"Până în 2015 retailerii vor menţine acelaşi ritm de expansiune din ultimii ani, ceea ce înseamnă că universul de comerţ ar putea ajunge la 1.600-1700 de magazine faţă de circa 1.000 în prezent", spune Daniel Mocanu, unul dintre cei mai importanţi furnizori de echipamente pentru hoteluri, restaurante şi magazine alimentare. Doar în ultimul an compania a echipat cu rafturi, instalaţii de frig sau hot cornere peste 100 de magazine - hipermarketuri, supermarketuri şi magazine de tip discount. Printre clienţii companiei se numără lanţurile mari precum Billa, Mega Image, Cora, Auchan, Kaufland sau Lidl.
Astfel, omul care ştie cu un an înainte ce se întâmplă în comerţ spune că sunt două motive pentru care companiile continuă să investească în deschideri de magazine: pentru că numărul de metri pătraţi de vânzare raportat la mia de locuitori este mult mai mic decât în alte state din Europa şi pentru că piaţa locală este stabilă.
Cel mai mare investitor al acestui an va fi grupul franco-belgian Cora, care se pregăteşte pentru două deschideri în
2013 - un mall la Constanţa şi un hipermarket în Ploieşti. Compania va investi astfel 75 de milioane de euro, potrivit calculelor ZF pe baza cifrelor anunţate anterior de Cora.
"Mallul Corall din Constanţa, care va cuprinde şi un hipermarket Cora, se va deschide în jurul datei de 15 mai, iar în toamnă va urma Cora Ploieşti în centrul comercial dezvoltat de AFI Europe", spune Ana Maria Florea, reprezentantul departamentului de marketing şi PR al companiei.
Centrul comercial a cărui construcţie a început în primăvara lui 2012 va avea, potrivit ultimelor informaţii deţinute de ZF, un hipermarket Cora de 8.500 mp, o galerie comercială de 25.000 de metri pătraţi, un cinematograf şi un food-court.
Corall, un mall de mărime medie, se va bate în Constanţa cu Maritimo, Tom, City Park şi Tomis. După deschiderea Corall, Constanţa va deveni oraşul de provincie cu cel mai mare număr de malluri din România.
Cora are fonduri pentru expansiune după ce a primit anul trecut un credit sindicalizat de la BERD, ING şi Rabobank în valoare de 210 mil. euro pentru a-şi finanţa dezvoltarea pe piaţa locală. Compania deţine cel mai puţin extins lanţ de hipermarketuri din România, deşi este prezentă de mai bine de un deceniu.
Lanţul a mizat însă la început pe o expansiune prudentă, în primii ani deschizând doar trei magazine. Compania a început să apese pedala de acceleraţie abia în 2010, după care a deschis an de an noi hipermarketuri.
Cora nu este singurul retailer care atacă piaţa de malluri din România, în ultimii ani atât Carrefour, cât şi Auchan şi-au anunţat planuri pe acest segment.
Dezvoltatori de malluri
Centrele comerciale şi mallurile aleg de cele mai multe ori un jucător de pe segmentul hipermarketurilor ca ancoră, alături de nume mari din modă. Astfel, lanţurile de hipermarketuri au avut în anii de boom şansa să se dezvolte în proiecte ridicate de dezvoltatorii imobiliari. Avantajele erau reciproce, astfel retailerii scăpau cu investiţii de circa 5 mil. euro (de până la patru ori mai mici decât în cazul unui magazin dezvoltat de la zero), iar mallul beneficia de traficul hipermarketului. În ultimii ani însă numărul mallurilor deschise a scăzut puternic, motiv pentru care lanţurile de hipermarketuri au luat decizia dezvoltării de centre comerciale proprii. După deschiderea de anul trecut de la Ploieşti, Carrefour anunţă pentru acest an doar magazine noi, nu şi malluri.
Grupul francez Carrefour, prezent pe piaţa locală cu trei formate de magazine - hipermarketuri, supermarketuri şi magazine de proximitate - va deschide noi unităţi pe toate segmentele. Astfel, pentru finalul de an este anunţat un hipermarket în Capitală. Pe celelalte două segmente compania va menţine ritmul din 2012, respectiv circa 20 de supermarketuri şi 16 magazine de proximitate în franciză sub brandul Carrefour Express.
În ultimii ani Carrefour a mizat puternic pe magazinele mici, în contextul în care investiţiile necesare sunt de doar câteva sute de mii de euro, iar spaţiile nu sunt achiziţionate, ci închiriate. Retailerii au pariat pe supermarketuri şi magazine de tip discount şi pentru a prinde spaţiile lăsate libere de criză şi pentru a beneficia de un nivel redus al chiriei.
Citiţi alte detalii pe ZF Corporate
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels