Singurul mod prin care companiile de stat ar putea performa la nivelul corporaţiilor private din străinătate este implementarea unui management profesionist, iar acţionariatul să susţină pe deplin schimbările necesare pentru atingerea obiectivelor propuse, a declarat la ZF Live Radu Merica, fostul preşedinte al Consiliului de Administraţie al aeroportului Henri Coandă.
„Nu există altă cale pentru companiile de stat decât managementul privat profesionist. Acest lucru trebuie să fie clar şi mediului de business: singura soluţie este aducerea unor manageri de top. Dacă ne uităm la istoria ultimelor 16 luni, CA Tarom a fost schimbat de trei ori. Nu există nicio strategie de restructurare a unei companii atâta vreme cât nu există un angajament clar din partea acţionariatului. Existau presiuni şi în interiorul companiei, din partea acţionarilor“, a spus Merica.
Frauda este una dintre cele mai mari probleme care apar în companii, fie acestea private sau de stat. Singurul mod prin care se poate denunţa un contract care în aparenţă este legal – încheiat prin intermediul unei licitaţii, cu cel puţin 2-3 ofertanţi – este dovedirea faptului că în spatele acestuia se află un act de corupţie.
„În ultimele 12 luni am analizat primele 10 cheltuieli lunare anuale din companie şi am identificat contracte care, în opinia noastră, erau la preţuri care depăşeau cu mult nivelul pieţei. Urma să analizăm aceste contracte împreună cu un consultant extern, să avem o certificare a anumitor neregularităţi în cadrul unui audit – să luăm un auditor extern, specializat pe criminalitatea economică. CA nu poate să denunţe un contract valabil şi încheiat cu acordul părţilor“, a mai spus Merica. El a adăugat că singurul mod prin care poţi denunţa un asemenea contract este să faci dovada faptului că în spate se ascunde un act de corupţie.
„Nu trebuie să uităm faptul că şi în firmele private există abateri de la regulile de bună guvernanţă corporatistă. Noi putem constanta că se plătesc nişte preţuri mari pe anumite servicii sau că s-au făcut achiziţii suspecte. Trebuie să ne întrebăm dacă acestea au fost făcute cu intenţii de fraudă. Spre exemplu, am găsit un contract de mentenanţă care avea o valoare lunară de 60.000 de euro. Într-un aeroport din Germania, aceeaşi mentenanţă costă 6.000 de euro.“