Companii

Românii vor scoate din buzunare jumătate de miliard de euro pentru produse de lux. Suma include şi achiziţiile din străinătate

Singurul brand de modă de lux care a preferat o intrare directă pe piaţa din România este Louis Vuitton, care a obţinut anul trecut în România afaceri de 20 de milioane de lei, similare celor din fiecare an de după 2009

Singurul brand de modă de lux care a preferat o intrare directă pe piaţa din România este Louis Vuitton, care a obţinut anul trecut în România afaceri de 20 de milioane de lei, similare celor din fiecare an de după 2009

Autor: Cristina RoÅŸca

13.10.2014, 19:00 137

Românii vor cheltui în acest an 2,2 mld. lei (500 mil. euro) pe bunuri de lux, cea mai mare parte a sumei fiind alocată pentru achiziţiile de haine, pantofi şi băuturi fine.

Piaţa s-a menţinut în echilibru în ulti­mii ani, însă urmează să îşi reia ritmul rapid de creştere de dinainte de criză odată cu reve­nirea consumului pe un trend ascendent, potrivit companiei de cercetare de piaţă Euromonitor.

Schimbarea stilului de viaţă şi dispo­nibi­litatea tot mai mare a produselor de lux în România va stimula consumul do­mestic de astfel de bunuri, după ce în anii an­teriori românii preferau să îşi facă shop­pingul peste hotare, mai spun analiştii Euromonitor.

„Cred că piaţa de lux poate fi estimată la jumătate de miliard de euro doar dacă sunt in­cluse aici şi achi­zi­ţi­ile de peste graniţă. Este greu de fă­cut o es­timare a pie­ţei ro­mâ­neşti de lux, însă în ul­ti­mii ani creşte pon­derea plăţilor cu car­dul, iar astfel este mai uşor să măsori sumele chel­tu­ite“, spune Srdjan Kovacevic (51 de ani), antreprenorul de origine sârbă care a des­chis porţile pieţei de lux pentru Româ­nia. El deţine mai mul­te branduri de lux la Bucureşti dintre care Max Mara şi Alsa Uomo. El adaugă faptul că acum cinci ani doar 40% din plăţi se realizau cu cardul, însă acum ponderea a urcat la 80%.

 

O istorie de două decenii

Kovacevic este unul dintre primii oa­meni care au venit acum 20 de ani în Ro­mâ­nia văzând oportunităţile oferite de o piaţă care abia învăţa capitalismul. La momentul acela branduri precum Zara, H&M sau McDonald’s nici nu se gândeau să pună Ro­mânia pe harta lor de extindere.

Primul lucru pe care Kovacevic l-a făcut în România a fost să-şi deschidă un magazin de pantofi, la începutul anilor 1990. Astfel, într-o perioadă în care pentru majoritatea ro­mânilor luxul în materie de încălţăminte era re­prezentat de o pereche de pantofi Guban sau Clujana, sârbul deschidea un magazin cu pan­tofi Sergio Rossi sau Bally în galeria World Trade Center a hotelului Sofitel. La mo­mentul acela o pereche de pantofi costa 10 lei, în timp ce el vindea o pereche a unui brand consacrat cu 350-400 de mărci germane. „Deşi România nu are o arteră de lux fa­nion, numărul de chi­riaşi atraşi de Calea Victoriei - printre care Gucci, La Perla sau Max Mara - indică po­ten­ţialul acestei străzi. Mai mult, tot mai mulţi jucători din industria luxului se îndreaptă şi către galeriile comerciale ale hotelurilor de cinci stele cum este JW Marriott. O a treia opţiune pentru brandurile de lux sunt mallurile care până acum erau privite cu reticenţă“, mai spun analiştii Euromonitor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO