Companii

Profi lansează o nouă ofensivă pe retail: Încă 45 de magazine, atacarea zonelor de cartier cu brandul City şi intrarea în mediul rural cu reţeaua Loco

Pawel Musial, CEO Profi Rom Food

Pawel Musial, CEO Profi Rom Food

Autor: Cristina Roşca

18.12.2012, 12:36 3758

Lanţul de magazine Profi, controlat de fondul polonez de investiţii Enterprise Investors, va deschide anul viitor cel puţin 45 de unităţi noi, păstrând astfel ritmul de extindere din 2012.

Profi se pregăteşte să dezvolte anul viitor reţeaua până la aproape 200 de magazine la nivel naţional, în contextul în care oficialii com­paniei spun că încă mai există loc de expansiune. Mai mult, retailerul va lansa două noi formate de comerţ prin care va ataca segmentul magazinelor de proximitate din mediul urban, pe de-o parte, precum şi piaţa din mediul rural.

"Vom termina anul viitor cu 45 de magazine mai mult decât vom avea la finalul lui 2012. Continuăm să ne extindem agresiv nu doar anul viitor, ci şi în anii care vor urma. O să şi închidem unităţi neperformante, însă ritmul va fi mult mai lent decât cel al deschiderilor", spune Pawel Musial, polonezul aflat la conducerea Profi.

El nu dă cifre privind numărul închiderilor, însă spune că în fiecare din ultimii ani au avut loc şi închideri, însă într-un număr mult mai mic comparativ cu cel al deschiderilor. Mai mult, managerul explică faptul că închiderile sunt justificate în contextul în care compania vrea să fie profitabilă, nu doar să supravieţuiască.

"Lăsăm fiecare magazin să funcţioneze o vreme, însă dacă vedem că nu performează la parametrii normali, închidem. De asemenea, sunt unităţi foarte vechi pe care le relocăm în spaţii mai bune."

În ceea ce priveşte deschiderile viitoare, Musial spune că se uită atât la zona rurală, cât şi la cea urbană, atât la oraşele mari, cum este cazul Capitalei, cât şi la cele de doar câteva mii de locuitori.

"Deschidem unde e nevoie. Iniţial spuneam că nu ne uităm la localităţile cu mai puţin de 5.000 de locuitori, însă am avut şi excepţii. Am găsit o localitate mică însă care era înconjurată de cinci sate, iar împreună aveau o populaţie mai mare decât limita pe care ne-o impuseserăm."

Polonezul, care lucrează pentru Profi din 2010, spune că retailul este un domeniu unde trebuie să experimentezi şi să fii atent la detalii. Aceeaşi strategie aplicată de doi retaileri poate avea rezultate complet diferite.

Cu ochii pe sate

După ce a "atacat" puternic zona urbană, lanţul de supermarketuri de proximitate Profi se uită acum şi la mediul rural, despre care Pawel Musial spune că oferă o serie de oportunităţi încă neexploatate.

"Trebuie să fim însă echilibraţi în dezvoltare. De aceea vom lansa anul viitor două formate noi de magazine - City şi Loco. City va fi replica Profi pe format mai mic, iar Loco va fi o replică a maga­zi­ne­lor care se găseau an­terior la sate şi care vin­deau toate pro­du­sele ne­cesare vieţii în mediul ru­ral, printre care sape şi lo­peţi."

Primul magazin City a fost deja deschis la Timişoara, oraşul unde îşi are sediul compania. Anul viitor se vor mai deschide câteva, însă numărul acestor magazine va fi net inferior supermarketurilor clasice noi.

Unităţile City au o suprafaţă netă de 180 mp şi vând în special produse proaspete. "Sunt magazine destinate cumpărăturilor rapide, un loc de unde oamenii îşi pot cumpăra produse de bază, dulciuri şi câteva produse premium." De cealaltă parte, cel mai mare magazin Profi are 1.000 de metri pătraţi.

Pe segmentul magazinelor mici, care pot fi aşezate la parterul blocurilor, magazinele City se vor bate cu Shop&Go (Mega Image), La Doi Paşi (franciza Metro Cash & Carry) şi cu uni­tăţile de cartier ale micilor antre­prenori.

Cel mai mare pariu pe acest segment a fost mic.ro, lanţ dezvoltat de către omul de afaceri Dinu Patriciu, care este în prezent în faliment. Acest segment de piaţă este evaluat la 7-8 miliarde de euro şi are circa 70.000 de jucători.

În ceea ce priveşte formatul Loco, magazinele vor fi aprovizionate atât cu produse alimentare de bază, cât şi cu produse non-food specifice vieţii la sate. "Vor exista şi produse alimentare, însă mai puţine pentru că anumite produse, precum ouă sau lapte, există din producţia proprie."

Costurile sunt ţinute din scurt

Pawel Musial, care a lucrat anterior pentru Tesco şi pentru o reţea de comerţ din Rusia, spune că aspectele cheie în cazul acestei reţele sunt costurile şi logistica.

Astfel, compania va dezvolta magazine Loco doar în zonele apro-piate de depozitele Profi. Compania are un depozit la Cluj, iar un al doilea urmează a fi deschis la Ploieşti în luna martie.

"Este posibil să deschidem magazine şi în localităţile aflate pe direcţia obişnuită de mers a camioanelor noastre. Suntem atenţi însă să avem costuri de transport cât mai mici." Pentru acest nou concept Profi are ca exemplu conceptul Dino din Polonia, controlat tot de Enterprise Investors. "În Polonia, aceste magazine sunt doar în sate şi în oraşele mici."

Musial porneşte la drum cu un plan ambiţios de expansiune după ce, spune el, anul 2012 a fost foarte bun pentru companie, al treilea an de creşteri like-for-like (fără a se ţine cont de expansiune).

"Nu m-am aşteptat ca toate evenimentele din mediul economic şi politic să ne influenţeze aşa puţin. Dacă nu se întâmplă vreun eveni­ment major, ne atingem targetul pentru acest an, iar cifra de afaceri va fi mult mai mare decât în 2011."

Anul trecut Profi a obţinut o cifră de afaceri de 220 mil. euro, în creştere cu 50% comparativ cu 2010. Anul trecut Profi a deschis 41 de ma­ga­zine, faţă de 45 anul acesta (până la finalul anu­lui). Profi va termina acest an cu 149 de ma­gazine. Dacă vânzările per magazin se menţin constante la circa 2 mil. euro, cifra de afaceri a Profi ar putea urca la 300 mil. euro.

Coş de produse fără adaos

"Numărul de clienţi a crescut, în timp ce coşul de cumpărături este constant. Uneori clienţii cumpără mai multe produse, dar mai ieftine. Este al treilea an când preţul face regulile în comerţ." Musial spune că se poate observa şi o schimbare a stucturii coşului de con­sum. Astfel, ca urmare a creşterilor de preţ la carnea de porc, o serie de clienţi s-au mutat către carnea de pui.

În contextul creşterilor de preţ la anumite categorii, Profi a decis să creeze un coş de 12 produse de bază la care să nu perceapă niciun adaos comercial. "Înainte să implementăm acest program aceste produse contribuiau cu 1,5% la cifra de afaceri. Acum ponderea lor este de 4-5%." Printre produsele incluse în acest coş se numără făina, zahărul şi ouăle. "Am ales în fiecare categorie cel mai popular brand", explică Musial.

O contribuţie importantă la cifra de afaceri o au mărcile private, care au ajuns să aibă o pondere de 18% în businessul Profi.

"În afară de brandurile proprii şi de brandurile deja existente pe piaţă am decis să importăm din Ungaria, Polonia şi din alte pieţe vecine o serie de pro­duse şi branduri carac­te­ristice pieţei respective. Spre exemplu, importăm lapte din Polonia cu un preţ cu până la 50% mai mic decât în România. Difrenţele vin din TVA."

Musial explică faptul că în Polonia TVA-ul la lapte este mult mai mic. La polonezi litrul de lapte se vinde cu mai puţin de doi lei pe litru, în timp ce la noi preţul cu tot cu transport este de sub trei lei. "Litrul de lapte în România se vinde în mod normal cu peste 4 lei. Nu ne gândim să înlocuim tot, însă vrem să avem în permanenţă câteva sute de produse unice", conchide el.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO