Companii

Restructurările continuă: Procter&Gamble vinde brandurile Camay şi Zest către rivalii de la Unilever. Ce afaceri au cele două în România

Restructurările continuă: Procter&Gamble vinde...

Autor: Cristina Roşca

24.12.2014, 13:02 650

Gigantul american Procter&Gamble, unul dintre cei mai importanţi jucători de pe piaţa mondială a bunurilor de larg consum, a decis să vândă brandurile de Camay şi Zest către eternii rivali de la Unilever. Cele două părţi nu au făcut publică valoarea tranzacţiei.

Acordul dintre P&G şi Unilever vine într-o perioadă în care P&G încearcă restructurarea businessului pentru rezultate financiare mai bune. Tranzacţia vizează vânzările globale ale Camay, în timp ce pentru Zest se referă la cele din afara Americii de Nord şi Caraibe, scrie agenţia de presă Thomson Reuters. P&G va vinde şi o facilitate de producţie din Mexic cu 170 de angajaţi către Unilever.

În luna august P&G a anunţat că circa jumătate din branduri pentru a se concentra pe circa 80, cele mai puternice, printre care Tide şi Pampers, fiecare cu vânzări anuale de peste 1 mld. euro potrivit ultimelor date ZF.

Tranzacţia dintre P&G şi Unilever vine la scurt timp după ce americanii au mai vândut divizia de baterii Duracell către Berkshire Hathaway şi divizia de hrană pentru animale către Spectrum Brands Holdings. Pe lista următoare se află produsele de păr Wella.

Acordul cu Unilever urmează a fi finalizat în a doua jumătate a anului viitor. Cele două companii sunt prezente în România şi cu distribuţie şi cu producţie.

Gigantul american Procter&Gamble a vândut unui grup german fabrica de la Timişoara unde producea detergent de rufe şi de vase sub branduri precum Ariel, Bonux, Tide sau Fairy. Aceasta a fost prima investiţie majoră a producătorului de bunuri de larg consum în România, americanii preluând în 1995 fabrica de detergenţi din Timişoara de la stat. 

Noul proprietar al fabricii este grupul german Dalli, care deţine şase fabrici Germania, Austria şi Olanda şi care are afaceri anuale de 900 mil. euro. Germanii sunt specializaţi pe producţia de mărci private pentru Lidl şi dm Drogerie Markt. Tranzacţia va fi finalizată în 2015, până atunci urmând a fi o perioadă de tranziţie. La fabrica din Timişoara urmează însă a se produce în continuare brandurile P&G. Astfel, în următorii trei ani în România se vor produce în continuare brandurile de detergent pudră Ariel, Bonux, Tide, iar detergentul Fairy va mai fi produs de germani doi ani.

Germanii vor produce însă şi mărci private pentru clienţii lor. P&G mai deţine în România însă şi o a doua fabrică, la Urlaţi, judeţul Prahova. La nivel local, primele investiţii ale americanilor cu impact puternic pe piaţă au venit în anul 1995, odată cu achiziţia de la stat a fabricii de detergenţi de la Timişoara. Imediat după preluare, compania a demarat lucrări de reconstrucţie şi retehnologizare. Investiţiile în această unitate au ajuns la peste 50 de milioane de dolari, potrivit estimărilor anterioare P&G. În 2010 gigantul american a deschis şi cea de-a doua fabrică de pe piaţa locală, la Urlaţi. La această fabrică, inaugurată anul trecut în urma unei investiţii de tip greenfield de circa 100 de milioane de dolari, compania realizează produse pentru îngrijirea părului precum Pantene, Head&Shoulders şi Wash&Go. Cele două fabrici din România ale gigantului Procter&Gamble au terminat anul trecut cu afaceri de 33 mil. euro şi cu o marjă de profit de 11,5%, de aproape patru ori mai mare decât marja pe care americanii o au la nivel de grup în România. Operaţiunile celor două fabrici au fost operate pe aceeaşi companie, astfel că nu există informaţii privind rezultatele unităţii de producţie de la Timişoara. P&G deţine în România un grup de trei companii, respectiv Detergenţi S.A. – compania care administrează cele două fabrici –, Procter&Gamble Marketing şi Procter&Gamble Distribuţie. Aceasta din urmă este compania prin care americanii îşi vând produsele în România şi care contribuie cu peste 80% la totalul businessului. La nivel de grup P&G are în România afaceri de 336,3 mil. euro anul trecut, în scădere uşoară faţă de 2013, şi o marjă de 3%. Astfel, cele două fabrici de la Urlaţi şi Timişoara, care angajează aproape 550 de oameni, sunt cele care contribuie cu aproape 40% la profitul grupului american în România, însă la cifra de afaceri contribuţia este de doar 10%.


Unilever are pe piaţa locală şi două fabrici la Ploieşti unde realizează produse alimentare şi de îngrijire a locuinţei. Astfel, în judeţul Prahova sunt realizate produsele Dero (detergent), Rama, Delma (margarină), Knorr şi Delikat. Gigantul anglo-olandez din domeniul bunurilor de larg consum a deschis la Ploieşti liniile de producţie de margarină şi condimente în urmă cu mai bine de cinci ani, în urma unor relocări de la Târgu-Mureş şi Otopeni. Unilever a intrat pe piaţa din România în anul 1996, odată cu preluarea de la stat a fabricii de detergenţi Dero din Ploieşti, unde astăzi realizează produsele Dero. Tot la Ploieşti, în apropierea fabricii de detergenţi, Unilever, a deschis cea de-a doua unitate. Din totalul producţiei peste 50% pleacă la export în peste 20 de ţări din întreaga lume. Compania Unilever România care administrează cele două unităţi de producţie au avut afaceri de 65 mil. lei (14,7 mil. euro) anul trecut, stabile comparativ cu anul anterior. Profitul a crescut însă cu 42% la 5,4 mil. lei (1,2 mil. euro). Gigantul anglo-olandez are însă şi o divizie de distribuţie prin intermediul căreia produsele companiei ajung în magazine. Unilever South Central Europe, compania care administrează distribuţia, a terminat anul trecut cu afaceri de 816,1 mil. lei (184,6 mil. euro), în creştere cu 3,3% faţă de 2012, dar cu aproape 16% peste nivelul din 2008, ultimul an de boom. Totuşi, 2008 a fost ultimul an de profit, anul trecut pierderea fiind de 4,8 mil. lei (1,1 mil. euro), de 3,5 ori mai mică decât în 2012.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO