Companii

Proprietarii de malluri vad trafic in crestere. Retailerii plang dupa vanzarile de anul trecut

Proprietarii de malluri vad trafic in crestere. Retailerii plang dupa vanzarile de anul trecut

In aceasta perioada, in functie si de evenimentele speciale, promotii si reduceri, vanzarile se pot dubla

10.12.2009, 23:29 158

Cinci dintre cele mai importante centre comerciale dinBucuresti, care au raspuns solicitarii ZF, au consemnat un traficin crestere in prima saptamana a lunii decembrie, ca urmare aevenimentelor organizate cu ocazia zilei de Sfantul Nicolae si apromotiilor oferite de cea mai mare parte a chiriasilor.

Cu toate acestea, retailerii spun ca vanzarile sunt cu pana la40% mai mici fata de aceeasi perioada a anului trecut, astfel camallurile au mai multi "turisti" decat cumparatori.

"Traficul in luna decembrie 2009, comparat cu decembrie 2008, acrescut cu 15% pana in acest moment", spune Ali Ergun Ergen, CEO alfirmei Baneasa Developments, proprietarul mallului Baneasa ShoppingCity. "In functie de atractivitatea evenimentelor si a ofertelormagazinelor, numarul de vizitatori creste (in decembrie) in mediecu 40% fata de o luna obisnuita."

Mai bine decat in lunile anterioare

Retailerii spun in schimb ca daca octombrie si noiembrie au fost"luni slabe" din punctul de vedere al incasarilor, decembrie adebutat cu o apetenta mai mare pentru consum, vanzarile urcand cucirca 10% fata de perioada anterioara, dar mult sub nivelul dinluna decembrie a anului trecut.

"Daca in 2008 oamenii cheltuiau in noiembrie 10 lei si indecembrie 10 lei, in 2009 probabil au cheltuit 5 lei in noiembriesi au economisit 5 lei pentru luna aceasta", este de parere RamonaStanciulescu, CEO al Rafar, divizia de fashion a RTC, cu magazineatat in Baneasa Shopping City, cat si in Cotroceni Park, PlazaRomania sau Liberty Center.

In cazul celor 30 de magazine administrate de Rafar sub brandurica Debenhams, Aldo, Olsen, Mandarina Duck, Sacoor Brothers sauKipling, diferenta dintre scaderea vanzarilor din aceasta lunacomparativ cu decembrie 2008 a fost de 20%-40%, in functie demagazin.

"Vanzarile din prima saptamana a acestei luni au fost cu 29% maimici decat in aceeasi perioada a anului anterior. Suma disponibilapentru cumparaturi a clientilor este mult mai mica decat anultrecut", spune si Adrian Cazu, directorul de magazine in cadrulretailerului de incaltaminte Benvenuti, cu magazine in Unirea sauCotroceni Park.

Retailerii de incaltaminte s-au confruntat insa si cu o toamnaprelungita, care le-a afectat vanzarile produselor de iarna pana inaceasta perioada, in care vremea a inceput sa se raceasca. "Inaceasta perioada, in functie si de evenimentele speciale, promotiisi reduceri, vanzarile se pot dubla, mai ales in cazul produselorcautate in aceasta perioada a anului, precum jucarii, decoratiuni,cosmetice si parfumuri sau incaltaminte", mai spune Ergun de laBaneasa.

Singura varianta a dezvoltatorilor este atragerea in cadrulmallului a unui numar cat mai mare de vizitatori, pentru a cresteastfel sansele retailerilor de a-si vinde produsele.

"Atunci cand este frig, oamenii sunt mai tentati sa mearga incentrele comerciale, al caror trafic creste semnificativ, iar acestlucru se reflecta pozitiv in vanzarile noastre", spune Stanciulescude la Rafar.

Bugetele bucurestenilor se impart intre mai multemalluri

Lucrurile sunt insa mai complicate in acest an pentru retailerideoarece numarul de magazine a cunoscut o crestere importanta,odata cu deschiderea proiectelor Cotroceni Park si Grand Arena, darsi a galeriei comerciale din proiectul Militari Shopping.

"A fost o crestere evidenta (a traficului in prima saptamana dindecembrie - n. red.), datorata si sarbatorii de Sfantul Nicolae,care a picat si in weekend. Spre exemplificare, in weekendul trecutam avut 28.600 de vizitatori pe zi, neincluzand vizitatoriimagazinelor Praktiker, Domo, Decathlon si Kiabi, care au vizitatorichiar dedicati", spune Bogdan Dancau, director al companiei AtriumEuropean Real Estate, proprietarul centrului Militari Shopping.

Unul dintre primele centre comerciale din Bucuresti, City Mall,situat in zona Eroii Revolutiei, nu a ajuns inca la nivelul detrafic din perioada similara a anului trecut, dar reprezentantiimallului spera ca acest lucru se va intampla ca urmare areducerilor operate de catre chiriasi, dar si a "Targului deCraciun", cu produse specifice perioadei sarbatorilor, organizat inincinta mallului.

"Traficul de vizitatori pentru prima saptamana a lunii decembrie2009 a fost de 19.500 de vizitatori pe zi. In luna noiembrie 2009City Mall a inregistrat o medie de 16.000 de vizitatori, iar inanul 2008 traficul mediu a fost de 21.000 de vizitatori in lunadecembrie", au precizat reprezentantii City Mall.

Gura de oxigen pentru retaileri, reprezentata de o "dezmortire"la inceputul acestei luni a vanzarilor, nu acopera insa scaderileinregistrate pe parcursul anului si nici nu reuseste sa atinganivelul incasarilor de la sfarsitul lui 2008, cand in retailul defashion a inceput sa se simta criza la nivel financiar.

Lume multa, bani mai putini

Reprezentantii centrului comercial Liberty Center din Capitala,deschis la finalul anului trecut, nu au oferit date exacte cuprivire la traficul din aceasta luna, insa au precizat ca "traficulcreste inevitabil in centrele comerciale".

"Ne asteptam sa avem zile in care chiar sa depasim 30.000 devizitatori pana la finalul anului 2009, asa cum a fost ziua de 1decembrie", a spus Marius Barbu, Retail Development Director alMIVAN Development, dezvoltatorul si unul dintre proprietariicentrului comercial din sudul Capitalei.

Retailerii spun ca brandurile noi sunt printre cele mai afectatede reducerea bugetelor de cumparaturi ale bucurestenilor. "Oameniise indreapta spre brandurile si magazinele pe care le cunosc, careau reusit sa ii fidelizeze, si mai putin in magazinele nouaparute", este de parere Stanciulescu.

Chiar daca scaderea vanzarilor s-a simtit in toata tara,Bucurestiul inca mai sustine businessul retailerilor de fashion,centrele comerciale cu vechime ca Unirea Shopping Center sauBucuresti Mall, avand un aport semnificativ si intr-un an deputernica contractie a cheltuielilor.

Si reprezentantii centrului comercial Vitantis din Capitala spunca traficul a crescut cu 25% in prima saptamana din decembrie, lapeste 17.000 de oameni in fiecare zi.

"Acest trend a inceput din luna noiembrie intrucat traficul areo evolutie crescatoare pe masura ce ne apropiem de luna cadourilor,dar daca ar fi sa compar o saptamana obisnuita cu o saptamana dinluna decembrie, as putea spune ca traficul a crescut cu 40%",afirma reprezentantii centrului comercial.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO