Companii

Retailul, lovit la varf: cele mai mari retele de magazine raporteaza scaderi si de 25% pe primul trimestru

22.04.2009, 19:35 38

Liderii din retailul alimentar si de bricolaj se dovedesc a fi vulnerabili in fata turbulentelor din economie. Praktiker, Metro Cash & Carry si Carrefour au raportat primele scaderi de vanzari in acest an, pe fondul crizei si al deprecierii abrupte a leului.
In acest an, raportarile financiare ale retailerilor internationali arata ca perioada cresterilor de vanzari aduse de explozia consumului a trecut si ca majorarea rulajelor nu mai este garantata nici macar de extinderea retelelor, din cauza intensificarii competitiei. In aceste conditii, va ramane expansiunea pe lista de prioritati a retelelor?

Praktiker, minus 15,6%
Declinul din imobiliare si franarea creditarii au adus in primul trimestru al anului scaderi de peste 10% in vanzarile celor mai mari jucatori din comertul cu materiale de constructii, care include si retailul de bricolaj.
Rezultatele companiei germane Praktiker anuntate ieri arata ca turbulentele din economie lovesc si in bugetele romanilor pentru renovarea si modernizarea locuintelor. Retailerul, care este liderul sectorului DIY (de bricolaj), a realizat in primele trei luni ale anului vanzari de 45 mil. euro la nivel local, in scadere cu 15,6% fata de perioada similara din 2008. Declinul vanzarilor in lei a fost de 2,6%, cu toate ca reteaua s-a extins cu cinci magazine in ultimul an, ajungand la un numar de 25 de unitati la finele lui T1 din 2009. Vanzarile in unitatile retelei mai vechi de un an din Romania s-au diminuat cu aproape 25% in euro si cu 13,2% in lei in primele trei luni din an fata de T1 din 2008.
"Romania este, alaturi de Polonia si Turcia, una dintre tarile in care influenta negativa a deprecierii monedei nationale s-a facut resimtita cel mai puternic in dinamica vanzarilor raportate pentru primul trimestru. In perioada ianuarie-martie 2009, leul s-a depreciat fata de euro cu 15,6%. Pe de alta parte, presiunea creata de criza economica a atins in primele trei luni ale anului un punct critic, continuand tendinta resimtita in ultimul trimestru din 2008 si afectand direct intreaga piata de retail. Restrangerea generala a consumului populatiei a dus astfel la scaderea vanzarilor nete ale companiei", a declarat Guenter Vosskaemper, directorul general al Praktiker Romania.

Carrefour, prima dinamica negativa
In retailul alimentar, declinul vanzarilor este vizibil mai ales in magazinele mai vechi de un an ale marilor retele de profil, lucru care poate fi pus si pe seama intensificarii competitiei pe piata. Carrefour, singurul retailer care a raportat pana acum rezultatele pe T1, a inregistrat in acest an prima dinamica negativa a vanzarilor in hipermarketurile mai vechi de un an ale retelei (11 unitati) - acestea s-au diminuat cu 5% in primul trimestru fata de aceeasi perioada din 2008.
In cazul Metro Cash & Carry, cea mai mare retea din comertul romanesc, primul declin in vanzari a fost resimtit in 2008, compania raportand o diminuare de circa 6% a cifrei de afaceri in euro, comparativ cu anul anterior. Dinamica vanzarilor in lei a fost insa pozitiva, de 5%, astfel incat intrarea pe un trend descendent a fost pusa pe seama deprecierii monedei locale fata de euro.
In contextul actual, marii retaileri, ajunsi deja la o acoperire satisfacatoare la nivel national, puteau pune in stand by proiectele de expansiune in Romania.
Praktiker mentioneaza in ultimul sau raport financiar ca si-a suspendat planurile de expansiune la nivel international in acest an, prin diminuarea investitiilor realizate in afara Germaniei la 6 mil. euro pe primele trei luni, de la 18,2 mil. euro in T1 din 2008.
Compania a anuntat pana acum o singura inaugurare de magazin in Romania, la inceputul lunii mai.
Si Carrefour se arata foarte precauta in expansiune in acest an, dupa ce in 2008 a investit circa 150 mil. euro in dublarea numarului de hipermarketuri operationale in Romania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO