PiaÅ£a s-a menÅ£inut în echilibru în ultiÂmii ani, însă urmează să îşi reia ritmul rapid de creÅŸtere de dinainte de criză odată cu reveÂnirea consumului pe un trend ascendent, potrivit companiei de cercetare de piaţă Euromonitor.
Schimbarea stilului de viaţă ÅŸi dispoÂnibiÂlitatea tot mai mare a produselor de lux în România va stimula consumul doÂmestic de astfel de bunuri, după ce în anii anÂteriori românii preferau să îşi facă shopÂpingul peste hotare, mai spun analiÅŸtii Euromonitor.
„Cred că piaÅ£a de lux poate fi estimată la jumătate de miliard de euro doar dacă sunt inÂcluse aici ÅŸi achiÂziÂÅ£iÂile de peste graniţă. Este greu de făÂcut o esÂtimare a pieÂÅ£ei roÂmâÂneÅŸti de lux, însă în ulÂtiÂmii ani creÅŸte ponÂderea plăţilor cu carÂdul, iar astfel este mai uÅŸor să măsori sumele chelÂtuÂite“, spune Srdjan Kovacevic (51 de ani), antreprenorul de origine sârbă care a desÂchis porÅ£ile pieÅ£ei de lux pentru RomâÂnia. El deÅ£ine mai mulÂte branduri de lux la BucureÅŸti dintre care Max Mara ÅŸi Alsa Uomo. El adaugă faptul că acum cinci ani doar 40% din plăţi se realizau cu cardul, însă acum ponderea a urcat la 80%.
O istorie de două decenii
Kovacevic este unul dintre primii oaÂmeni care au venit acum 20 de ani în RoÂmâÂnia văzând oportunităţile oferite de o piaţă care abia învăţa capitalismul. La momentul acela branduri precum Zara, H&M sau McDonald’s nici nu se gândeau să pună RoÂmânia pe harta lor de extindere.
Primul lucru pe care Kovacevic l-a făcut în România a fost să-ÅŸi deschidă un magazin de pantofi, la începutul anilor 1990. Astfel, într-o perioadă în care pentru majoritatea roÂmânilor luxul în materie de încălţăminte era reÂprezentat de o pereche de pantofi Guban sau Clujana, sârbul deschidea un magazin cu panÂtofi Sergio Rossi sau Bally în galeria World Trade Center a hotelului Sofitel. La moÂmentul acela o pereche de pantofi costa 10 lei, în timp ce el vindea o pereche a unui brand consacrat cu 350-400 de mărci germane. „DeÅŸi România nu are o arteră de lux faÂnion, numărul de chiÂriaÅŸi atraÅŸi de Calea Victoriei - printre care Gucci, La Perla sau Max Mara - indică poÂtenÂÅ£ialul acestei străzi. Mai mult, tot mai mulÅ£i jucători din industria luxului se îndreaptă ÅŸi către galeriile comerciale ale hotelurilor de cinci stele cum este JW Marriott. O a treia opÅ£iune pentru brandurile de lux sunt mallurile care până acum erau privite cu reticenţă“, mai spun analiÅŸtii Euromonitor.