Companii

Radu Timis, CrisTim: Cand nu-ti mai ajung resursele bancii, fondurile de investitii sunt urmatorul pas

Radu Timis, CrisTim: Cand nu-ti mai ajung resursele bancii, fondurile de investitii sunt urmatorul pas

Radu Timis, presedintele CrisTim: Retailerii sunt cei care au inviorat piata, iar dezvoltarea lor determina si cresterea businessului in productie. Chiar daca exista presiuni pe pret, acestea te determina sa fii mai eficient.

12.03.2007, 16:55 77

Investitiile de peste 50 mil. euro derulate de CrisTim, liderul de pe piata mezelurilor, in dezvoltarea afacerii au fost asigurate prin reinvestirea permanenta a profiturilor si prin atragerea de resurse bancare, spune Radu Timis, presedintele grupului.
"Intotdeauna am inchis anul pe profit, pentru ca daca nu am avea profit nu am putea primi fonduri de la banca, iar capitalul bancii e cel mai sanatos din punctul nostru de vedere", spune Radu Timis.
Pentru acest an compania are un program de investitii de 5-7 milioane de euro destinat exclusiv activitatii de productie, mai exact cresterii capacitatii zilnice a fabricii de la Filipestii de Padure.
"Cand nu-ti mai ajung resursele bancii, atragerea unui fond de investitii e urmatorul pas. Noi nu ne gandim la o astfel de solutie in acest moment, pentru ca fondurile de care beneficiem deja permit dezvoltarea companiei. Desigur ca totul depinde de agresivitatea din piata, de intrarea unor companii multinationale, care ar putea grabi un astfel de demers", spune Timis.
Presedintele CrisTim considera insa ca cei mai importanti jucatori mondiali din industria mezelurilor vor intra pe piata abia in cativa ani, alaturandu-se investitiilor demarate de gigantul american Smithfield la Timisoara, prezentei grupului spaniol Campofrio, prin intermediul filialei Tabco-Campofrio si singurului proiect greenfield de pe piata demarat de germanii de la Reinert.
"Companiile concurente de pe piata europeana vor astepta sa se inchida cele 600 de fabrici care activeaza pe piata neagra si abia apoi se vor uita la piata locala", spune el.
De inchiderea fabricilor de mezeluri care nu respecta normele europene va profita insa si CrisTim, care estimeaza ca va ajunge la o capacitate de productie de 300 de tone pe zi pana in 2010, fata de circa 180 de tone la finalul acestui an.
"Anul acesta ne-am propus vanzari in crestere cu 15%, pana la 32.000 de tone, fata de 27.000 de tone anul trecut", spune el.
CrisTim a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri consolidata de 118 milioane de euro si o marja operationala de 11%, in scadere de la 14% in 2005, pe fondul unor investitii mai mari in activitatea de productie. Compania estimeaza in acest an o cifra de afaceri consolidata de 130 de milioane de euro.
Presedintele grupului CrisTim considera ca una dintre cele mai mari probleme cu care se confrunta companiile din industrie se datoreaza faptului ca actionarii nu au predat conducerea businessului unor manageri.
"Nici eu nu pot fi detasat de business, insa am lasat colegilor mei conducerea executiva. Una dintre greselile patronilor romani este ca au impresia ca le stiu pe toate si nu au separat managementul de actionariat. Fara o structura solida si fara specialisti pe fiecare departament este greu sa atragi fonduri", spune Timis.
Radu Timis a infiintat compania CrisTim in 1992, moment in care compania avea un chiosc alimentar de 12 metri patrati in cartierul Militari, iar singurii angajati erau Radu si Cristina Timis. In 2006, Radu Timis a condus un grup cu o cifra de afaceri consolidata de 118 mil. euro si 3.300 de angajati. Compania are un consiliu director si manageri pe fiecare departament in parte. Potrivit propriilor estimari, valoarea companiei era anul trecut de 140 mil. euro.
"Fabrica de la Filipestii de Padure era la inceput o copie a unei fabrici comuniste, insa dupa investitiile din ultimii ani putem trece la urmatorul nivel de dezvoltare. Am inceput sa lucram pe previziuni, ne intereseaza managementul cheltuielilor si mai ales rata profitabilitatii", spune Timis.
Compania se concentreaza exclusiv pe piata interna, care are inca potential mare de crestere, odata cu explozia retailului modern.
"Retailerii sunt cei care au inviorat piata, iar dezvoltarea lor determina si cresterea businessului in productie. Chiar daca exista presiuni pe pret, acestea te determina sa fii mai eficient", este de parere presedintele CrisTim.
CrisTim a demarat in acest an un proces de divizare a activitatilor pe linii de business independente, pentru a creste eficienta fiecarei entitati.
CrisTim deruleaza activitati de productie de mezeluri, distributie, retail de bunuri de larg consum, productie de preparate pentru dejun, detine o ferma de animale si o companie de constructii. Grupul CrisTim a anagajat casa de avocatura Bostina si Asociatii pentru a realiza reorganizarea juridica a companiei, procesul urmand sa fie finalizat peste sase luni.
Piata mezelurilor, estimata de reprezentantii CrisTim la peste 1,2 miliarde de euro (pret la raft) este una dintre putinele dominate de companii romanesti, majoritatea fiind afaceri de familie: CrisTim, Aldis Calarasi, Caroli sau Angst.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO