Companii

Reducerea bugetelor muta in Sinaia petrecerea de Craciun a companiilor care anul trecut sarbatoreau la Paris sau Viena

03.12.2008, 16:33 67

Firmele de organizari de evenimente, agentiile de turism si hotelurile s-au confruntat in acest an cu o reorientare a preferintelor companiilor in ceea ce priveste petrecerea de Craciun a angajatilor. Astfel, unele companii au renuntat la acest beneficiu pentru angajati, in timp ce altele s-au orientat catre variante mai ieftine.

Printre companiile de pe piata care au anuntat anularea petrecerii de Craciun se numara operatorul de clinici private Sanador sau MOL Romania, filiala locala a grupului petrolier ungar. Masura de anulare a petrecerilor pentru angajati vine la pachet cu inghetari salariale si chiar disponibilizari, in conditiile in care majoritatea companiilor asteapta ca 2009 sa aduca fie diminuari ale ritmului de crestere, fie scaderi.
 "S-au inregistrat cazuri de astfel de evenimente anulate, mare parte avand ca motivatie faptul ca renuntarea la petrecerea de Craciun pentru anul acesta se impune ca o masura de a reduce cheltuielile in actual context financiar", a spus Mirela Radu, group and event manager al hotelului de cinci stele Howard Johnson Grand Plaza. Astfel, potrivit reprezentantilor Howard Johnson, numarul de petreceri a inregistrat o scadere de circa 20% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.
O scadere a cererii a fost observata si in unele agentii de turism care organizeaza pretreceri pentru Craciun.
"A scazut numarul de la 10-20 petreceri anul trecut la circa sase anul acesta pentru companiile din industria alimentara si a bunurilor de consum", a spus Sorin Vaduvoiu, directorul executiv al agentiei de turism Perfect Tour.
Astfel, o petrecere de Craciun de 100 de persoane, organizata de companii pentru angajatii lor la hotelul Howard Johnson Grand Plaza, costa in medie 10.000 de euro, tarifele variind in functie de meniul ales, de echipamentele tehnice sau decoratiuni.
La hotelul Radisson SAS din Capitala, ultima unitate de cinci stele devenita operationala pe piata, costurile sunt in jur de 60 de euro pentru o persoana, dar pot urca si la 150 - 200 de euro in functie de cerinta, de meniu sau decor. Radisson SAS are pana acum rezervate 12 petreceri si urmareste sa ajunga la un numar de 20.
"Sigur, exista companii care in mod traditional organizau petreceri de Craciun, insa anul acesta au renuntat chiar daca la inceputul anului discutau despre aceasta petrecere. Sunt insa si firme care inteleg faptul ca angajatii motivati sunt foarte importanti, mai ales in perioade de criza, si continua traditia, incercand sa faca economii in alte zone ale activitatii lor", a spus Adrian Adam, director of sales & marketing al Radisson SAS.   
Hotelurile de cinci stele de pe piata au venit in sprijinul companiilor ajustand costurile unei asemenea petreceri. "Numarul de petreceri anulate este infim. Cuvantul de ordine anul acesta de ambele parti a fost flexibilitatea. Este mai importanta o relatie de lunga durata decat un castig imediat", a spus Dina Litzica, marketing and PR manager al hotelului de cinci stele JW Marriott. In timp ce pe partea de evenimente organizate in perioada sarbatorilor de companii hotelurile au inregistrat o scadere, in ceea ce priveste rezervarile pentru noaptea dintre ani trendul este in continuare ascendent, potrivit unor declaratii anterioare.
Desi nu totii jucatorii de pe aceasta piata se confrunta cu o scadere a cererii, bugetele sunt cu certitudine mai mici comparativ cu anii trecuti.
"Anul acesta vom organiza mai multe petreceri de Craciun decat anul trecut. Spre deosebire de anul trecut, circa 25% dintre companiile care au solicitat organizarea unei petreceri si-au ajustat in ultima perioada bugetele si au cerut relocarea petrecerii. Astfel, in loc sa aiba loc la Paris sau Viena, petrecerea s-a mutat la Bucuresti. Mai sunt situatii in care companiile ne-au spus sa facem petrecerea de la Sinaia intr-un restaurant din Bucuresti", a declarat Mircea Vladu, director general si proprietar al agentiei de turism Prestige Tours, care isi asigura circa 3% din rulaj din petrecerile de Craciun.
Vladu a mai spus ca o astfel de petrecere costa intre 20.000 si 40.000 de euro, in functie de cerintele beneficiarului.
Potrivit reprezentantilor agentiei de turism Alto Tours orientarea de la o petrecere in afara tarii la una la munte poate insemna o reducere a cheltuielilor si de 100.000 de euro.
Astfel, o petrecere la Paris pentru patru zile, cu cazare, masa si transport asigurate costa pana la 150.000 de euro, in timp ce o petrecere in tara la munte ajunge la 60.000 de euro.
"Companiile care solicita astfel de petreceri sunt din industria financiar-bancara, asigurari, industria petroliera", a spus Florin Tancu, directorul general al agentiei Alto Tours, care organizeaza in acest an 24 de petreceri fata de 18 cu un an in urma "Avem patru petreceri de Craciun pentru strainatate si restul in tara in Capitala sau la munte cateva zile", a mai spus Tancu.
Alto Tours incaseaza din organizarea de petreceri de Revelion circa 400.000 de euro, adica in jur de 20% din cifra de afaceri.
 
Companiile taie excursiile prin care recompensau angajatii
 
"Foarte multe excursii sau petreceri prin care se recompenseaza angajatii erau pe punctul de-a se anula pana acum, situatie care sper ca nu se va relua pe finalul anului. Oricum, daca pana acum am fost intr-un continuu suspans, prevad ca anul viitor evenimentelor de acest gen nu le va fi deloc roz", a declarat Roxana Balcescu, director executiv al agentiei de turism CMB Travel, in cadrul targului de turism de afaceri de la Barcelona, care se desfasoara in perioada 1-4 decembrie.
Cele mai multe companii care si-au recompensat angajatii anul acesta au ales excursii la munte sau in Sighisoara si Sibiu de trei, patru zile, pentru care au platit de la 13.000 de euro la 120.000 de euro, in functie de numarul de angajati, adauga ea. Circa 90% au ales ca aceste evenimente sa se desfasoare in tara, in timp ce 10% au optat pentru o destinatie in strainatate.
"Astfel, pentru 20 de persoane care merg la Sibiu si stau trei zile, cu transport si masa asigurata, pretul se ridica la 13.000 de euro si se ridica la peste 100.000 de euro pentru 250 de oameni", a spus ea.
Anul acesta compania CMB Events, parte a CMB Travel, a organizat pe segmentul de business conferinte, seminarii, evenimente de tip incentive pentru companii mari din industria farma, bancara si retail. "Numarul acestor evenimente, conferinte, seminarii, intalniri, incentives a crescut cu pana la 50% anul acesta pe ansamblu, dar valoric s-au mentinut la acelasi nivel cu cele de anul trecut pentru compania noastra", a declarat ea.
Theodor Ion Badiu, managing partner al agentiei Paloma Tours, specializata pe segmentul de turism corporate, a declarat ca este din ce in ce mai greu sa lucrezi pe aceasta piata, in conditiile in care clientii-companii au redus bugetele pentru traininguri, teambuildinguri si alte evenimente.
"Solicitarile vin acum pentru evenimente care implica bugete mult mai mici si se negociaza foarte mult asupra pretului", a spus el.
Badiu a precizat ca au in portofoliu clienti precum Murfatlar, Petrom, Terapia si InBev care solicita diverse servicii turistice de business.
"Nu stiu ce se va intampla cu toate actiunile acestea pentru recompensarea angajatilor anul viitor. Segmentul, care detine o pondere de 25% in afacerile noastre, este probabil cel pe care se va incerca o restrangere a bugetelor", a spus Anghel Nedelcu, product manager al agentiei de turism ALDO Travel.

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO