Consumul de apă îmbuteliată per capita este cu doi litri mai mic faţă de consumul de bere.
Consumul de apă îmbuteliată a ajuns anul trecut la 72 de litri per capita, echivalentul a mai puţin de un pahar de 200 de mililitri zilnic, cifră care plasează România sub media europeană care a fost de 105 litri per capita, arată o analiză ZF pe baza informaţiilor de la European Federation of Bottled Waters, care citează datele companiei de cercetare de piaţă Canadean.
Consumul mic de apă îmbuteliată per capita este datorat faptului că românii consumă la un nivel încă ridicat apă de la robinet sau, în cazul zonelor rurale, din fântâni. Comparativ, fiecare român a consumat în medie 74 de litri de bere anul trecut.
Peste România în clasamentul celor mai mari consumatori de apă îmbuteliată stau ţări precum Polonia, cu 88 de litri de apă îmbuteliată per capita, sau Ungaria (123 de litri per capita).
Primele cinci ţări ca nivel al consumului în UE sunt Italia, Germania, Portugalia, Ungaria şi Belgia, toate cu un consum peste media europeană.
Pe de altă parte, la coada clasamentului stau ţări precum Finlanda, Olanda sau Suedia, conform datelor European Federation of Bottled Waters.
La capitolul preferinţe, 52% din consumul de apă îmbuteliată este reprezentat de cea plată, în timp ce restul îl constituie cea carbogazoasă. Astfel, România tinde să se alinieze la trendul european.
„59% din consumatorii din Europa aleg apa plată, iar restul spun că o preferă pe cea carbogazoasă“, conform studiului citat.
La capitolul apă plată, campioni sunt bulgarii, cu un procent de 95% din totalul consumului.
Pe de altă parte, germanii şi croaţii preferă apa îmbuteliată „cu bule“.
Apa minerală naturală conduce în clasament
Apa îmbuteliată include apa minerală naturală, dar şi apa de masă sau apa de izvor, care diferă de apele minerale naturale la mai multe capitole, inclusiv la nivelul de mineralizare.
Ultimele două categorii, care au ajuns anul trecut la o cotă de piaţă de aproape 23%, au devenit un domeniu în care
marile lanţuri de magazine au lansat propriile mărci „low-cost“ şi au acoperit un segment ocolit de marii jucători precum Romaqua (Borsec) sau Coca-Cola HBC (Dorna).
Reţele precum Carrefour, Lidl sau Auchan au propriile mărci de apă îmbuteliată, dar pe acest segment şi-au făcut simţită prezenţa şi producători precum Rio Bucovina sau grupul Azuga Waters, care sunt prezente şi pe segmentul apelor minerale.
În schimb, cei mai mari îmbuteliatori de apă minerală se luptă pe categoria care reprezintă 87% din consum.
Cei mai mari îmbuteliatori de apă minerală naturală sunt Romaqua, Coca-Cola HBC, Rio Bucovina, Carpathian Springs (Aqua Carpatica) .
La nivel european, cea mai mare parte din consum o reprezintă apa minerală naturală (82%), urmată de cea de izvor (15%).
Anul acesta, piaţa apelor îmbuteliate din România a fost martora unei tranzacţii. Tymbark Maspex, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa băuturilor răcoritoare, a achiziţionat Rio Bucovina, care este unul dintre cei mai mari cinci îmbuteliatori de apă.
Românii preferă brandurile româneşti de apă îmbuteliată, astfel că topul vânzărilor este condus de nume precum Borsec, Dorna (Izvorul Alb), Bucovina, Perla Harghitei sau Aqua Carpatica. Importurile de apă îmbuteliată reprezintă maximum 1-2% din consum, potrivit ultimelor date.