Companii

Retailerii alimentari au finalizat investitii de 60 mil. euro in T1. Ramane eficienta extinderea?

Retailerii alimentari au finalizat investitii de 60 mil. euro in T1. Ramane eficienta extinderea?
23.04.2009, 20:55 21

Cresterea investitiilor la trimestru, in conditiile in care vanzarile din retailul modern dau semne de vulnerabilitate in fata crizei, poate fi explicata prin reprogramarea in 2009 a unor inaugurari de magazine planificate initial pentru 2008 si bugetate inca din 2007.
Primele efecte ale crizei in expansiunea retailului modern cu dominanta alimentara s-ar putea resimti astfel in a doua jumatate a lui 2009, cand ar trebui sa fie inaugurate proiecte demarate la inceputul anului sau in ultimul trimestru din 2008.
"Din trimestrul intai al acestui an, reculul consumului a inceput sa afecteze concret si sectorul bunurilor de larg consum. In acest context economic, bineinteles ca strategiile companiilor active in comert trebuie revizuite", explica Ionut Pascu, project manager al companiei Roland Berger Strategy Consultants Romania.
El subliniaza insa ca cele patru segmente mari din piata de profil vor lua masuri diferite de adaptare la contextul actual. "In procesul de revizuire trebuie tinut cont de dinamica propriu-zisa a segmentului si de sanatatea financiara a companiei. Sunt doua parghii majore la care poate recurge un retailer: imbunatatirea eficientei operationale, deci stoparea extinderii, sau luarea unor masuri de crestere a afacerii, inclusiv extinderea retelei", spune Ionut Pascu.
In ultimele 6 luni au fost anuntate chiar si inchideri de magazine in retailul modern - G'Market, Spar si Ethos.
Discounterii sunt singurii retaileri care mizeaza in acest an pe mentinerea sau accelerarea ritmului de expansiune la nivel local. Acestia au realizat cele mai multe deschideri de magazine in primul trimestru al anului.
De cealalta parte, hipermarketurile isi incetinesc expansiunea in acest an, fiind afectate de inghetarea unor proiecte de parcuri de retail care ar fi trebuit sa demareze anul trecut sau in primele luni din 2009. In plus, spre deosebire de discounteri, care inregistreaza in prezent o crestere a numarului de clienti, hipermarketurile resimt in vanzari efectele crizei. Cel mai mare operator de profil, Carrefour, a inregistrat in acest an prima scadere in vanzari, raportand pe primul trimestru un declin de circa 5% al vanzarilor in magazinele mai vechi de un an ale retelei. La randul sau, reteaua Pic anticipeaza incetinirea cresterii afacerilor in acest an, pe fondul inrautatirii mediului economic.
Operatorii de hipermarketuri au finalizat in T1 cele mai mari invesitii in expansiune din retailul modern, de aproape 50 mil. euro. Pentru urmatoarele luni nu s-au anuntat insa deschideri de hipermarketuri.
"Pe segmentul hipermarketurilor apreciez ca exista premise pentru o continuare moderata a extinderii in orasele cu peste 100.000 de locuitori - vorbim de acele lanturi cu stabilitate financiara. Aceasta in conditiile in care exista cativa factori favorizanti: situatia economica nefavorabila creeaza premisele acapararii unei cote mai mari de piata pentru companiile puternice; de asemenea, conditiile actuale conduc la o reducere a costurilor cu dezvoltarea de unitati de comert (preturile terenurilor/ chiriilor si ale materialelor de constructii sunt in scadere, costurile cu forta de munca sunt in stagnare/declin)", afirma Pascu.
Printre oportunitatile aduse de criza marilor retaileri se numara si achizitiile de retele de magazine de la investitori locali mai mici, care decid sa iasa de pe piata pentru a nu se expune unor riscuri prea mari. Auchan si Delhaize (Mega Image) au deschis lista achizitiilor pe timp de criza inca de anul trecut.
Consultantul Roland Berger anticipeaza continuarea tendintei de concentrare pe segmentul supermarketurilor. "In segmentul supermarketurilor ma astept la o amanare a planurilor de extindere si la o tendinta de consolidare - vom asista probabil la un numar de tranzactii de achizitii sau fuziuni", spune Pascu.
Singurul segment pe care vede posibila stoparea expansiunii este cel al magazinelor cash & carry. "Ritmul de crestere era deja incetinit inca din 2008 pe segmentul de magazine cash&carry, in conditiile in care s-a ajuns la un nivel de saturatie a pietei: deja exista 41 de unitati, raportat la un prag de saturatie estimat la 50 de magazine la nivelul Romaniei. Ca atare, aici ne asteptam la o stopare totala a extinderii si la focalizarea companiilor pe eficienta operationala", explica Pascu.

Magazine noi
T1 2009

  •  Carrefour, Real, Kaufland, Billa, Profi, Plus si Penny Market
  •  au investit 55-60 mil. euro in 10 locatii
  •  au creat circa 1000 de locuri de munca

T1 2008

  •  Kaufland, Selgros, Billa, Mega Image, Profi, Plus si Penny Market
  •  au investit 30-35 mil. euro in 10 locatii
  •  au creat 600-700 de locuri de munca

Extindere sau stoparea investitiilor

Oportunitati pentru extindere

  •  preturile la terenuri/chirii se reduc
  •  materialele de constructii sunt mai ieftine
  •  forta de munca este mai usor de gasit
  •  investitorii locali se sperie de criza si vand sau inchid magazine

Ce trage in jos extinderea

  •  inghetarea multor proiecte imobiliare
  •  temperarea consumului
  •  vanzarile pe metru patrat in retail se reduc si afecteaza profiturile
  •  impredictibilitatea pietei

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO