Companii

Retailul, telefonia si real-estate-ul au urcat pe panouri dupa plecarea producatorilor de tigari

Retailul, telefonia si real-estate-ul au urcat pe panouri dupa plecarea producatorilor de tigari

Dupa iesirea din scena a jucatorilor din tutun, care detineau o cota semnificativa din piata outdoor, ar fi fost de asteptat ca afisajul sa traiasca un mic cutremur. Cu toate acestea, companiile de outdoor nu par amenintate.

26.01.2007, 14:35 36

Aderarea la Uniunea Europeana a adus cateva vesti proaste pentru companiile din industria tutunului, printre cele mai importante fiind interzicerea publicitatii outdoor si in presa scrisa, cu exceptia celei de specialitate. Cine s-a instalat pe panouri in locul producatorilor de tigari?
Printre cele mai noi aparitii se numara retailerii sau companiile de real estate, potrivit lui Lucian Palaz, CEO si vicepresedinte Affichage Romania, companie care detine 21% din piata de outdoor, potrivit propriilor informatii.
Palaz mentioneaza insa ca trebuie tinut cont de redistribuirea retelei pentru tigari catre celelalte industrii deja existente. In opinia lui, investitiile producatorilor de tutun in panotaj nu au depasit anul trecut 22% din piata totala.
Dupa iesirea din scena a jucatorilor din tutun, care detineau o cota semnificativa din piata outdoor (estimarile indica o pondere de 20%-30%), ar fi fost de asteptat ca afisajul sa traiasca un mic cutremur, in care victimele colaterale sa fie firmele de panotaj.
Cu toate acestea, companiile de outdoor nu par amenintate. Principalul motiv? Piata se misca, locul unui jucator iesit fiind ocupat de un altul.
In ultimele saptamani, in Bucuresti si in marile orase s-au inmultit panourile goale si prima explicatie plauzibila ar fi ca acesta este spatiul gol lasat in urma de publicitatea la tigari.
Reprezentantii companiilor de pe piata de outdoor spun ca este doar o coincidenta "nefericita".
"Avem panouri goale in primul rand din cauza succesiunii de campanii si nicidecum a iesirii tigarilor. In fiecare inceput de an avem o perioada sa-i spun 'goala', de doua saptamani, pana primim noile layout-uri de la clienti", declara Lucian Palaz.
Un sfert din cifra de afaceri a agentiei de publicitate clujene Vitrina Advertising este realizata din activitatea de outdoor.
"Agentia dispune in acest moment de peste 300 de fete outdoor. Dintre acestea, aproximativ 25 erau pentru publicitatea la tigari", spune Pierina Vintila, client service director Vitrina.
CEO-ul Affichage spune ca este greu de transat si de numit un singur mare investitor care sa ocupe locul lasat liber de producatorii de tigari. "Sunt mai multe companii din diverse industrii cu bugete foarte mari", spune el.
Pierina Vintila apreciaza ca in locul reclamelor la tigari se vor instala telefonia mobila si retele de retail si cash&carry, cele doua domenii care in anul 2006 au fost cei mai mari clienti ai agentiei pe partea de outdoor.
Interzicerea promovarii produselor din tutun nu ar trebui sa aiba impact asupra industriei de panotaj deoarece aceste bugete au fost sau vor fi inlocuite cat mai curand de altele, spune CEO-ul Affichage. Pe de alta parte, investitiile companiilor din industria tutunului s-au redus gradual in ultimul timp, anticipand iesirea totala de pe panouri de la inceputul anului.
"Cred ca la nivel global 2007, companiile de outdoor nu vor pierde deoarece bugetele tobacco au fost an de an mai mici fata de anii anteriori, fiecare companie avand propria strategie de minimizare a eventualelor pierderi materiale in urma interzicerii tutunului pe outdoor", spune Palaz, care adauga ca este posibil ca printre cele mai afectate sa fie companiile mici sau locale, unde bugetele tobacco aveau o pondere mai mare in turnover.
Publicitatea la tigari ocupa 20% dintre panourile Affichage.
In cazul Vitrina, situatia postreglementari europene la publicitatea la tigari se vede putin diferit.
"Am avut creata pentru tigari o retea de panouri doar in orasele mai mici din Transilvania si in Cluj. In acest moment, 70% dintre aceste locatii sunt deja ocupate de telefonia mobila", spune client service directorul Vitrina.
Vitrina a fost infintata in 1992, are sediul central in Cluj-Napoca si reprezentanta in Bucuresti. Compania a inregistrat in 2005 o cifra de afaceri de 3,1 mil. euro.
Potrivit estimarilor principalilor jucatori, valoarea pietei de outdoor este de aproximativ 35 de milioane de euro, cele mai importante industrii care investesc in acest gen de publicitate fiind bancile, telefonia, segmentul auto si, pana la 1 ianuarie, industria tutunului.
Printre cei mai importanti jucatori pe piata de outdoor se numara companiile Euromedia, Kinetic Worldwide sau Affichage.

Strategii noi
Producatorii din industria tutunului si-au regandit strategiile de comunicare, ca urmare a interdictiilor impuse in urma aderarii la UE. Printre posibilitatile de comunicare ramase se numara promovarea la punctele de vanzare si in HoReCa, promotiile si inserturile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO