Companii

Restructurarile din sectorul bugetar lovesc piata de consum: bugetele de relansare ale companiilor sunt date peste cap

Cristian Moanta, directorul de marketing al Altex: Salariatii bugetari erau un segment important, pentru ca aveau un salariu constant si sigur, chiar daca era mic. Acum totul se schimba pentru ca nu mai au siguranta job-ului

Cristian Moanta, directorul de marketing al Altex: Salariatii bugetari erau un segment important, pentru ca aveau un salariu constant si sigur, chiar daca era mic. Acum totul se schimba pentru ca nu mai au siguranta job-ului

20.05.2010, 23:43 48

Cristian Moanta, directorul de marketing al retailerului deelectronice si electrocasnice Altex, apreciaza ca restructurarilesi taierile de salarii anuntate pentru sectorul bugetar au adus ineconomie o stare de incertitudine care intarzie consumul si schimbaplanurile de business ale companiilor din piata.

"Toata lumea construise bugete de relansare, dar in momentul defata iar s-a lasat ceata, la fel ca in trimestrul doi al anuluitrecut. Nu putem sa nu luam in considerare ceea ce se intampla insectorul bugetar", a declarat Moanta.

In urma cu mai mult de doua luni Altex a anuntat ca urmarestepentru anul in curs afaceri de 180 de milioane de euro, la acelasinivel cu cele din 2009, estimand ca piata electronicelor sielectrocasnicelor va ramane la 800 de milioane de euro.

Compania de cercetare de piata GFK a anuntat ca in primultrimestru al anului achizitiile de bunuri de folosinta indelungatasi-au continuat declinul, cu 25% fata de primul trimestru din 2009,ajungand la o valoare de 271 de milioane de euro.

"Prima parte a anului a decurs bine, avand o reminiscenta acresterii usoare din decembrie 2009. A mai scazut usor infebruarie, iar de Paste consumul a revenit iar usor. Acum avemprotestele bugetarilor, iar zgomotul va mai dura cel putin pana laperioada vacantelor si intoarcerea in concediu a romanilor deafara, care oricum vor cheltui mai putin ca in alti ani", adeclarat Moanta.

Incertitudinea cu privire la stabilitatea locului de munca si anivelului salariului pentru angajatii din sectorul bugetardetermina amanarea unor achizitii de bunuri de folosintaindelungata, consumatorii preferand acum sa isi conserve resurselefinanciare.

Daca pana in urma cu cateva luni sectorul bugetar reprezenta omasa de consumatori sigura, deoarece angajeaza aproape 1,4 milioanede oameni, acum si cheltuielile de consum au devenit incerte.

"Este evident pentru toata lumea ca se vorbeste doar derestructurari, cresterea somajului, de taieri de salarii.Salariatii bugetari erau un segment important, pentru ca aveau unsalariu constant si sigur, chiar daca era mic. Acum totul seschimba pentru ca nu mai au siguranta job-ului", a spus Moanta.

El a adaugat ca rezultatul restructurarilor si a taierilor desalarii se va resimti atat in achizitile cash, cat si in cele princredit, iar impactul va fi diferit fata de restructurarilerealizate in 2009 in mediul privat, unde aceste masuri au fostluate treptat si fara manifestari publice.

"La bugetari totul se face cu zgomot si deodata, dureros.Salariatii din mediul privat au tras frana deja, iar acum o fac sibugetarii", a declarat Moanta.

Potrivit jucatorilor din piata electroIT, in prezent achizitiilede aparatura electronica si electrocasnica sunt realizate inprezent doar pentru inlocuire, utilarea suplimentara fiind stopata.In acelasi timp achizitiile pentru utilarea locuintelor noi suntreduse la minim din cauza stoparii dezvoltarilor constructiilorrezidentiale.

Consumul pe credit a ajuns la minimulistoric

Daca in perioada 2006-2008 consumul prin credit ajunsese sareprezinte mai mult jumatate din achizitiile de electronice sielectrocasnice in 2010, potrivit reprezentantilor Altex acestaramane la sub 10%.

"Este foarte clar acest lucru acum si in plus analiza de risceste mult mai aspra. A trecut momentul exploziei creditelor, candera neglijata partea financiara si se contractau orice fel decredite. Consumatorul stie acum sa compare tot, si produse, sidobanzi. Nu mai avem o piata imatura", a declarat Dragos Sarbu,retail manager al Altex.

In prezent compania de credite de consum Credex, detinuta deAltex si Raiffeisen Bank, a fost transformata in broker de creditecare intermediaza finantari acordate de Unicredit, EFG RetailServices si BRD. Impreuna cu BRD, Altex a lansat si un card decredit dual brand, pentru care estimeaza 5.000 de clienti in2010.

"Ratele creditelor acordate de Credex sunt in continuarecolectate de noi. Au existat si propuneri de a vinde portofoliul,dar il gestionam singuri, iar perioada de derulare a creditelor vamai dura inca trei ani si jumatate", a declarat Sarbu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO