ trei ani si piata europeana va ajunge la un nivel asemanator", a declarat Buldurgan.
Cerea pentru mijloacele de transport in comun hibride este suportata de fondurile guvernamentale care motiveaza vanzarea de vehicule ecologice.
Nurenberg este unul dintre primele orase europene care a achizitionat pentru reteaua de transport in comun autobuze hibrid produse de MAN.
Temsa a demarat recent constructia unei a doua fabrici de autocare si autobuze in Egipt, cu o capacitate pilot de 1.000 de unitati, care urmeaza sa acopere cererea din Nordul Africii si din Orientul Mijlociu.

2 fabrici, in Adana (Turcia) si Cairo (Egipt), cu o capacitate de productie cumulata de 12.500 de unitati anual;

1.700 de angajati in Turcia si 700 de angajati in Egipt la finalizarea liniei de productie;

Cifra de afaceri estimata la 800 de milioane de dolari (566 mil. euro) in 2007, in crestere cu 21% fata de 2006.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO