Companii

Promoţiile agresive au scăzut valoarea pieţei bunurilor de larg consum

Manuela Banu, directorul general executiv al Orkla Foods România: După doi ani de pierdere financiară profitul operaţional al OFR este pozitiv. Rezultatele financiare cumulate sunt în continuare negative ca urmare a deciziei grupului din anul 2007 de a amortiza activele intangibile pentru Orkla Foods România. Această decizie s-a reflectat parţial în rezultatul financiar al anului 2008, iar operaţiunea a continuat şi în anul 2009. Pierderea s-a redus considerabil în anul 2009 ca urmare a rezultatelor operaţionale foarte bune, dar profitul financiar rămâne afectat.

Manuela Banu, directorul general executiv al Orkla Foods România: După doi ani de pierdere financiară profitul operaţional al OFR este pozitiv. Rezultatele financiare cumulate sunt în continuare negative ca urmare a deciziei grupului din anul 2007 de a amortiza activele intangibile pentru Orkla Foods România. Această decizie s-a reflectat parţial în rezultatul financiar al anului 2008, iar operaţiunea a continuat şi în anul 2009. Pierderea s-a redus considerabil în anul 2009 ca urmare a rezultatelor operaţionale foarte bune, dar profitul financiar rămâne afectat.

23.06.2010, 23:44 79

"Dacă în timpul primului trimestru piaţa a fost stabilăcomparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, efectele crizeis-au simţit din nou după sărbătorile pascale. Piaţa se confruntă cuo situaţie de şoc psihologic din punctul de vedere al consumuluideoarece în România abia acum simţim impactul crizei în economie",susţine Manuela Banu, directorul general executiv al companiei,completând că rezultatele Orkla Foods România au fost în ritm cupiaţa în primul trimestru al acestui an.

Ea a menţionat că rezultatele din primul trimestru au fostdeterminate de promoţiile agresive care au avut loc în aceastăperioadă şi de faptul că Paştele a fost sărbătorit mai devreme.

"Astăzi ne confruntăm cu o decapitalizare a pieţei. Promoţiileagresive, care au constat în reduceri de preţuri între 5% şi 20% lanivelul întregii pieţe a bunurilor de larg consum au avut beneficiiîn primul trimestru, dar au influenţat negativ consumul peurmătoarele luni. La scăderea consumului din trimestrul doi aucontribuit şi măsurile Guvernului."

Banuexplică astfel situaţia în care au ajuns multe pieţe de consum, încare volumele de vânzări cresc ca urmare a promoţiilor, în timp cevaloarea continuă să fie pe un trend descendent.

Managerul Orkla Foods susţine că deşi contextul economic nu afost unul favorabil în 2009, filiala locală a Orkla a fostavantajată de faptul că avea deja demarate programe deeficientizare a businessului. În ultimii doi ani, subsidiara localăOrkla a renunţat la două dintre cele cinci unităţi de producţie pecare grupul norvegian le deţinea pe plan local, după ce a mutat maimulte linii de producţie.

Ultima mutare, care a implicat mutarea liniilor de producţie demargarină industrială din Craiova în cadrul fabricii de margarinăpentru retail din Bucureşti, a fost finalizată în 2009.

"La Craiova, mutarea care a avut loc anul trecut era planificatădin 2008. Acum fabrica este pregătită pentru conservare. Deciziafinală (cu privire la această zonă - n. red.) o vom lua în funcţiede evoluţia pieţei imobiliare", a declarat directorul general,completând că în momentul de faţă compania nu are în plan niciunalt proiect de mutare.

Doar la promoţii

Astfel, Orkla Foods România a început să resimtă efectele crizeieconomice abia din toamna anului trecut, în timp ce în industriaauto sau a electrocasnicelor vânzările au scăzut încă de lasfârşitul lui 2008.

"Nu am mai avut acea perioadă de creştere de sezon pe care oaveam înaintea sărbătorilor de iarnă. Consumatorul a început deanul trecut să dea semne de reorientare către produse economice şipromoţii, este mult mai atent la cum îşi cheltuie banii şi cumpărădoar cât şi când are nevoie, atitudine care se simte încontinuare", afirmă ea.

Grupul norvegian Orkla, prezent pe plan local prin intermediulcompaniilor Orkla Foods România şi Producţie Ardealul, aînregistrat anul trecut o cifră de afaceri cumulată de 130,7 mil.lei (30,8 mil. euro), cu o creştere de 8% în lei şi o scădere de5,8% în euro comparativ cu rezultatele obţinute în 2008.

Compania a diminuat pierderile financiare realizate în 2009, dara continuat să aibă un rezultat negativ după ce a realizat pierderide aproximativ 11 mili oane de euro în urmă cu doi ani.

"După doi ani de pierdere financiară profitul operaţional al OFReste pozitiv. Rezultatele financiare cumulate sunt în continuarenegative ca urmare a deciziei grupului din anul 2007 de a amortizaactivele intangibile pentru Orkla Foods România. Această decizies-a reflectat parţial în rezultatul financiar al anului 2008, iaroperaţiunea a continuat şi în anul 2009. Pierderea s-a redusconsiderabil în anul 2009 ca urmare a rezultatelor operaţionalefoarte bune, dar profitul financiar rămâne afectat".

Se gândesc la o fabrică de ingrediente pentrupanificaţie

Banu afirmă că rezultatele Orkla au fost susţinute atât deextinderea portofoliului în special pe segmentul economic (undeeste prezent cu gama La Minut), cât şi de bugetul de promovaredublu faţă de 2008 şi de intrarea companiei pe un nou segment depiaţă, cel al ingredientelor pentru produse de panificaţie şipatiserie.

Astfel, potrivit managerului companiei, OFR a înregistrat anultrecut creşteri ale vânzărilor pe categoriile de margarină, pate şimuştar şi un avans al cotelor de piaţă între 3% şi 5% în funcţie defiecare categorie, fără a da însă informaţii privind cota de piaţăpe fiecare brand.

"Am intrat pe segmentul de ingrediente pentru piaţa depanificaţie şi patiserie (blaturi, creme, glazuri, amestec defructe etc. - n. red.), produse dedicate segmentului industrial.Proiectul a fost demarat la sfârşitul lui 2008 şi într-un an aajuns să reprezinte 10% din vânzările companiei pe segmen tulbusiness to business", a spus managerul Orkla.

Aceste produse sunt importate în prezent de la alte filiale aleOrkla din Europa, în proporţie de 80%, restul produselor fiindachiziţionate de la parteneri externi.

"Pe termen mediu luăm în calcul şi înfiinţarea unei linii deproducţie pe plan local, în funcţie de dezvoltarea categoriei", amai spus Banu.

Directorul general al Orkla Foods România este rezervat în ceeace priveşte estimările pentru evoluţia businessului în acest an,însă susţine că printre obiectivele companiei pentru 2010 se aflăatât menţinerea cotelor de piaţă pe segmentul de retail, cât şiextinderea portofoliului, prin intrarea pe noi categorii de produsepentru creşterea businessului.

"Anul 2010 va sta în continuare sub semnul prudenţei", a conchisBanu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO