Companii

Reintră Calea Victoriei în zodia crizei? Magazinele Belstaff şi Pal Zileri au fost închise, iar Victoria 46 şi Guess s-au mutat

Reintră Calea Victoriei în zodia crizei? Magazinele Belstaff şi Pal Zileri au fost închise, iar Victoria 46 şi Guess s-au mutat

Autor: Cristina Roşca

10.08.2012, 00:03 2394

Calea Victoriei, cea mai ve­che şi totodată cea mai cu­noscută arteră de shop­ping de lux din România, care a adunat de-a lungul tim­pului unele dintre cele mai cunos­cu­te nume din moda locală şi străină, re­intră după trei ani în zodia crizei, după ce magazine ca Belstaff sau Pal Zileri au fost închise, iar Victoria 46 şi Guess s-au mutat.

"Belstaff este un brand cunoscut în afara graniţelor României, care însă nu a reuşit să se impu­nă pe piaţa locală. La rândul său, Guess este un brand me­dium-high care am observat că s-a orien­tat tot mai mult către centre co­mer­ciale. Trebuie notat însă că mai sunt şi retaileri care deschid, cum este cazul Burberry (deschis la parterul hotelului de cinci stele Radisson Blu în urmă cu câ­te­va luni - n. red.)", afirmă Oana Iliescu, director executiv al companiei de consultanţă imobiliară DTZ Echinox.

Ea explică de asemenea că zona comercială ce începe de la hotelul Athénée Palace Hilton şi merge până la magazinul Max Mara a fost un pol de comerţ care a rezistat de-a lungul timpului şi care rezistă în continuare. În cazul spaţiilor de după magazinul Max Mara, care merg spre zona în care funcţiona magazinul Belstaff, în ultimii ani s-a observat o migraţie a chiriaşilor. "În luna iunie peste 40% din loca­ţiile premium de retail de pe Calea Vic­to­riei au devenit vacante. S-au închis mono­brandurile Belstaff şi Pal Zileri (de la parterul hotelului Radisson Blu - n. red.), iar Guess s-a mutat într-unul dintre cele mai importante centre co­mer­ciale din România (Băneasa Shop­ping City - n. red.)", spune Oliver Petcu, managing director în cadrul companiei de cercetare de piaţă CPP Luxury Industry Management Consultants.

Calea Victoriei, cunoscută până recent drept singura destinaţie pentru brandurile de lux care voiau să îşi des­chidă boutique-uri în România, a înce­put în ultimii ani să simtă concurenţa tot mai puternică a altor doi poli: calea Do­robanţi şi galeria comercială a hotelului de cinci stele JW Marriott. În ultimul an două dintre bran­du­rile de lux cara au pătruns pe piaţa locală - Escada şi Va­lentino - s-au pozi­ţio­nat lân­gă Louis Vuitton în galeria The Grand a hote­lului JW Mariott. De ce pleacă? Deşi este con­si­derată cea mai vizibilă arteră de lux din România, fiind compa­rată chiar cu Via della Spiga (Milano) sau Champs Elysée (Paris), Calea Victoriei are şi o serie de dez­avan­taje, precum spaţii mici de doar câ­te­va zeci-sute de metri, lipsa unor locuri de parcare şi chirii mari. Chiriile au scăzut în perioada de cri­ză, însă au rămas peste nive­lu­rile practi­cate în alte zone comerciale ale Bucu­reş­tiului.

În zona calea Doro­banţi chi­riile sunt cu până la 30% mai mici decât cele de pe Calea Victoriei. Înainte de cri­za financiară, magazinele de fashion de pe Calea Victoriei aveau chirii cuprinse între 100 şi 130 euro/mp lunar, unele tran­zacţii făcându-se şi cu 150 euro/mp. La scurtă vreme după izbucnirea cri­zei financiare, Ca­lea Victoriei a suferit o plecare în masă a retai­le­ri­lor. Compa­ni­ile au intrat în "silen­zio stampa", iar pe Calea Victoriei cum­pă­ră­torii începeau să se lase aşteptaţi. Trecă­to­rii nu făceau mai mult decât să arunce o privire către vitrinele frumos ame­najate, ca parte a plimbării lor prin cen­trul vechi al ora­şului. Pentru unele nu­me mari, acesta a fost începutul sfârşi­tului.

La început a fost Escada. Apoi au urmat La Perla, Versace Jeans Couture, Hugo Boss, Alb şi Negru şi Mariela Burani. A revenit interesul pentru lux În cea de-a do­ua parte a anului 2010 lucrurile au în­ce­put din nou să miş­te, iar unele branduri de lux şi-au făcut din nou curaj - sub conducerea altor fran­cizaţi - să intre pe piaţa locală, pe ace­eaşi arteră de unde au plecat prima dată. Printre aceştia se numără Hugo Boss şi La Perla. Artera comercială a fost populată de asemenea cu monobrandurile Gucci, amplasat la parterul hotelului Athénée Palace Hilton, şi Burberry, deschis la par­terul Radisson Blu. Magazinul brandu­lui britanic Burberry, deschis în urmă cu câteva luni, a fost de altfel ultima mutare importantă din zonă. La polul opus, Mircea Sebe, românul care a adus pe piaţa locală magazinul Belstaff, a închis boutique-ul. Omul de afaceri nu a răspuns până la închiderea ediţiei care au fost motivele închiderii şi nici ce planuri de viitor are, însă încă din urmă cu circa doi ani el afirma ca rezul­tatele sunt mult sub aşteptări. La rândul său, Srdjan Kovacevic, pro­prietarul Alsa Boutiques, a renunţat la magazinul Pal Zileri.

"Am închis ma­ga­zinul, iar brandul a fost cedat către un alt importator. Mai păstrez în portofoliu doar trei branduri - Max Mara, Erme­negildo Zegna şi Cocinelle". Omul de afaceri spune că şi după ce a renunţat la magazinul Pal Zileri şi la fran­ciza Emporio Armani estimează pentru acest an o cifră de afaceri simi­la­ră celei din 2011, respectiv 11 mil. lei (2,5 mil. euro). La începutul acestei veri multi­brandul Victoria 46, unul dintre cele mai cu­noscute magazine de lux din Româ­nia, s-a mutat pe calea Dorobanţi 126-130, în spaţiul ocupat anterior de ma­gazi­nul de mobilă de lux Rovere. Gru­pul High Fashion - care deţine în por­tofoliu Victoria 46, Victoria Men, Day & Night, Petit's şi magazinul online victoriaonline.ro - rămâne însă pe Calea Victoriei cu magazinul Victoria Men. "Problema principală pe această arteră este chiria ridicată şi lipsa de fle­xi­bilitate a proprietarilor de spaţii, în cea mai mare parte fonduri de investiţii.

O altă problemă este scăderea traficului de cli­enţi în zonă, situaţie care se datorează lip­sei spaţiilor de parcare şi faptului că zona nu este amenajată corect pentru a atrage trafic: nu sunt cafenele, restau­ran­te sau alte puncte de atracţie", spune Dorothy Constantin, una dintre acţio­na­rele High Fashion Group. Mai mult, ea afirmă acum că Victo­riei nu este nici o zonă de tranzit pentru potenţialii clienţi de lux, cum este calea Do­robanţi, acolo unde a fost mutat ma­gazinul Victoria 46. Chiar şi în acest con­text, Dorothy Constantin spune că nu se gândeşte să mute magazinul Victoria Men, "având în vedere că am făcut o investiţie substanţială acum doi ani".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO