♦ Fondul de investiţii Enterprise Investors a făcut exit după şase ani ♦ Activitatea Noriel este operată printrei firme, cu afaceri cumulate de aproape 290 de milioane de lei în 2021, cu 23,7% mai mari decât în anul anterior ♦ Grupul românesc are activităţi în retailul, distribuţia şi producţia de jucării ♦ Un model similar are şi cumpărătorul, un grup din Turcia cu o istorie de aproape 40 de ani ♦ După această vânzare, Enterprise Investors nu mai are nicio companie românească în portofoliu.
Fondul de investiţii Enterprise Investors a vândut grupul românesc Noriel, activ în industria de jucării, la şase ani după ce l-a preluat de la familia fondatoare şi de la Axxess Capital, un alt investitor financiar. În 2016, Enterprise Investors a plătit 24 de milioane de euro pentru această afacere, conform datelor de la acea vreme.
Cu ocazia vânzării actuale, părţile nu au comunicat valoarea noii tranzacţii, dar, între timp, businessul aproape s-a dublat în euro, la 60 de milioane de euro (290 mil. lei), iar reţeaua de magazine proprii a avut o evoluţie similară, ajungând la 88 de unităţi. Vânzarea actuală către investitorul strategic Sunman Group din Turcia are loc totodată după o perioadă bună pe piaţa de jucării, care în ultimii doi ani, marcaţi de pandemie, s-a dezvoltat ca urmare a faptului că oamenii au stat mai mult timp în case. Astfel, familiile cu copii, care au petrecut timp suplimentar la interior, a trebuit să ocupe timpul celor mici cu activităţi variate ce au implicat, nu de puţine ori, jucării, jocuri ori cărţi pentru copii.
Astfel, cifra de afaceri cumulată a grupului Noriel - care e operat prin trei entităţi, câte una pentru retail, distribuţie şi producţie - a crescut în 2021 cu aproape 24% versus anul anterior. În primul an de pandemie, businessul a scăzut uşor, însă asta a avut drept cauză faptul că Noriel a funcţionat în perioada stării de urgenţă doar cu magazinul online. Acest segment a crescut însă peste aşteptările acţionarilor de la acea vreme, vânzările fiind chiar peste cele de Black Friday sau Crăciun, conform datelor comunicate atunci. Această piaţă, a jucăriilor, este puternic sezonieră, cu sărbătorile de iarnă şi cu evenimentele de reduceri care aduc şi 30% din încasări.