Creşterea vânzărilor pentru primii trei producători de medicamente de pe piaţa locală - Terapia Cluj, Zentiva Bucureşti şi Atibiotice Iaşi, este susţinută de exportul medicamentelor pe pieţele externe, care le aduce acestora între 16% şi 53% din vânzările totale, potrivit calculelor ZF pe baza datelor de la companii.
Reprezentanţii producătorilor se plâng de taxa clawback – un procent plătit din vânzările pe piaţa locală, care le frânează planurile de dezvoltare, potrivit acestora. În acest context, ei merg pe pieţele internaţionale unde trimit produsele „made in România“ şi apasă pedala exporturilor pentru a-şi creşte vânzările.
„Creşterea la noi vine clar din pieţele internaţionale. În ultimii zece ani nu am crescut neapărat pe piaţa din România, ne-am păstrat într-o uşoară creştere, dar cel mai mult am crescut de câteva ori vânzările în pieţele interaţionale. Atuurile vin de pe pieţele de unde ai recunoaştere“, a spus Ioan Nani, directorul general al Antibiotice Iaşi, al treilea cel mai mare jucător de pe piaţa locală după afaceri.